Článek
První teplejší dny vždycky na silnice vylákají motorkáře. Zprovozní své stroje a jdou se aspoň krátce prvně po zimě projet, aby si motorku zase po půl roce osahali. A každoročně vždycky tak měsíc dva trvá, než si na sebe motorkáři a řidiči aut zvyknou.
Mezi lidmi a řidiči aut panuje o ježdění na motorce a motorkářích obecně mnoho omylů a mýtů a občas kvůli nim dochází k nedorozuměním. Tak si pojďme připomenout největší z nich a vysvětlit, proč motorkář dělá to, co zrovna dělá. Myslete na to, že je to přece jen pořád normální člověk, který také chodí do práce a má rodinu jako vy. Proto o motorce na silnici neuvažujte jako o věci, ale hlavně jako o člověku. Velmi zranitelném člověku…
I motorkáři jezdí pomalu
Zažitým omylem mezi řidiči je, že motorkáři automaticky jezdí velmi rychle, vysoko nad dovolenými limity. Na jednu stranu je dobré s tím počítat a raději nechávat blížící se motorce více místa, ale procento bláznů, kteří jezdí všude „dvě kila“, je minimum. To, že má motorka hlučnější výfuk, neznamená, že jede automaticky rychle. Často to jen tak vypadá.
Naprostá většina motorkářů jezdí normálně s provozem a spíše jen často využívají lepší akceleraci svého stroje k tomu, aby se dostali někam do oblasti dovolené rychlosti. To, že vás „za cedulí“ na konci obce motorkář s vytočeným motorem předjede, přece není nic špatného. Řidiči silných aut, když na to mají výkon, to dělají také. Od toho si přece člověk rychlý stroj pořizuje, aby mohl dostupný výkon pro podobné situace použít.
Naopak počítejte s tím, že spousta motorkářů jezdí jen na výlet, odreagovat se. Nepotřebují nikde bláznit s kolenem na zemi. Hlavně majitelé cruiserů, chopperů a třeba historických motocyklů se doslova plouží krajinou a spíše je budete předjíždět. Motocykly bez aerodynamické kapotáže a štítku jsou navíc ve vysokých rychlostech dost únavné a nepohodlné, takže se na nich trvale rychle ani jet nedá.
Zejména teď po zimě bude plno rozumných motorkářů jezdit spíše opatrně. Silnice jsou ještě špinavé a opravdu hodně to klouže, i když je na první pohled sucho. Navíc se chce každý rozumný jezdec se svým strojem po dlouhé zimní odstávce znovu seznámit a zažít si specifické ovládání motorky. Na rovince za to občas vezme každý, ale v zatáčkách počítejte s tím, že budou jezdit motorkáři spíše pomaleji než vy v autě.
Mezi motorkáři je také plno začátečníků, kteří třeba letos vyjedou vůbec prvně. A ti, kteří mají rozum, pojedou spíše pomalu a budou vás brzdit. Nelepte se na ně, ať je netlačíte do rychlosti, která je pro ně nekomfortní.
A také myslete na to, že motorkář nemusí vůbec vědět, že jedete za ním. Zrcátka spousty motorek jsou malá, klepou se a jezdec v nich vidí jen své rameno. V helmě je navíc hlučno a vůbec vás ve vyšších rychlostech neslyší, ani když na něj zatroubíte.
Motorkáři jezdí na mokru opatrně
Kdy musíte počítat s tím, že motorkář pojede velmi pomalu, je déšť. Stejně jako naprostá většina řidičů aut tak i většina běžných motorkářů nemá ovládání svého stroje naprosto zvládnuté a nejsou to profíci, kteří umí opravdu dobře řídit. Navíc hledat limity přilnavosti motocyklu je ve srovnání s autem mimořádné riziko a mnozí se k nim raději vůbec nechtějí přibližovat.
A to nic nemění na tom, že na mokru to klouže opravdu hodně. Spousta motorkářů v dešti nikam nejezdí, takže ovládání stroje na mokru nemají tak osahané a bojí se. A celkem oprávněně, protože na některých, spíše sportovních pneumatikách, to v dešti klouže dost. A když je pak zastihne nečekaná přeháňka či bouřka, mají problém.
I zkušení jezdci ale v dešti pojedou nesmírně opatrně, především v obci. Když bílé čáry, dlažební kostky, víko od kanálu nebo tramvajové koleje zmoknou, je to jako jezdit na ledu. Na takovém povrchu klouže samozřejmě i auto, ale to má lepší přilnavost a je stabilnější. Nechte proto motorce v horším počasí více prostoru k manévrování. Třeba zmíněné tramvajové koleje si musí motorkář trochu najet.
Nechte radši motorku předjet
Ze sedla motocyklu má jezdec velice dobrý přehled o dění okolo a často vidí víc než vy v autě. Zkušenější motorkáři navíc vědí, že musí také dávat pozor za ostatní, což je dáno vyšší zranitelností jezdce na motocyklu. Kdo na motorce jezdí, určitě si vzpomene na spoustu situací, kdy se mu předvídání a opatrnost vyplatila.
Z pohledu řidiče auta je vždycky lepší mít motorku před sebou a nechat ji jet. Bohužel motorkáři dělají často tu chybu, že za autem kličkují ze strany na stranu (hlavně v obci), takže se řidiči ztratí ze zorného pole. Také se na auto před sebou příliš lepí, takže v případě prudkého brzdění nemají šanci to ubrzdit.
Zas to s tím děláním místa motorkářům ale nepřehánějte, nemusíte kvůli nim vymetat krajnici, kde akorát tak chytnete defekt. Oni si vás předjedou, až budou mít prostor. Buďte pro ostatní řidiče především předvídatelní, jeďte plynule, neloudejte se na prázdné a přehledné silnici hluboko pod rychlostním limitem a včas dávejte najevo své úmysly. Ale tohle byste neměli dělat jen ve vztahu k motorkářům, nýbrž ke všem účastníkům provozu.
Pozor na zapnutý blinkr!
Zapnutý blinkr na motorce nemusí znamenat, že motorkář bude opravdu odbočovat. Zejména, pokud blinkr bliká už hodně dlouho. Jen málo motorek má automatické vypínání blinkru jako auto, motorkáři na přístrojové desce velmi špatně vidí varovnou kontrolku a prostě se jim stane, že zapomenou blinkr vypnout.
Takže i když motorka bliká třeba doprava, když přijíždí po hlavní, je dost dobře možné, že úmyslem jejího řidiče je jet dál rovně po hlavní a vůbec neodbočovat, jak naznačuje blinkr. Někteří motorkáři své úmysly doprovázejí také gesty rukou, aby dali najevo, že opravdu plánují odbočit.
Tipy pro motorkáře:
Nejezděte s dálkovým světlem. Myslíte si, že tím zvýšíte svoji viditelnost? Naopak. Ostatní řidiči kvůli velké intenzitě světla mnohem hůře odhadnou vaši rychlost. Také přes dálkové světlo prakticky nejsou vidět vaše blinkry.
Nelepte se na vůz před sebou, nikdy nezabrzdíte tak dobře jako auto.
Buďte pro řidiče aut předvídatelní. Pokud vidíte obličej řidiče auta v jeho zpětném zrcátku, pravděpodobně vidí i on vás.
Nelítejte v obci s otevřeným výfukem jako hovada. Lidi akorát štvete a pak se divíte, že vám někteří dělají naschvály.
Dávejte pozor za ostatní. Všichni řidiči dělají občas chyby. Vy také. Vy jste ale zranitelnější.