Článek
Tak máme zase jednou teploty bod bodem mrazu (inu, je leden, to se tak někdy v tomto ročním období stává) a plno řidičů si v takové situaci zase neví rady. Přitom to není tak složité. Všichni (nebo tedy aspoň většina z nás) jsme byli v autoškole a už jsme nějaký ten kilometr za volantem urazili. Tak víme, že to na sněhu a ledu klouže a že to chce slušné gumy, aby auto na silnici drželo a nechovalo se při každém pokusu o zpomalení jako sáňky.
Jenže právě u těch pneumatik narážíme na velký problém. Politický tlak na „povinné zimní pneumatiky“ zase jenom způsobil, že s tím Češi podle tradice švejkují a koupí si na auto kdejaký laciný šmejd, jen aby splnili zákonnou povinnost. Češi se prostě na silnici nechovají normálně. Chovají se jen podle toho, jestli je za to pokuta, nebo není.
A tak jedou po dálnici za lehkého sněžení šedesát, protože za to jim pokutu nikdo nedá. Kdyby si na auto koupili lepší gumy, mohli by jet klidně stovkou, dloubat se při tom v nose a nemít ten vyděšený výraz někoho, koho čeká brzká smrt pod koly (či pěstmi) nervózního řidiče rozvážkové služby, který kvůli takovým nestíhá plnit svůj denní plán.
A tak se ptám. „Lidé, fakt musíte jezdit na té stlačené čínské tmě, jen abyste ušetřili tři stovky?“
Pravidlo 4-4-4? Ne tak docela, ale něco na tom bude
Určitě si pamatujete na tu mediální masáž o tom, jak zimní gumy musí být na všech kolech, musí mít vzorek aspoň 4 mm a nesmí být starší než čtyři roky. Je to přehnané, dobře uskladněné či málo používané pneumatiky nemusejí být po čtyřech letech na vyhození. Důležitý je stav pneumatiky a hloubka vzorku. Ale ani omezení čtyřmi milimetry není zcela přesné.
Nové pneumatiky mají dezén hluboký okolo 8 mm a samozřejmě během provozu dochází k jejich přirozenému opotřebení. Velmi kvalitní zimní pneumatiky ale celkem obstojně fungují právě až někam ke 3 mm vzorku, následně jejich „křivka účinnosti“ začíná rychle klesat.
Kdysi jsme byli u testování nových zimních pneumatik od Continentalu a měli jsme možnost zkoušet stejné gumy s různou hloubkou dezénu od nových až po sjeté na 2 mm. Nutno říci, že na sněhu nebyl mezi novými pneumatikami a těmi sjetými na 4 mm zas tak znatelný rozdíl. Snad jen při počáteční trakci si ty nové vedly o něco lépe. Až do zmíněných 4 mm fungovaly gumy velmi dobře, na mokré či suché vozovce stejně dobře jako nové. Teprve u pneumatik se zhruba 2 mm vzorku už to nebyla žádná sláva a bylo znát, že jsou na výměnu.
Stáří pneumatik ale tolik nerozhoduje. Pokud někde vyhrabete třeba deset let staré gumy a mají stále dost vzorku (třeba 6 mm), pořád budou v břečce a sněhu fungovat lépe než relativně nové gumy sjeté na 2 mm. Samozřejmě ale záleží na tom, co je to za pneumatiky. Kvalitě pneumatik podle jejich stáří se srovnávací testy nevěnují a bylo by zajímavé sledovat, jak se bude stejná guma chovat, když má sice nový vzorek, ale je stará třeba deset let.
Naše zkušenosti ale něco naznačit mohou. V rámci zmíněného testování gum jsme totiž mohli vyzkoušet, co dělá „nová“ guma vyrobená podle technologií z konce 90. let ve srovnání s pneumatikou nejnovější. Půjde tak hlavně o celkovou kvalitu výrobních technologií a použitých materiálů. Vývoj pneumatik jde tak rychle dopředu, že i výrobek špičkový před patnácti lety by dnes sotva stačil na průměr. Takže ano - čím novější gumy, tím lépe. Ale neznamená to, že pětileté gumy musíte hodit do koše. Klidně je na auto dejte, pokud mají dost vzorku a jsou v pořádku.
Srovnávací testy jsou dobré vodítko
Nikdy není pozdě, a pokud máte na autě nějakou stlačenou tmu nebo už opravdu staré a sjeté gumy, pořád si můžete nové koupit. V pneuservisech navíc to prvotní šílenství dávno skončilo, takže na termín nebudete čekat 14 dní a obvykle vás vezmou hned. Skladová zásoba e-shopů s pneumatikami je také slušná a díky obrovské konkurenci se ceny drží v rozumných mezích a ani servisy si na gumách nepřihazují tisíce korun jako dříve.
S výběrem pneumatik vám pomohou srovnávací testy, kterých najdete na internetu plno, a ty nejdůležitější se snažíme přinášet i my. Například německý ADAC je velice dobrým zdrojem informací, a když si z aktuálních výsledků vyhodíte to ideologické pozlátko, pořád se dá zjistit, které gumy jsou opravdu dobré a které nestojí ani za zlámanou grešli. Na některé testy se můžete podívat níže.
