Hlavní obsah

Když už jsou kola dole: Co všechno můžeme zkontrolovat při přezouvání

Foto: Dalibor Žák

Mnoho motoristů si provádí základní servisní úkony na autě svépomocí. Nejčastěji to bývá přezouvání dvou sad kol. Když už ale kola sundáváme, je to dobrá příležitost zkontrolovat důležité věci.

Článek

Ten pocit, když si člověk něco udělá, nebo dokonce opraví svépomocí, je k nezaplacení. U některých z nás je sice cesta k úspěchu dlážděna drahými omyly (takže kdybychom auto původně dali do značkového servisu, bylo by to opraveno hned, rychleji a možná i levněji), ale to nám prostě nevymluvíte. My se v tom chceme hrabat a přijít věcem na kloub. Někteří z nás musí být v motoristické branži průkopníky slepých uliček, abychom pak mohli celému světu oznámit: „Tudy ne, přátelé!“

Ale teď vážně. S garáží a aspoň skromně vybavenou dílnou je hned snazší si triviální servisní úkony dělat svépomocí. U staršího auta mimo tovární záruku už vás stejně nic moc nenutí do značkové dílny jezdit, a když vás to navíc baví… On má sice profesionální servis nesporné výhody, protože značkovou diagnostiku asi doma nemáte (i když jsou mezi námi takoví „pacienti“), ale běžnou údržbu průměrně zručný jedinec zvládne sám.

A třeba výměna sezonních sad kol je jeden z běžných servisních úkonů, který opravdu zvládnete sami. Je k tomu potřeba jen základní vybavení a hotovo je ani ne za hodinu včetně cigarety, kávy a žvanění se sousedem o tom, jak ta nová auta stojí za starou bačkoru a že jedničkové ovci s rotačkou se nic nevyrovná. Pak člověk může mít radost z dobře odvedené práce a ušetřených peněz. A ještě stihne se sousedem zhodnotit politicko-společenskou situaci doma i ve světě.

Na druhou stranu, když už sundáváme kola, měli bychom toho využít ke kontrole věcí okolo. Máme teď ke všemu lepší přístup a půl roku pak zase na auto v této oblasti nesáhneme, dokud si o něco neřekne samo. Takže na co se zaměřit?

Prohlédněte kola (a nechte je vyvážit)

Primárně zkontrolujte samotná kola, hlavně jejich vnitřní stranu, na kterou celý rok nevidíte. Lze tak odhalit poškození ráfku a pneumatiky, ke kterému může dojít například tak, že trefíte velkou díru nebo třeba při přejíždění obrubníku. Dobře zkontrolujte vzorek, jestli vám auto neojíždí nadměrně gumy jen na jedné straně. To by značilo, že je čas na seřízení geometrie a případně i opravy podvozku.

Foto: Dalibor Žák

Před uskladněním po sezoně je dobré kola zkontrolovat, zda nejsou někde poškozená. Pak je umyjte, ošetřete a případně je nechte i vyvážit. Běžně se stává, že ztratíte některá ze závaží, tak ať pak kola nevibrují.

Teď budete mít aspoň čas a klid případné opravy kol a pneumatik řešit mimo sezonu, kdy na to není potřeba spěchat, a ne pak na poslední chvíli, až budete přezouvat zase na podzim, kdy bývá v pneuservisech plno. Také využijte příležitosti a kola důkladně očistěte a ošetřete pro dlouhodobé uskladnění.

Ještě je na zváženou, zda by nestálo za to nechat kola vyvážit. Většinou lidé kola po sezoně zase uskladní a na vyvážení už zapomenou. Pokud kola nejsou poškozená, tak se nic katastrofálního nestane, ale jemné vibrace z nevyvážených kol nejsou nic příjemného.

Zkontrolujte brzdy a hadice

Sundaná kola jsou také skvělá příležitost pro důkladnou kontrolu stavu brzdového systému, především pak destiček a kotoučů, ale i vedení brzdové kapaliny. Je na destičkách ještě dost materiálu? Jsou kotouče opotřebované po celé ploše? Je ještě kotouč dostatečně silný? Není někde kotouč prasklý?

Foto: Dalibor Žák

U rok starých brzd toho asi ke kontrole moc nebude, ale i tak těch pár sekund tomu věnovat můžete. Tady jsou kotouče ještě v pořádku a destičky rovněž.

S čištěním prostoru kolem brzd buďte velmi opatrní. Nepoužívejte oleje a vosky, ať si nenanesete na kotouče něco, co sníží jejich tření. Maximálně použijte jen drátěný kartáč pro odstranění toho nejhoršího.

U aut s bubnovými brzdami je pak potřeba každý rok zadní buben sundat a vyčistit, neboť otěr z obložení padá právě do bubnu. Je to poměrně jednoduchá činnost a stačí na to běžné nářadí, ale znovu připomínáme, že jsou to brzdy, nejdůležitější bezpečnostní prvek, takže jestli se na tohle necítíte, raději tento úkon svěřte servisu. Čištění a kontrola zadních bubnů bývají v servisním plánu.

Také nezapomeňte zkontrolovat vedení brzdové kapaliny, všechny spoje, trubky a hadičky. U starých aut běžně může docházet k únikům. V případě podezření na únik kapaliny poproste někoho o pomoc, ať vám mačká brzdový pedál a vy hledejte místo, kde to vzlíná. Kapalina je mastná, takže únik odhalíte většinou rychle. Tohle je vážná závada a je nezbytné ji řešit neprodleně.

