Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Pár dní prší a to je zase na silnicích nadělení! Auty totiž evidentně jedou i ti, kteří jinak raději využívají hromadné dopravy, v níž mohou bez omezení sledovat obrazovku svého telefonu a ničit své zbytky šedé mozkové kůry přívalem pětisekundových stupidit z (a)sociálních sítí.
Když už jste si tedy ráno vzali svůj plechový deštník, přepněte se, prosím, znovu do módu „zodpovědný řidič, který sleduje, co se kolem něj děje“. Tato funkce je poměrně zásadní pro to, abyste se vy, a také lidé kolem vás, dostali do cíle své cesty bezpečně a včas. Jak se takový zodpovědný řidič pozná? Třeba podle toho, že v hustém dešti rozsvítí světla svého auta, aby bylo vidět.
Že to auto dělá samo, protože je to povinné? Ne tak docela. Zavedení povinného celodenního svícení byl klasický politický blábol podle hesla „mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky“, který k ničemu dobrému nevedl. Lidé přestali dávat pozor, odskákali to hlavně motorkáři (kteří nejsou v záplavě světel tak jednoznačně identifikovatelní), a dokonce se tomu přizpůsobili i výrobci tím, že do aut začali ve velkém montovat samočinně aktivovaná světla a hlavně světla právě pro denní svícení. Jenže ta svítí často jen vpředu.
Světla pro denní svícení sice zákonu vyhoví, ale není to osvětlení, které by stačilo pro jízdu ve zhoršených rozhledových podmínkách a hlavně v hustém dešti. A protože ne vždy auto samo přepne na normální potkávací světla, myslete na to, že je občas potřeba normální potkávací světla ručně zapnout.
Auto za vás světla nezapne vždy
Záleží na typu auta, ale citlivost světelného senzoru je různá a některá vozidla dobře reagují jen na tunely. V šeru nebo mlze často vůbec nepoznají, že je potřeba rozsvítit, takže pak jedete jen na „ledky“ vpředu a vzadu nesvítíte vůbec. Nejste pak vidět, hlavně v dešti. Jen pár aut umožňuje nastavení denního svícení i s obrysovými světly vzadu, ale to do hustého deště stejně nestačí.
U některých automobilů lze nastavit (nebo to mají už z výroby), že při zapnutých stěračích zapínají potkávací světla automaticky. Ale když pak jedete jen po mokré silnici a nestíráte, za vámi se stejně pořád zvedá vodní tříšť a pořád nejste vidět. Ještě více je tento efekt zřetelný v momentě, kdy se bouřka roztrhá a na silnici zalitou vodou začne svítit sluníčko.
Mnohdy nešťastně navržené ovladače světel a zmatečné ikonky na přístrojové desce ale vůbec situaci nepomáhají. Auto navíc nijak nesignalizuje přepnutí světel zpět na denní režim svícení jen vpředu pro podmínky s dobrou viditelností. Prostě hlavní světla zhasne a vy si toho jen těžko všimnete.
Člověk pak také například v půjčeném nebo náhradním voze vůbec neví, jestli tedy svítí denním svícením nebo potkávacími světly nebo jestli vůbec nějak svítí. Seznamte se proto dobře se svým autem, zejména pokud třeba ve firmě střídáte několik různých vozidel. Světla se mohou zapínat opravdu jinak, než jste zvyklí. A i některé ikonky na palubní desce mohou znamenat něco jiného.
Poloha ovladače v pozici AUTO tak může u jednoho vozu být indikátor rozsvícených světel vpředu i vzadu, jinde to mohou být jen přední denní „ledky“. A u jiného auta třeba nemusíte svítit vůbec, protože se jedná o polohu pro samočinné spínání světel ve tmě.
Mlhovky ano, ale jen pokud jsou nutné
V hustém dešti, hlavně pak na dálnicích, byste ale měli zapnout právě i zadní mlhovky. Nejde ani tak o to, že vám to nařizuje zákon 361/2000 Sb. v § 32 odst. 4: „Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ Jde o to, že bez těch mlhovek opravdu nejste vidět.
Řidiči za vámi sice vědí, že tam někde vepředu někdo jede, ale není poznat, jak daleko a jak rychle. Víte přece, jak špatně jsou v takových podmínkách vidět blinkry nebo třeba brzdová světla. Tak jak asi může být vidět auto, které nesvítí vůbec (nebo má zapnutá jen zadní obrysová světla)?
Především si ale uvědomte, že vůz za vás automaticky intenzivnější mlhová světla nezapne. Ta se zapínají samostatně, a to buď na páčce pod volantem, knoflíkem vedle ovladače světel nebo povytažením či naopak zamáčknutím otočného ovladače světel. Mohou mít i své vlastní tlačítko na přístrojové desce. Bývá to v závislosti na typu auta různé, tak si to u vašeho vozidla vyzkoušejte, ať pak ve velké rychlosti na dálnici netápete.
Jen pak nezapomeňte ty mlhovky zase vypnout. A to nejen, když přestane pršet, ale i když snížíte rychlost jízdy. Například v koloně nebo v rychlostech zhruba pod 80 km/h už opravdu nebývá nutné mlhovkami svítit. Tady se zase dostáváme k trochu nešťastné formulaci zákona, protože i bez mlhovek byste byli v nízkých rychlostech nebo koloně dobře vidět. Smysl mají mlhovky v dešti opravdu jen při vyšších rychlostech, typicky právě na dálnicích, kdy se za autem zvedá oblak vodní tříště.
Už jsme ale asi všichni zvyklí na to, že buď můžete jezdit normálně a bezpečně, nebo podle striktního výkladu předpisů. Navíc jsme se nikdy nesetkali s tím, že by policie nějak řešila někoho, kdo v hustém dešti v obci nesvítí mlhovkami. Naopak někoho, kdo nesvítí v takových podmínkách vůbec, řeší ráda.
Místo zákona používejte rozum
Bohužel jsme se dostali do stavu, kdy na každé uprdnutí musí být nějaký právní předpis. Přitom by stačilo naučit lidi zase spoléhat se především na zdravý úsudek a rozum. Když jako řidič špatně vidím ostatní auta, ať už kvůli dešti, mlze, sněžení či šeru, tak mi to přece dává jasné znamení, že sám jsem v takových podmínkách špatně vidět a asi bych měl rozsvítit světla.
Opravdu se nelze spoléhat na to, že tohle za vás pořeší auto samo, i když je to nejdokonalejší a nejnovější model.