Hlavní obsah

Na dálnici v protisměru: Co dělat, když takové auto potkáte, a co když ve špatném směru jedete vy

Foto: Shutterstock / Photomann7

Mezi nejnebezpečnější situace v provozu se řadí vjetí do protisměru na rychlostní silnici nebo dálnici. A rozhodně se nejedná o ojedinělý případ, podle policejních statistik se takové případy u nás řeší několikrát do měsíce.

Článek

Říkáte si, že přece není možné, aby po silnici jezdil někdo, kdo je schopný vjet na dálnici do protisměru? Podle zpráv z médií a podle statistik policie se takové případy stávají několikrát do měsíce. Zase se můžeme dohadovat o tom, co za tím stojí, ale pravděpodobně půjde znovu o kombinaci více faktorů: nepozornosti, ztráty orientace, ale také nevhodného, chybějícího či nejednoznačného dopravního značení.

Pomineme úmyslné chování, kdy někdo mine sjezd z dálnice a nenapadne ho nic „lepšího“ než zařadit zpátečku, případně se dokonce otočit (!) a vrátit se ke správnému sjezdu. Řeč bude o skutečných omylech, k jednomu široce medializovanému zrovna v nedávných dnech došlo například v Brně na dálnici D52, kdy se 89letý důchodce vydal protisměrem.

„Byl dezorientovaný, ale převoz do nemocnice odmítl. Na dotaz policistů, proč nezastavil již o sedm kilometrů dříve, uvedl, že hlídku vůbec neviděl a netušil, že ho někdo zastavuje,“ popsal krajský policejní tiskový mluvčí Pavel Šváb.

V hustém provozu k takovým situacím většinou nedochází, protože „štrúdl“ ostatních aut řidičům naznačuje, kudy provoz „teče“. Naopak v nočních hodinách, když je hustota provozu velmi nízká, se v neznámém úseku řidič s hůře vyvinutým smyslem pro orientaci do této svízelné situace dostane velmi snadno.

Foto: Shutterstock / Przemyslaw Szablowski

Bezmyšlenkovité poslouchání pokynů satelitní navigace je cesta do pekel (případně do bláta či protisměru na dálnici). Nezapomínejte sledovat především svislé a podélné dopravní značky. Na rozdíl od jiných zemí se dá u nás velice dobře navigovat například podle čísel silnic

Na vině může být i slepé následování pokynů navigace, která řekne „odbočte doleva!“, tak zmatený a dezorientovaný řidič slepě poslechne, podle pokynů odbočí a zamíří si to autem do protisměru. V řídkém provozu a v noci, kdy nejsou tak dobré rozhledové podmínky, si pak svou chybu nemusí vůbec uvědomit, protože když jedou auta ve svém pravém jízdním pruhu, potkává je tak, jak je zvyklý. Maximálně se bude divit, proč na něj všichni blikají a troubí.

V takovém případě může řidič v protisměrů urazit klidně několik kilometrů, aniž by si svou kardinální chybu vůbec uvědomil. I přes veškerou bezpečnostní výbavu dnešních aut nemá vozidlo jak poznat, že jedete v protisměru. Nepozná to ani navigace.

Co dělat, když vidíte auto na dálnici v protisměru?

Ihned zavolejte na policii na linku 158, přibližně určete svoji polohu (snad víte, po jaké dálnici jedete, a koukněte se na kilometrovník, případně číslo dálničního sjezdu) a stručně popište situaci, tedy že na dálnici jede auto v protisměru. Nespoléhejte se, že to už musel oznámit někdo před vámi.

Foto: Shutterstock / Heiko Barth

Když uvidíte na dálnici auto v protisměru, zavolejte hned na 158 a přibližně určete svoji polohu. Nespoléhejte se, že už to přece musel nahlásit někdo jiný

Ačkoli většina z nás má přirozenou tendenci lidem v nouzi pomáhat, tak se zastavováním na dálnici a vystupováním z auta buďte velmi opatrní. V hustém provozu vás lidé snadno přehlédnou, stejně tak vás přehlédnou v noci a hlavně za špatného počasí. Na to, abyste bezpečně zastavili provoz, stejně potřebné vybavení nemáte. Počkejte s tím na policii, která bude s majáky na místě do pár minut.

Mimochodem, na mýtných branách jsou dnes instalovány systémy detekce vozidel v protisměru, nelze na ně však spoléhat a stejně chvíli trvá, než se na to navazující kolečka akcí dají do pohybu. Pokud uvidíte informační tabuli varující o vozidle v protisměru, zpomalte a zařaďte se do pravého pruhu. Je totiž velmi pravděpodobné, že to vozidlo pojede v „rychlém“ pruhu proti směru jízdy.

Co dělat, když jedete v protisměru?

Jakmile si uvědomíte, co se stalo, okamžitě zastavte vozidlo co nejvíce ke kraji, zapněte varovné blinkry a případně ještě na sebe protijedoucí auta upozorněte jinak, například blikáním dálkovými světly. Pokud to situace dovolí, přejeďte s autem do odstavného pruhu (po vašem směru jízdy trochu nezvykle bude vlevo) a zastavte co nejblíže ke svodidlům či kraji to jde.

Foto: Dan Ťok - Twitter

Tyto nebo podobné dopravní značky varují řidiče hlavně v okolí odpočívek a benzinových pump, kde lze snadno ztratit orientaci hlavně v noci. Nejsou ale všude

Pak co nejrychleji opusťte vůz, ale nevystupujte do silnice, nýbrž na opačnou stranu (aby vás někdo nesmetl v autě i mimo něj). Zavolejte na linku 158 a pokuste se určit svoji polohu. Na dálnicích jsou každých 500 metrů kilometrovníky. Vyčkejte do příjezdu policejní hlídky, která zastaví provoz a umožní vám se bezpečně otočit. Rozhodně se nepokoušejte na dálnici otáčet a couvat – může to skončit ještě daleko větším průšvihem.

Pokuta za jízdu v protisměru na dálnici

Couvání, otáčení nebo jízda v protisměru na dálnici je závažný přestupek, který nelze projednat na místě a musí jít do správního řízení. Automaticky je za něj 7 trestných bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok a pokuta 5 000 až 10 000 Kč. Jedná se o porušení § 36 zák. 361/2000 Sb.: (1) Řidiči je na dálnici zakázáno: b) otáčení, couvání a vjíždění na střední dělicí pás včetně míst, kde je pás přerušen.

Načítám