Článek
Předpokládáme, že cílem nás všech je dostat se včas a bezpečně tam, kam potřebujeme, ať už je to pošta ve druhé vsi, nebo obchodní schůzka na druhé straně republiky. Nikdo nejezdí po silnici cíleně proto, aby někomu ublížil. Bohužel mnoho řidičů zcela zbytečnými chybami či zanedbáváním naprosto triviálních drobností ohrožuje nejen sebe, ale právě i ostatní.
Abyste se stali lepším řidičem, je nejlepší projít kurzem pokročilé/defenzivní jízdy, který vám pomůže lépe pochopit chování auta, fyziku jízdy a zautomatizovat si správné reakce na krizové situace. Jenže lepším a bezpečnějším řidičem se můžete stát velmi rychle sami od sebe - stačí začít věcmi, které můžete udělat teď hned, případně až půjdete k autu.
Mějte čistá okna
Nerušený výhled z vozu je jedním ze základních předpokladů pro bezpečnou jízdu. Sundejte z čelního skla držáky mobilů a navigací, ze zpětného zrcátka kývající se „ozdoby“, abyste měli z auta maximálně možný čistý výhled. Tím myslíme doslova čistý. Divili byste se, jak moc pomůže důkladně očištěné okno nejen zvenku, ale i zevnitř.
Umaštěné a opatlané čelní okno je při jízdě proti nízkému sluníčku (nebo v noci s protijedoucími auty s rozsvícenými světly) opravdu velmi nebezpečné. Nevidíte kontrasty, přímé světlo vás oslní a rozptýlí se po celém skle. Pár sekund tak vůbec nic nevidíte a jedete vlastně poslepu. Jen připomeňme, že při rychlosti 90 km/h urazíte každou sekundu 25 metrů.
V nepříznivých podmínkách vždycky potkáváme řidiče, již mžourají mastným a zapařeným sklem, které pak šudlají nějakým posmrkaným kapesníkem nebo ubrouskem. Přitom k dostatečnému očištění okna stačí jen dva hadříky z mikrovláken a kvalitní přípravek na čištění oken.
Na jeden čistý hadřík naneste přípravek a umyjte si pořádně okna (čelní i boční), druhým suchým hadříkem okno doleštěte. Na čelní sklo z venku lze nanést také ochrannou vrstvu keramiky známou jako tzv. „tekuté stěrače“, v dešti je to nesmírně užitečná pomůcka.
Vyměňte stírací lišty
S čistým oknem a výhledem z auta souvisí i stěrače, které za sebou nenechávají na skle mapy a šmouhy. Kvalitní stírací lišty od prvovýrobců (či rovnou originální) stojí pár stovek a nemá smysl na nich šetřit. Měňte je jednou za rok, zejména pokud jezdíte denně za každého počasí. Reálná životnost lišt je tak 15 až 20 000 km maximálně, pak přestávají fungovat pořádně. Někdo je tak bude měnit klidně dvakrát za rok.
Je to úkon, který zvládnete svépomocí. Snažte se je ale udržovat v čistotě a před jízdou (nebo když si aspoň vzpomenete) je vždycky otřete, ať na nich nejsou kousky listí, větvičky či jehličí. Snažte se také neutírat čelní sklo na sucho (nebo namrzlé), čímž si nejen ničíte lišty, ale především také okno. Prach a písek roztíraný na sucho doslova vybrousí do skla rýhy.
Nafoukněte pneumatiky
Dalším snadným krokem, jak zvýšit svoji bezpečnost (a také bezpečnost ostatních), jsou správně nahuštěné pneumatiky. Nehodnoťme teď kvalitu použitých pneumatik, v tom snad také máte rozum (a podle testů pneumatik se můžete rozhodnout, které jsou pro vás vhodné). Lidé však zapomínají kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách. A pak i kvalitní pneumatika nefunguje správně a auto se hůře ovládá. S příliš nízkým tlakem si také pneumatiky rychleji ničíte a zvyšujete spotřebu paliva.
Každé auto má na štítku na dveřích, sloupku či víčku nádrže napsané doporučené tlaky pneumatik dle jejich rozměru a zatížení vozidla. Výrobci dnes také udávají tlaky pro ekonomickou jízdu, které mohou být o něco vyšší. Rozhodně je lepší pro běžnou jízdu o něco málo přefouknutá pneumatika než podhuštěná.
