Hlavní obsah

Jak připravit auto na STK? Pozor, ne všechno zvládnete sami, něco už musíte nechat na servisu

Foto: Michal Sakař

Návštěva stanice technické kontroly na pravidelnou prohlídku je standardně dvouletým evergreenem každého motoristy, který provozuje osobní nebo užitkové auto do 3,5 tuny. Poradíme, jak svého plechového oře na STK připravit, co zvládnete sami a co je lepší nechat na servisu.

Článek

Když je osobní či lehké užitkové auto do 3,5 tuny nové, tak mu po první registraci začne standardně běžet čtyřletá lhůta platné technické prohlídky. Po čtyřech letech jde vozidlo na SME a STK poprvé a následně se na stanicích pro emise a technickou kontrolu ukáže každé dva roky.

Před každou technickou prohlídkou je z vaší strany nutná ve vztahu k autu nějaká pozornost a kolikrát se vyplatí nechat vůz prověřit v servisu, kde i základní ohledání může odhalit potenciálně nebezpečné závady, kvůli nimž byste STK (ano, správně jde o technickou prohlídku, ale STK je zlidovělý výraz) mohli dostat jen na 30 dní, případně odjíždět rovnou na podvalu.

Doklady

Na technickou musíte dorazit s doklady. V současnosti vám postačí rozšířené osvědčení o registraci vozidla, které nahradilo velký techničák a rozšířilo tzv. malý techničák. Jestli máte ještě kombinaci malého a velkého techničáku, povinně musíte mít jen malý, ale z praxe doporučujeme přibalit i ten velký.

Foto: Jan Majurník

Dnes vám na technickou stačí ORV nebo rozšířené ORV. Jestli ovšem ještě máte papírový velký techničák, vezměte si jej pro jistotu s sebou.

Je to z důvodu, kdyby v on-line registru silničních vozidel byly nějaké nesrovnalosti. Ty se pak díky velkému techničáku daleko snáze řeší. Na tuhle věc se můžete připravit i dopředu, a to vlastní kontrolou shodnosti dat na portálu dataovozidlech.cz, kde stačí zadat VIN kód nebo číslo TP či ORV.

Do velkého papírového techničáku se už platnost prohlídky STK standardně nevyznačuje (pouze on-line), můžete však zkusit požádat technika o klasický ruční zápis. Pro vaši vlastní kontrolu.

Co můžu udělat sám?

Prvně neváhejte navštívit myčku a vůz umýt. Na technické bývá akceptované nanejvýš provozní zašpinění vozidla, takže „hnojník“, co by mohl znečistit linku, nemusí být na technickou ani připuštěn.

Ukliďte si vůz. Není to sice předpisem, ale pokud to ve vašem autě bude vypadat jak na indické tržnici, dobrý dojem na technika neuděláte.

Foto: Jiří K.

Čistota interiéru sice není povinná, ale stavem auta ve stylu indické tržnice dobrý dojem neuděláte.

Jestli máte ozdobné kryty na kolech nebo liťáky s pokličkami schovávající šrouby, připravte se na to, že už před zapsáním vozidla na prohlídku musí tyhle ozdoby dolů. Některé poklice jsou pod šrouby, zatímco některé pokličky se dokonce sundávají speciálním přípravkem, máte ho? Radíme proto tyhle ozdoby sundat už doma.

Kontrola osvětlení je něco, co zvládnete sami. Stačí si nacouvat třeba před skleněnou výlohu, abyste měli výhled na zadní brzdová světla. Prověřte tedy všechny blinkry, všechna světla, brzdová světla, všechny mlhovky a osvětlení registrační značky.

Když jsme u těch světel, jestli už je máte vyšišovaná (zažloutlá), rozhodně je nechte alespoň rozleštit nebo je rozleštěte svépomocí. Lampy musí plnit předepsanou kresbu, kterou může zašlé plexisklo narušit.

