Článek
Jízda na závodním okruhu není nutně jen výsadou závodních jezdců a závodních aut. Na takzvaných track days se můžete na okruhu svézt vy i se svým autem, jen je dobré předtím vědět pár věcí, abyste pak neplakali do polštáře. A tím nemyslíme nutně to, že byste museli rovnou havarovat.
Když si vybíráte, s kým na okruhové jezdění vyrazíte, nevybírejte jen podle ceny, ale také podle počtu účastníků. Nastudujte si dopředu, co vás čeká, podívejte se na onboardy nebo si trať projeďte na simulátoru a každý zkušenější vám řekne, že úplně nejlepší je, když vám alespoň prvních pár kol dělá společnost buď instruktor, nebo alespoň zkušenější kamarád. Jen tak se rychle naučíte stopu a nebudete dělat základní chyby. I když těch se jistě nevyvarujte. Jen jde o to, aby se při nich nestalo nic vám, lidem okolo, ani autům. Pamatujte, že jen pravidelné trénování vám pomůže se na okruhu zlepšit.
Častou chybou řidičů je, že se snaží hned na začátku zajet rychlý čas, nebo že si myslí, že když jezdí rychle ostatní, tak že to snadnou zvládnou i oni. Přitom tím na sebe jen vytváří zbytečný tlak a ten, jak známo, způsobuje chyby. Začněte pomalu, netlačte na sebe ani na auto a jak Honza Červenka na track days často říká: „Čas si začněte měřit teprve tehdy, až máte pocit, že vám to jde.“
Ještě předtím, než na okruh vyrazíte, si taky zjistěte, jaké musí být vaše vybavení, jestli podmínky okruhu nekladou nějaké omezení pro vaše auto (hlavně hluk a pneumatiky) a pečlivě si přečtěte pokyny organizátora. Namontujte tažné oko, vyházejte z kabiny všechny věci, které tam být rozhodně nemají, a pak hurá na trať. A celou dobu nezapomeňte na to, abyste správně chladili auto, hlavně jeho brzdy, ale také olej v motoru i převodovce.
No a varování závěrem: Na okruhu vám neplatí havarijní ani povinné ručení. Takže… Rozbiješ, platíš.
Víc informací, třeba jak na vlajky, pak najdete ve videu. Předchozí díly naší Školy řízení si můžete pustit i zpětně.