Všechno tohle zvládnete snadno sami bez potřeby drahého nářadí. Některé drobné úkony zvyšující bezpečnost už ale budete muset svěřit servisu. Ideálně je nechte udělat při každé návštěvě dílny, ať už při opravách, nebo jen běžné preventivní údržbě.
Udržujte podvozek a brzdy v dobrém stavu
Aby výše zmíněné pneumatiky dobře fungovaly, je potřeba udržovat v dobrém stavu celý podvozek auta. Nechte pravidelně kontrolovat tlumiče a pružiny a nenechávejte na podvozku nadměrné vůle. Po každém větším zásahu do podvozku nechte zkontrolovat a seřídit rovněž geometrii kol, ať auto jede tak, jak má.
Pozornost věnujte i brzdám. Každé dva roky bez ohledu na nájezd nechte vyměnit brzdovou kapalinu (pozor, u některých aut, třeba určitých typů mercedesů, to lze dělat jen současně s diagnostikou, takže práce na doma to rozhodně není), a pokud máte vzadu bubnové brzdy, při každé prohlídce je nechte vyčistit. Je to práce na pár minut a pečlivější motorista to zvládne i sám. Například je dobré to udělat při přezouvání kol, když už jsou disky dole.
Seřiďte a čistěte světla
Zatímco čistotu světel si snadno ohlídáte (neutírejte je na sucho a špinavým hadrem, ať si krycí plast nepoškrábete!), jejich přesné seřízení už tak jednoduché není. Každou jízdu v noci či při zhoršených podmínkách potkáte mnoho aut, kterým nesvítí jedno světlo, případně jednou žárovkou míří někam do oblak. Světla musí být seřízená, mělo by se to dělat v rámci STK každé dva roky a během servisu.
Neseřízená světla jsou velmi nebezpečná pro ostatní, protože je oslňují a také třeba zhoršují čitelnost vašich blinkrů. Pamatujte také na to, že pokud jedete naložení, je potřeba u vozů bez automatické regulace sklonu světel přední světla sklopit.
Třeba „jedničkové“ Fabie Combi jsou špatným nastavením sklonu světel proslulé – naložíte kufr dvěma basami piva, dozadu posadíte dva urostlé kamarády a pak i potkávacími světly pálíte ostatním přímo do obličeje jako dálkami. Tak si laskavě otočte tím kolečkem vedle ovládání světel o jeden, dva kliky dolů, ať ostatní neohrožujete.
Zbavte se řidičských zlozvyků
Bezpečnosti ale pomůže i to, když se nenecháte za volantem rozptylovat, budete se soustředit na řízení a zbavíte se některých nežádoucích zlozvyků, které z vás dělají horšího a nebezpečného řidiče.
Správně nastavená sedačka a volant: Divili byste se, jak moc bezpečnosti pomůže byť jen to, že si správně nastavíte sedačku a volant. Stačí mít obě ruce uvolněně na volantu, opřená záda a neválet se za volantem jako u zubaře či vyhřeznutí doprostřed auta, jako když velrybáři vytáhnou hákem na palubu lodi uloveného vorvaně. Budete pak auto mnohem lépe a bezpečněji řídit, jak už jsme psali v samostatném článku:
Odložený telefon: Pokud máte potřebu být pořád „online“ na sociálních sítích a s někým si ťukat zprávy, tak se prosím přesuňte do autonomních vozidel, kterým se říká „prostředek hromadné dopravy“. Nebo si zaplaťte vlastního řidiče. I obyčejný telefonní hovor přes handsfree vám bere podstatný kus koncentrace, tak se rozmyslete, jestli ta zatočená silnice v dešti je zrovna vhodné místo na řešení důležitých věcí po telefonu. Zastavit si můžete vždycky nebo telefon třeba vůbec nemusíte zvedat, pár minut to určitě počká.
Ztlumené rádio: Také si vždycky musíte ztlumit při parkování rádio, abyste lépe viděli? Hlasitá hudba ale také třeba rozhovor se spolujezdci jsou ruchy, které rovněž čerpají něco z pozornosti řidiče. Hlasité rádio rovněž utlumí hluky, které jsou důležité - houkající vlak u nechráněného přejezdu nebo sirénu sanitky či policie.