Článek
Natankovat plnou nádrž, na tom nejde snad nic pokazit, řeknete si. Zkrátka zasunu tankovací pistoli do nádrže a počkám, dokud benzin nebo nafta tečou. Hodně motoristů se však s prvním cvaknutím pojistky nespokojí, chviličku počkají a do nádrže ládují další a další palivo. Klidně až do chvíle, než jej vidí u samotného hrdla.
A právě tady může nastat problém. Pokud řidič po takovém natankování pokračuje v delší cestě a ujede několik desítek až stovek kilometrů, nic tak hrozného se neděje. Palivo v nádrži totiž velmi rychle ubude na hodnotu, jako když byste tankovali do prvního cvaknutí.
Když ale hned po doplnění nádrže vůz na delší dobu odstavíte, můžou nastat problémy. Zejména v letních měsících. Palivo je pod čerpačkami uschováno ve speciálních nádržích se stabilní teplotou 12 stupňů Celsia. Teplotní šok v horkých letních dnech tak může být klidně i plus dvacet stupňů. A protože mají benzin a nafta při vysokých teplotách i vysokou roztažnost, v nádrži může začít palivo dále přibývat.
V krajním případě tak může dojít k vytečení paliva z nádrže, což pochopitelně není dobré pro nádobu ani celý palivový systém. Překvapivě se však vystavujete i jinému riziku, a sice poškození laku. Rozlitý benzin po karoserii v kombinaci s letními teplotami a slunečním svitem rozhodně není nic, co by vašemu čtyřkolovému mazlíčkovi mělo prospět.
Experti se tedy jednohlasně shodují - tankujete-li plnou nádrž, raději tak čiňte jen do prvního cvaknutí pojistky. V 99 % případů se ani při plnění paliva až po hrdlo nic nestane, ale když by přece jen ke komplikacím došlo, riskujete poměrně drahou a hlavně zcela zbytečnou opravu.