Foto: Jan Majurník

Zašlé lampy mohou narušovat předepsanou kresbu. Doporučujeme je nechat minimálně rozleštit.

Pokud jde o skla, tak pokud na nich máte dodatečně dodělané fólie, měly by na sobě mít atest. Jestli na sklech vozíte různé samolepky nebo sdělení světu typu „No airbags, no ABS, no problem“, ujistěte se, že mají schválení. Totiž i fólie, na kterou se tiskne třeba reklama, musí mít homologaci.

Pozor na čelní sklo. Jakmile máte prasklinu ve stírané ploše o délce větší než 20 mm, jde podle tvaru praskliny buď o vážnou závadu, nebo nebezpečnou závadu ohrožující bezpečnost silničního provozu (a tehdy odjíždíte na podvalu).

Počet míst v techničáku a počet míst v autě. Tady platí, že pokud máte auto se sedadly, která jdou demontovat bez použití nářadí (typicky minivany), tak plný počet sedadel na technickou prohlídku mít nemusíte. Jestli ale dorazíte s papírově pětimístnou Octavií a vzadu vám bude lavice chybět, pak může nastat problém.

Foto: Michal Sakař

Zkontrolujte si stav pneumatik, jejich rozměr a poklice sundejte už doma.

Neméně důležitou věcí jsou pneumatiky. Na STK přijeďte s tím, co máte zapsané v technickém průkazu či registru. Musí sedět ráfky i pneumatiky. Pneu rovněž nesmí být poškozená nebo příliš opotřebovaná (sjetý dezén).

Jste si vědomi, že máte nějaké neschválené nebo nezapsané doplňky? Třeba tuningové křídlo, podvozek, rozšiřovací podložky, LED žárovky bez homologace ve světlech nebo třeba výfuk? I za tohle můžete mít na STK problémy.

Následně pozor na hluk. Stanice technických kontrol mají certifikované hlukoměry a mohou (nejde o povinnost) si hlučnost vašeho vozu změřit. Pokud hodnota naměřené hodnoty hluku překročí 4 dB (například v registru máte 74 dB a technik naměří 78 dB a více), jde o vážnou závadu a vozidlo je automaticky technicky způsobilé jen na 30 dnů.

Pozor na velkou korozi nebo poškození vlivem nehody (ostré hrany zejména). Jakmile budete mít příliš rozkvetlý třeba práh či blatník, nebo bude dokonce děravý, může být opět problém. A ruku na srdce, dvacetileté „vrány“ už nějakou tu korozi na sobě mají.

Foto: Shutterstock / OgnjenO

Pozor na korozi. Přílišné poškození karoserie korozí bude problém.

Následně vám stačí kouknout na drobnosti typu stěrače, pásy, umístění a správnost montáže registrační značky a její stav, klakson nebo na to, jestli je čitelný stav tachometru, výrobní štítek a VIN kód (může být zkorodovaný).

Nezapomeňte ani na povinnou výbavu, tedy na trojúhelník, lékárničku předepsaného typu, a pokud má auto rezervu, tak na rezervu, hever a klíč na kola. Reflexní vesta už povinná není, ale mějte ji v autě a po ruce.

Foto: ORLEN Unipetrol

Než vyrazíte na emise, dopřejte autu prémiové palivo. Zejména pokud máte diesel.

Nakonec kvůli emisím doporučujeme natankovat do nádrže kvalitní prémiové palivo. Ideálně dojezdit to původní a dát autu čerstvou nádrž prémiového benzinu či zejména nafty. Diesely často neprochází kvůli vysoké kouřivosti, takže u nich kvalitní nafta udělá kolikrát velká kouzla.

A až dojedete na emise, mějte prohřátý (takže klidně 10 km jízdy) motor. Za tepla má nižší emise než za studena. Opět se to vyplatí především u dieselů.

Co nechat na servisu?

Výše vypsané vám pochopitelně zvládne udělat i servis, nicméně mechanici mohou odhalit rovněž věci, které sami běžně nepoznáte.