Foto: Dalibor Žák

Plechový kryt brzd za tři stovky drží jen na pár šroubech. Často urezne a pak to pod autem mlátí, jak když jede žebřiňák se šrotem. Navíc drhnoucí plech může poškodit ráfek a věci okolo.

Foto: Dalibor Žák

Přívod vzduchu k brzdám bývá ucpaný listím, hlínou a případně i kusy nalámaného plastu po drobných nehodách. Úplně životně důležitý není, ale stačí párkrát z vyšší rychlosti zabrzdit a nedostatečné chlazení brzd bude znát na zhoršeném brzdném účinku.

S brzdami souvisí ještě jeden detail. U většiny aut vede od předního nárazníku ke kolu průduch, kterým k brzdám proudí při jízdě vzduch a pomáhá je chladit. Bývá v něm ale listí a špína, případně třeba kus zlomeného nárazníku nebo jiný kus plastu. Tento prostor vyčistěte, ať se brzdy dostatečně chladí.

Prohlédněte zavěšení a drobnosti

Foto: Dalibor Žák

S autem na malém zvedáku moc nelomcujte. Spíše jen prohlédněte, jestli je všechno na svých místech, jestli nikde nic neteče a jestli něco neprasklo. Kontrolu vůlí v zavěšení nechte na servisu s potřebným vybavením.

Podvozek spíše zkontrolujete jen pohledem, například jestli netečou tlumiče nebo není prasklá jejich prachovka (což je běžná závada). Prasklou pružinu byste určitě poznali při jízdě, i když u některých aut může dlouho i tahle závada zůstat skrytá, případně se ztratí v jiných pazvucích. Na nouzovém zvedáku se zavěšeným autem moc nelomcujte, to nechte na servisu s plnohodnotným zvedákem, kdy je auto podepřené ze všech stran.

Foto: Dalibor Žák

Do podběhů vede také spousta drátků a hadiček. Zkontrolujte stav vedení brzdové kapaliny, pozor na různé senzory a dráty. Kvalita dnešních materiálů je bohužel dost pochybná a i značkové spotřební díly do dvou let zreznou. Pozor na prasklé pružiny nebo uložení tlumičů.

Když je ale kolo dole, je dobrý přístup k nábojům kol a různým spojům, takže to tam můžete aspoň důkladně očistit, případně některá místa ošetřit a chránit proti korozi. Pozor ale na různé tenké drátky a hadičky, například ovládání parkovací brzdy a senzor zatížení nápravy (u aut s automatickým naklápěním světel). Neopatrným pohybem můžete snadno poškodit kabel vedoucí k senzoru ABS či opotřebení brzdového obložení.

Vyčistěte podběhy a hledejte korozi

Když už jsou kola dole, důkladně očistěte lemy blatníků a podběhy. Po zimě zde bude obrovské množství bláta a špíny a to je živná půda pro postup koroze. Nepoužívejte ale žádné hrubé nástroje, spíše jen dostatečný tlak a proud vody. Většinou na vyčištění podběhů stačí každá kvalitní ruční samoobslužná myčka.

Foto: Dalibor Žák

Posviťte si do podběhů mobilem s kamerou a udělejte si pár snímků. Hlavně se nebojte na samoobslužné myčce podběhy pravidelně proplachovat vodou, ať se tam nedrží nečistoty.

Tohle je vynechávaný a přitom tak důležitý úkon. Vždycky na myčkách vidíme, jak tam lidé nahází stovky v drobných, auto pak nesystematicky kropí jako záhon jahod (zřejmě podle zvyku ještě z vojny, kdy se vždy postupovalo stylem „co je mokré, to je čisté“) a na zablácené podběhy ani nesáhnou. Vždyť ta „wapka“ je právě od toho, abyste z míst, kam se kartáče automatických myček nedostanou, vyházeli všechno to bláto.

Foto: Dalibor Žák

Ne všechna auta mají plastové zakrytí podběhů. U některých jsou kryty dodělávané a nikdo neví, jak to za tím plastem ve skutečnosti vypadá. Nebylo by od věci jednou za čas kryty sundat a plech zkontrolovat a případně opravit a ošetřit.

Tohle je lepší udělat ještě předtím, než kola sundáte. Doma si pak jen vezměte baterku a prohlédněte prostor podběhů, zda to někde nezačíná reznout (pomůže i mobilní telefon s kamerou a přisvícením, takže se nemusíte ohýbat a strkat hlavu do podběhu). Počínající korozi lze ještě poměrně snadno a levně řešit, zatímco uhnilý práh a celý blatník se už pak vyměňuje obtížně a draze. U aut s dodělávanými plastovými podběhy není od věci plast odmontovat a zkontrolovat, jak to vypadá pod ním.

Nečekejte, že vám při přezouvání kol v pneuservisu všechno zkontrolují. Tam se tímhle vším asi zaobírat nebudou, protože se starají jen o pneumatiky a kola. Krom naprosto zjevných vážných vad vás asi ani nebudou na nic upozorňovat. Takže potřebné úkony buď provádějte sami, nebo je nechte udělat odborný servis v rámci pravidelné prohlídky a údržby.

Související témata:
Načítám