Článek
Říkáte si, že přece není možné, aby po silnici jezdil někdo, kdo je schopný vjet na dálnici do protisměru? Podle zpráv z médií a podle statistik policie se takové případy stávají několikrát do měsíce. Zase se můžeme dohadovat o tom, co za tím stojí, ale pravděpodobně půjde znovu o kombinaci více faktorů: nepozornosti, ztráty orientace, ale také nevhodného, chybějícího či nejednoznačného dopravního značení.
Pomineme úmyslné chování, kdy někdo mine sjezd z dálnice a nenapadne ho nic „lepšího“ než zařadit zpátečku, případně se dokonce otočit (!) a vrátit se ke správnému sjezdu. Řeč bude o skutečných omylech, k jednomu široce medializovanému zrovna v nedávných dnech došlo například v Brně na dálnici D52, kdy se 89letý důchodce vydal protisměrem.
„Byl dezorientovaný, ale převoz do nemocnice odmítl. Na dotaz policistů, proč nezastavil již o sedm kilometrů dříve, uvedl, že hlídku vůbec neviděl a netušil, že ho někdo zastavuje,“ popsal krajský policejní tiskový mluvčí Pavel Šváb.
Co dělat v krizových situacích
Řízení auta je tradičně spojeno také s občasnými rizikovými situacemi. Ať už se jedná o poruchy auta v provozu, uváznutí na vlakovém přejezdu, nebo natankování benzinu do naftového auta. Připravte se na všechny krizové situace.
Co dělat u automobilové nehody | Co když se vybije autobaterie | Jak řídit v bouřce | Poškození auta na parkovišti | Co dělat, když jedete v protisměru | Jak zastavit auto, aby se nerozjelo | Co dělat, když se s autem zaseknete v podjezdu | Výmoly na silnici | Co dělat při aquaplaningu | Jak přežít srážku se zvěří | Jak řešit překážku na silnici | Jak jezdit na víceproudém kruhovém objezdu
V hustém provozu k takovým situacím většinou nedochází, protože „štrúdl“ ostatních aut řidičům naznačuje, kudy provoz „teče“. Naopak v nočních hodinách, když je hustota provozu velmi nízká, se v neznámém úseku řidič s hůře vyvinutým smyslem pro orientaci do této svízelné situace dostane velmi snadno.
Na vině může být i slepé následování pokynů navigace, která řekne „odbočte doleva!“, tak zmatený a dezorientovaný řidič slepě poslechne, podle pokynů odbočí a zamíří si to autem do protisměru. V řídkém provozu a v noci, kdy nejsou tak dobré rozhledové podmínky, si pak svou chybu nemusí vůbec uvědomit, protože když jedou auta ve svém pravém jízdním pruhu, potkává je tak, jak je zvyklý. Maximálně se bude divit, proč na něj všichni blikají a troubí.
V takovém případě může řidič v protisměrů urazit klidně několik kilometrů, aniž by si svou kardinální chybu vůbec uvědomil. I přes veškerou bezpečnostní výbavu dnešních aut nemá vozidlo jak poznat, že jedete v protisměru. Nepozná to ani navigace.
Co dělat, když vidíte auto na dálnici v protisměru?
Ihned zavolejte na policii na linku 158, přibližně určete svoji polohu (snad víte, po jaké dálnici jedete, a koukněte se na kilometrovník, případně číslo dálničního sjezdu) a stručně popište situaci, tedy že na dálnici jede auto v protisměru. Nespoléhejte se, že to už musel oznámit někdo před vámi.
Ačkoli většina z nás má přirozenou tendenci lidem v nouzi pomáhat, tak se zastavováním na dálnici a vystupováním z auta buďte velmi opatrní. V hustém provozu vás lidé snadno přehlédnou, stejně tak vás přehlédnou v noci a hlavně za špatného počasí. Na to, abyste bezpečně zastavili provoz, stejně potřebné vybavení nemáte. Počkejte s tím na policii, která bude s majáky na místě do pár minut.
Mimochodem, na mýtných branách jsou dnes instalovány systémy detekce vozidel v protisměru, nelze na ně však spoléhat a stejně chvíli trvá, než se na to navazující kolečka akcí dají do pohybu. Pokud uvidíte informační tabuli varující o vozidle v protisměru, zpomalte a zařaďte se do pravého pruhu. Je totiž velmi pravděpodobné, že to vozidlo pojede v „rychlém“ pruhu proti směru jízdy.
Co dělat, když jedete v protisměru?
Jakmile si uvědomíte, co se stalo, okamžitě zastavte vozidlo co nejvíce ke kraji, zapněte varovné blinkry a případně ještě na sebe protijedoucí auta upozorněte jinak, například blikáním dálkovými světly. Pokud to situace dovolí, přejeďte s autem do odstavného pruhu (po vašem směru jízdy trochu nezvykle bude vlevo) a zastavte co nejblíže ke svodidlům či kraji to jde.
Pak co nejrychleji opusťte vůz, ale nevystupujte do silnice, nýbrž na opačnou stranu (aby vás někdo nesmetl v autě i mimo něj). Zavolejte na linku 158 a pokuste se určit svoji polohu. Na dálnicích jsou každých 500 metrů kilometrovníky. Vyčkejte do příjezdu policejní hlídky, která zastaví provoz a umožní vám se bezpečně otočit. Rozhodně se nepokoušejte na dálnici otáčet a couvat – může to skončit ještě daleko větším průšvihem.
Pokuta za jízdu v protisměru na dálnici
Couvání, otáčení nebo jízda v protisměru na dálnici je závažný přestupek, který nelze projednat na místě a musí jít do správního řízení. Automaticky je za něj 7 trestných bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok a pokuta 5 000 až 10 000 Kč. Jedná se o porušení § 36 zák. 361/2000 Sb.: (1) Řidiči je na dálnici zakázáno: b) otáčení, couvání a vjíždění na střední dělicí pás včetně míst, kde je pás přerušen.