Hlavní obsah

Škola řízení: Jak správně projet zatáčku? Na jeden oblouk a s postupným přidáváním plynu

Video: Honza Koubek

Správně projet zatáčku je jednoduché. Tedy pokud víte, jak na to. V autoškole mají na starost spoustu jiných věcí, než aby vám vysvětlovali rozdíl v chování auta v různých situacích, a navíc na spoustu věcí potřebujete cit, který však přijde až s nějakými těmi ujetými kilometry. Takže jak správně projet zatáčku?

Článek

Na jeden oblouk a s postupným přidáváním plynu. Tak se má projíždět zatáčka. Zní to jednoduše, ale abyste to zvládli, musíte dodržet několik základních věcí a začíná to už tím, jak v autě sedíte a držíte volant. A samozřejmě, že to tak nejde vždy, protože některé zatáčky se třeba utáhnou nebo se jedou nadvakrát. A čas od času v nich musíte sundat nohu z plynu nebo rovnou přibrzdit a to je pak dobré vědět, jak se to autu (ne)líbí a co (ne)udělá.

Pokud jste měli v autoškole dobrého instruktora a pokud nejsou vaše ruce úplně volšové, tak jste se možná dostali i k tomu, jaký je rozdíl projíždět zatáčky v autě s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Možná vám i ukázal, jak máte reagovat na měnící se situaci a jaký je rozdíl v tom, když zatáčku projedete s lehkým přidáváním plynu nebo když v ní brzdíte.

Správně projet zatáčku totiž není jen o tom, jak otočíte volantem, ale jak budete pracovat s váhou auta mezi přední a zadní nápravou, jak budete plynulí na volantu a jak budete auto cítit a budete se snažit mu maximálně vyhovět. Spousta řidičů dělá tu základní chybu, že auto řídí tvrdě a pevně, ale nedokáže s ním takzvaně souznít. Pak nevnímá jeho zpětnou vazbu a nemůže mít tedy ani ponětí o tom, co se jeho vozu líbí a co ne.

A taky je rozdíl v tom jak jezdit bezpečně a rychle, nebo nebezpečně a pomalu. Dobře kombinovat obojí chce trochu zkušeností a hlavně si musíte uvědomit, že na silnici nejste sami a pořád proti vám může vyjet ze zatáčky méně zkušený řidič nebo někdo, kdo pojede zbytečně rychle a nedá vám prostor, se kterým jste původně počítali.

V dnešním dílu Školy řízení si v bezpečí polygonu autodromu v Mostě ukážeme, jaký je rozdíl v tom, když zatáčku takzvaně říznete, nebo projedete klidně, a co se stane, když třeba zbytečně moc točíte volantem. Hyundai i30N, který k tomu používáme, byl postaven pro nadšené řidiče a s důrazem na co nejlepší ovládání a zpětnou vazbu, takže k tomu máme dobrého společníka. A dokonce umí i pěkně pohodit zadkem, byť má pohon předních kol. Ale o tom zase až příště.

Teď už se tedy pohodlně usaďte a podívejte se, jak byste tedy měli správně projet zatáčku. A pak to i vyzkoušejte. Pokud máte jen trochu cit, okamžitě poznáte rozdíl.

Načítám