Rozhodujte se také podle podmínek, ve kterých budete jezdit. Kdo toho najezdí hodně a nemůže se moc ohlížet na podmínky, měl by volit opravdu ty nejlepší pneumatiky s nejvyváženějšími vlastnostmi, tedy takové, jež dobře fungují na vodě, ledu i sněhu. Naopak lidé jezdící prakticky jen na horách určitě půjdou po vlastnostech na sněhu a ledu. Je potřeba říci, že některé pneumatiky upřednostňují specifické podmínky a pak třeba na suchu nestojí za moc, ale na sněhu jsou výborné. Jiné se naopak hodí do spíše mírnějších podmínek.
Celoroční gumy? Proč ne, ale nejsou pro každého
Velmi se zlepšila také kvalita celoročních pneumatik. I když jsou to pneumatiky kompromisní a v extrémních podmínkách nejsou zázračné, pořád jsou lepší na autě opravdu kvalitní „celoročky“ s dostatečným vzorkem než mizerné nebo sjeté zimáky. Pro lidi, kteří nemají kde uskladňovat sady kol, jezdí spíše na krátkých trasách a ve velmi špatných podmínkách nevyjíždí vůbec, jsou jedny špičkové celoroční pneumatiky opravdu dobrým kompromisem než přehazovat mezi dvojicí sad špatných laciných pneumatik.
Výhodou celoročních pneumatik je i to, že je prostě ojedete celé. Za 6 až 8 let je tak vyhodíte nikoli kvůli stáří, ale prostě proto, že jsou už sjeté. I když už jsme naznačili, že dobře uskladněné pneumatiky vydrží dlouho, pryž přirozeně stárne a třeba deset let staré gumy už opravdu nebudou fungovat jako nové, i když budou mít ještě dostatek vzorku.
Šetřit na gumách? Nemá to smysl!
Pneumatiky samozřejmě něco stojí, ale to benzin také, stejně tak pojištění, údržba a mnoho dalších věcí spojených s provozem vozidla. Auto také ztrácí svou hodnotu (pokud nemáte sběratelské Ferrari 250 GTO, ale s tím asi nebudete v zimě jezdit do Lidlu pro mléko v akci). Když tak započítáte veškeré náklady spojené s provozem vozu, zjistíte, že pneumatiky jsou zanedbatelná položka. Zkrátka nemá smysl na nich šetřit a klidně si kupte ty nejlepší, které jsou k dispozici.
Ano, připlatíte si, ale ne tolik. Vezměme si příklad, třeba takovou Octavii III s pneumatikami 205/55 R16. Nejlevnější „no name“ čínské gumy dnes stojí zhruba 1 300 Kč za kus. Když se podíváme na v Česku oblíbené Barum Polaris, což nejsou špatné gumy, kus stojí na e-shopech pod 1 900 korun.
Jenže ani špičkové gumy, vyhrávající srovnávací testy, nejsou drahé jako zlaté prase. Continentaly TS870 přijdou na necelých 2 500 Kč za kus, srovnatelná konkurence od Goodyearu, Michelinu, Bridgestonu či Nokianu stojí přibližně to samé, pokud zůstaneme u stejného rychlostního indexu (a T do 190 km/h na zimu na Octavii opravdu stačí, případně H do 210 km/h). I gumy s vyšších rychlostním indexem V do 240 km/h (tohle na zimu někdo potřebuje?) stojí do 3 500 Kč, runflaty pak okolo čtyř tisíc za kus.
Takže když to shrneme. Objektivně špatné gumy, kterými jen splníte zákonnou povinnost, stojí na Octavii v sadě 5 200 Kč. Přitom za 7 600 Kč můžete mít slušnou střední cestu v podobě nových barumek. A za zhruba 10 000 korun můžete mít celou sadu opravdu špičkových pneumatik, které se pyšní předními příčkami v renomovaných testech. Vážně chcete těch pár stovek ročně na gumách šetřit a žít s tím rizikem, že vám to bude hůře brzdit, hůře se bude auto ovládat a budete mít problém vyjet z parkoviště? Jen se smějte, ale ten pětimetrový rozdíl v brzdné dráze je přesně to, co vás pak bude mrzet, až se podíváte jinému autu do kufru.
Ani skvělé gumy vás však automaticky z průšvihu nedostanou
I když ale na auto obujete to nejlepší, co tam může být, automaticky to neznamená, že budete nezranitelní. V zimě to na ledu a sněhu klouže pořád a je potřeba s tím počítat. Na dobrých gumách máte prostě jen větší šanci, že to ubrzdíte, že zatočíte a vyjedete kopec. Pořád ale záleží na tom kusu kostí, kůže a sádla mezi sedačkou, volantem a pedály. Tedy na řidiči.
O tom, jak jezdit na sněhu nebo ledu, jsme si už psali. Připomínáme jen, že důležitá je plynulost, předvídavost a připravenost. Soustřeďte se na řízení, počítejte s nástrahami zimních silnic (led na mostech a ve stínu), nelepte se na ostatní, včas dávejte vědět o svých úmyslech a zbytečně nikoho nezdržujte. Když mohou ostatní jet plynule na odklizené silnici devadesát, zvládnete to i vy se svým Karoqem nebo jiným moderním SUV.
Protože se podmínky neustále mění, v bezpečný okamžik si klidně zkuste „kopnout“ do brzd, abyste vyzkoušeli, jestli auto drží nebo jestli to začalo hodně klouzat. A není od věci si také chování svého auta na limitu někde na bezpečném místě (nepoužívaná cesta, prázdné parkoviště, odstavná plocha…) vyzkoušet.