Základem je diagnostika závad, jelikož se chybové kódy na emisích vyčítají. Diagnostiku doma nemají všichni, zejména ty pokročilé diagnostiky schopné vyčíst všechny možné jednotky. Těmito přístroji obvykle disponují značkové i renomované neznačkové servisy.

Foto: Michal Sakař

Diagnostika je základ, tu rozhodně nevynechejte.

Některé dílny mají vlastní měřidla emisí, takže vám mohou emise změřit na zkoušku předem, případně jde-li o certifikovanou emisní stanici, tak vám emise změří rovnou naostro a vy s protokolem ne starším než 30 dnů můžete jet na STK poskytující samostatnou technickou prohlídku.

Zcela zásadní jsou brzdy. Jednak jejich funkčnost a také rozdíl brzdění mezi levým a pravým kolem. Před technickou se vyplatí brzdy demontovat, promazat, vyčistit a máte-li mechanickou parkovací brzdu, tak tu nechat dotáhnout.

Foto: Michal Sakař

Brzdí vaše auto tak, jak má? Mělo by, protože jinak je to jednak častá závada na STK a také je to nebezpečné všeobecně.

Neméně důležitý je stav podvozku, tedy čepy, tyčky stabilizátoru, manžety, ložiska, tlumiče a další. Celkově by podvozek neměl mít velké vůle, stejně jako samotné řízení. Problémem bude i na pohled rozhozená geometrie (například velká sbíhavost, rozbíhavost).

Únik kapalin. Lehké netěsnosti jsou na technických přijatelné, ale pokud vám z auta kape benzin, olej, chladicí kapalina, převodový olej nebo jiné kapaliny, je to znovu problém. Seriózní servis dokáže tyto úniky odhalit a vyřešit.

Těsnost a celistvost výfukové soustavy je další kontrolovanou položkou. Rezavý výfuk s dírou nebo tlumiče na pokraji smrti nejsou technicky košer. Rovněž absence katalyzátoru nebo filtru pevných částic (pokud je vozidlo má mít) může zapříčit nevyhovující technickou prohlídku.

Závady na STK

Závady nalezené na technických prohlídkách se dělí na tři kategorie:

  • A (lehká závada) nemají vliv na bezpečnost provozu.
  • B (vážná závada) ovlivňují provozní vlastnosti vozidla a nepříznivě působí na životní prostředí, ovšem bezprostředně neohrožují bezpečnost silničního provozu.
  • C (nebezpečná závada) přímo ohrožuje bezpečnost silničního provozu.

I s A závadou, což je například povrchová koroze nemající vliv na bezpečnost vozidla nebo netěsnost posilovače řízení, dostanete STK plnou na dva roky.

S B závadou, kam se řadí například vůle uchycení volantu k volantové hřídeli nebo nevyhovující fólie na sklech, dostanete STK na 30 dní. Za tu dobu musíte závadu odstranit a dojet na opakovanou STK. Pokud projdete, máte plnou STK na dva roky, pokud ne, jste bez technické a musíte ji dělat celou znovu.

Foto: Shutterstock / Minerva Studio

Přípravu na STK nepodceňujte, protože doba s možnostmi gentlemanských řešení je víceméně pryč.

C závady, což je třeba příliš poškozené čelní sklo, únik výfukových plynů do kabiny nebo poškozená izolace kabelů s hrozícím zkratem, znamenají okamžitou ztrátu technické způsobilosti. Automobil tak nesmí odjet po ose, nýbrž na podvalu či odtahu. Poté opět běží 30denní lhůta na odstranění závady a opakování technické.

V rámci přípravy na měření emisí a technickou prohlídku vždy doporučujeme předem navštívit renomovaný servis. Totiž doba plná gentlemanských možností řešení je víceméně pryč a v zájmu provozovatele vozidla by mělo být, nejen aby auto prošlo STK, ale aby bylo skutečně technicky v pořádku.

Načítám