Článek
Pokud patříte k těm, kteří auto umývají až po zimě, tak sice děláte chybu, ale můžeme vás uklidnit, že nejste jediní, již svému vozu takto zbytečně škodí.
Každopádně ať už vyrazíte na wapku nebo do klasické automyčky, hodí se vědět, jestli případnou nehodu nebo karambol pokryje vaše pojištění.

Na motoristy číhá nebezpečí všude, klidně i na myčkách. Poradíme, jak mu předcházet.
A co se tak na myčkách může stát? Z pojišťovny Generali Česká nám mimo souboru rad poslali i jeden příklad z praxe. Jistý řidič Ondřej vjel podle instrukcí do klasické myčky a učinil vše, co měl. Náhle mu však zazvonil telefon a on na základě toho zapomněl zavřít střešní okno. Výsledek? Interiér vymytý vodou a „vysněžený“ pěnou. A to samé se může stát, pokud plně nezavřete boční, zejména boční zadní okna.
Škody způsobené vlastní neopatrností
Za blbost se platí, proto když vám v myčce vznikne škoda na autě vlastním zaviněním, tak vám pojišťovna nic nedá ani z havarijní pojistky. Typicky jde o škodní události, kdy například zapomenete sklopit zrcátka, nesundáte/nesklopíte střešní anténu nebo jako Ondřej v příkladu výše nezavřete okna a něco se stane (zničená anténa, utržená zrcátka, potopa uvnitř…). Smůla, tuhle škodu na autě si platíte z vlastní kapsy.
Nehoda v myčce
Havarijní pojistka vám naopak pokryje škody, které vzniknou vlastním pohybem auta. Jde například o nacouvání do ramene mycí linky vlivem záměny chodu vpřed a vzad, což se skutečně jistému majiteli Škody Superb Combi stalo.

Řidič Superbu nacouval do ramene myčky. Škoda přesáhla 50 tisíc.
Rozbité zadní sklo, promáčklé páté dveře a poškozený nárazník nakonec přesáhly škodní sumu 50 tisíc korun. Opravu nicméně pokrylo právě havarijko. Kdyby si motorista pouze rozbil zadní sklo, šlo by škodu uhradit z připojištění skel.
Ale patří sem také příliš rychlý výjezd z myčky a zachycení se o vrata, ťuknutí do auta čekajícího na myčce před vámi nebo třeba nabourání do technologií myčky (ramena, kartáče, trysky a podobně). Škody způsobené provozem vozidla provozovateli myčky pak obvykle jdou z vašeho povinného ručení.
Škody způsobené myčkou
Pokud vám škodu způsobí myčka samotná nebo její obsluha, je nutné se v takových případech obrátit na provozovatele myčky. Pokud by se k řešení věci neměl nebo se s vámi nikdo nebavil, můžete se obrátit i na policii.
Než vjedete do myčky, seznamte se s jejími pravidly nebo se na ně zeptejte obsluhy.
Každopádně na wapkách i klasických myčkách je nutné řídit se provozním řádem myčky a respektovat napsaná pravidla (měla by být viditelně umístěna třeba před vjezdem do myčky). Takže když na mycí lince svítí červené světlo STOP a vy tam stejně vjedete a poškodíte si vůz, nemůže být o odpovědnosti provozovatele řeč.
To samé když si nesklopíte zrcátka nebo nesundáte střešní anténu, kterou vám kartáče následně zničí. Toto opět není chyba provozovatele myčky.
Nejčastěji se škody na myčkách zaviněných provozovatelem služby týkají poruchy myčky. Proto jestli vám kapotu odře mycí rameno, protože jeho senzory měly závadu, měla by jít taková škoda na vrub provozovatele myčky.
Také ruční myčky mají svoje pravidla. Zejména ta upravující vzdálenost trysky od auta nebo doporučení nemýt místa s poškozeným lakem pod tlakem.
Dalším příkladem budiž mycí boxy neboli wapky. I tady je nutné dodržovat mycí návody, kde se třeba píše, v jaké vzdálenosti má být mycí tryska od auta nebo abyste na myčku nejezdili s poškozeným lakem karoserie. Ten se totiž může během tlakového mytí odloupnout a hádejte co? Ne, pojišťovna ani provozovatel myčky tohle nehradí.
Pozor na elektroniku
Odborníci z Generali České radí kromě používání selského rozumu si ohlídat i vlastní vůz a jeho elektronické systémy. Kromě toho se můžete před vjezdem do myčky zeptat obsluhy, jaká zde platí pravidla (anténa, zrcátka). Navíc máte-li nějaké doplňky typu křídlo či spoilery, tak jestli je na ně myčka připravena.
V myčce samotné vypínejte zapalování (jde to i u elektromobilů, jen musíte kolikrát do nastavení) nebo auto přepněte do režimu mytí (třeba tesly). Proč?

V myčce vypínejte zapalování. U některých (zejména elektrických) vozidel to musíte dělat přes infosystém, pokud zůstáváte během mytí v autě.
Takové nevypnutí automatických stěračů by v myčce mohlo způsobit jejich aktivaci (pokud je auto v aktivním režimu) a zamotání do kartáčů. Aktivní auto může mít „živé“ i parkovací senzory, které se v myčce dost možná dočasně „zblázní“.
Nevypnuté zapalování může udržet v chodu i systém stop-start, který po delší odstávce (tedy třeba uprostřed mycího procesu) nahodí motor. A není nic „krásnějšího“ než voda či pěna v sání či motoru.

Aktivní stěrače a pracující kartáče se spolu nemusí úplně kamarádit.
Z pojišťovny dále upozorňují, že nejvíc škod na autech vzniká při najíždění a vyjíždění z myčky, dost často záměnou chodu vpřed či vzad. Když tedy spěcháte, tak spěchejte pomalu a vždy se ujistěte, že když chcete jet dopředu, máte zařazený chod vpřed.
Důkazy na prvním místě
Jestli už se stane nějaký malér, ať už vaší chybou (chcete škodu hradit z havarijka) či chybou provozovatele myčky (chcete škodu po něm), tak všechno dokumentujte do nejmenšího detailu. Fotky, videa, záznamy z kamer, svědecké výpovědi. Na vás totiž bude prokázat, co se stalo.
Drahé opravy a čekání
Za poslední roky zdražilo skoro všechno, včetně služeb. Takže i zdánlivě drobné poškození se ve finále může vyšplhat do horentních sum, protože zejména lakýrnické práce nebo výměny skel se už nedělají za dobré slovo a párek k tomu.

Lakování nebo výměna skel? Dneska nic levného.
A také si počkáte. Servisy jsou všeobecně vytížené a některé – ruku na srdce – vlastně pracovat moc nechtějí. A tak vám nezbyde nic jiného než čekat, čekat a čekat.
Nebezpečí pro motoristy tak číhá všude, dokonce i na myčce. Předejít řadě malérů nicméně můžete tím, že nebudete zmatkovat. Nabízí se také svěřit mytí auta různým firmám, které dnes mají pobočky klidně i v obchoďáku, kam jezdíte nakupovat. Je to sice dražší, ale pohodlné. Takže záleží na vás…