Článek
Sůl nad zlato je pravdivé pořekadlo, které patří hlavně do kuchyně a v zimním období i na silnice, protože nám díky ní méně kloužou pneumatiky. Na druhou stranu také škodí našim autům a podporuje korozi, což jako motoristé vůbec nevítáme.
Sůl
Po zimě se rozhodně doporučuje, abyste si zajeli na kvalitní automatickou automyčku a zakoupili si program nejen pro očistu karoserie, ale také na mytí podvozku, potažmo vyrazili na klasické ruční wapky, kde se mytí podvozků začíná hojněji objevovat.
Wapce se nicméně nevyhnete tak či tak, protože je nutné rovněž pořádně (!) vymýt podběhy, jelikož tam se obvykle automatické mycí linky nedostanou. Dále se zaměřte na záhyby mezi dveřmi i na záhyby prahů a nárazníků.
Ptačí trus
S přicházejícím jarem se hojněji navrací také ptactvo, přičemž někteří nechávají na karoseriích našich aut občas nějaký ten nepěkný vzkaz. Doporučujeme tyto nečistoty co nejdříve odstranit, ideálně namočit a jemným hadříkem setřít či spláchnout vodou, potažmo použít speciální přípravky. Ptačí trus je totiž vysoce agresivní a jeho delší působení může poškodit lak vozidla.
Zapečený prach
Jestliže máte ocelová kola, tak jejich údržbu pravděpodobně moc neřešíte, nicméně zejména u designových „liťáků“ byste se měli zaměřit na zapečený prach odlétající z brzdových destiček. Ten se totiž na discích rád usazuje a jde špatně dolů, proto se vyplatí použít na něj speciální přípravky.
Ty pak musíte nastříkat do všech záhybů kol, chemii nechat působit, popřípadě ji ještě mechanicky rozetřít. Pak už jen spláchnout vodou a je to.
Motor
Umývat motorový prostor wapkou napřímo může být někdy rizikové, protože se uvnitř nachází spousta kabelových svazků nebo jiné elektroniky, kterým zvýšená vlhkost nemusí dělat úplně dobře.
Specialisté proto doporučují na údržbu motorového prostoru vlhký hadřík či štětečky, nicméně pro generální očistu je všeobecně lepší svěřit tento úkon prověřeným firmám poskytujícím příslušné očistné služby.
Interiér
Vyndáním koberců a jejich vyčištěním/oplachem údržba interiéru nekončí. Kromě klasického vysátí se jednou začas hodí vzít sedadla, podlahu, potažmo i stropnici (šetrně) tzv. mokrou cestou, kdy tyto části nejen prokouknou, ale také je zbavíte např. zápachu či plísně.
Palubní desku a další plastové části se vyplatí vzít hadříky s antistatickou vrstvou, protože jinak na ně prach po otření dosedne ihned znovu. Kdo máte v autě černé lesklé klavírní plasty, tak víte nejlépe. Pozor, na kůži pak patří úplně jiné přípravky než na plasty!
Pozor na čištění displejů! Nejednou se stalo, že po kvalitním „vyšůrování“ přestala dotyková vrstva obrazovky pracovat. Více najdete v TOMTO článku.
Lidé často zapomínají na mytí oken, a to i zevnitř. Čistá a odmaštěná skla totiž oceníte nejen ve dne, ale zejména v noci, kde ušpiněná okna mohou nepříjemně narušovat výhled. Jejich údržba je sice jednoduchá, kdy stačí běžný přípravek na skla a jemný hadřík, ovšem na druhou stranu hodně pracná. Nicméně, vyplatí se to.
Nakonec lze ještě aplikovat vůni, která navodí příjemnější atmosféru. Velmi populární a dlouhotrvající jsou různé plechovkové vůně, popřípadě uvolňovače tekuté vůně. Jste-li vyznavači klasických stromečků, tak jen pozor, aby se nedostaly do kontaktu např. s palubními plasty, mohly by je poškodit. Využijte tedy nastupujících jarních dnů a věnujte autu potřebnou péči, po zimě ji rozhodně ocení!