Článek
Odhodlat se ke koupi elektrifikovaného auta vyžaduje hodně zvažování. Nejen ekonomického, aby se vám to vyplatilo, ale především o tom, jak auto budete používat a jak ho budete nabíjet. Plug-in hybrid bez pravidelného nabíjení totiž vůbec není úsporný a elektromobil bez nabíjení… prostě nejezdí. Takže jak do něj dostat „šťávu“…?
Zásuvka
V zásadě vám stačí obyčejná 230V (výkon 2,3 kW), kterou má v garáži každý (ti šťastnější i na parkovacím místě v bytovém domě nebo v práci). Akorát vám nesmí vadit čekání – většině plug-in hybridů bude nabíjení trvat nějakých pět až šest hodin, čistě elektrická Dacia Spring se z ní nabije „do plna“ za nějakých 14 hodin. Elektromobily s větší baterií, než je skromných 26,8 kWh u Springu, stráví nabíjením z takové zásuvky klidně celý den a někdy i více. Ne každý den ale nabíjíte z nuly do 100 %, takže to nemusí být takový problém.
Pokud však chcete čas nabíjení zkrátit, můžete s vhodnou redukcí použít pětikolíkovou zásuvku (jedno- či třífázovou, s napětím 230 nebo 400V a proudem 16 nebo 32 A), jež umožňuje nabíjení výkonem od 3,6 kW až k 22 kW. A to už začíná být opravdu použitelné…
Musíte však předem uvážit následující:
- Jaký nejvyšší výkon dokáže vaše auto využít – každé je totiž vybavené jinou palubní AC nabíječkou. Výkon 22 kW vám tak u auta s nabíječkou o maximálním výkonu 6,4 kW (jako má třeba Spring) bude k ničemu.
- Jaký máte doma jistič – pokud totiž večer zapnete televizi, pračku, sušičku a do toho budete chtít nabíjet elektromobil, nemusí takový nápor unést.
- Jak robustní elektrické vedení doma máte – když ve vašem domě bude dlouhé hodiny téct skrz dráty a zásuvky vysoký proud, může to generovat teplo, které komponenty nemusí snést.
Rozhodně tedy neváhejte a před pořízením elektrifikovaného auta se poraďte s odborným elektrikářem (ne s Frantou odvedle, co si doma dělal elektriku sám, „vždyť na tom nic není“). Vyhořet totiž opravdu nechcete…
Wallbox
Když máte k dispozici průmyslovou zásuvku, můžete si říkat, že investice do wallboxu jsou peníze vyhozené z okna. Není to ale tak docela pravda. Tahle krabička na zdi totiž umí víc kouzel, než jen že díky integrovanému kabelu nebudete muset pokaždé vyndávat a rozmotávat kabel z kufru. Jeho účelem kromě zvýšení pohodlí při nabíjení je také zajištění bezpečnosti neboli ochrana proti přepětí, přehřátí a podobným problémům, které můžou znamenat velký průšvih.
Chytré wallboxy také umí optimalizovat celý nabíjecí proces, takže nabíjejí v časech s nízkým tarifem a nepřetěžují domácí síť (když pustíte pračku, tak svůj odběr sníží). Většinou v sobě mají také webserver umožňující vzdálený přístup přes mobilní aplikaci, díky níž můžete řídit nabíjení a sledovat statistiky.
Zásadní výhodou instalace wallboxu pak může být to, že díky němu máte nárok na nižší tarif D27d, kdy v určitých časech (primárně v noci) můžete čerpat lacinější elektřinu nejen pro svůj vůz, ale pro celou domácnost (na který máte nárok i s jiným výkonným elektrickým spotřebičem, například elektrickým kotlem apod.).
Wallbox si ale pořizujte výhradně od renomovaných výrobců (žádné laciné atrapy z Číny) a nechte si jej nainstalovat od profesionálů (automobilky vám takovou službu k nákupu svých vozů většinou dokážou nabídnout), protože znovu: Vyhořet vážně nechcete…
Veřejné nabíjení
Pokud nemáte zásuvku přímo doma nebo v práci, nemusíte ještě věšet hlavu – nabíjet se dá i ve veřejném prostoru. A to jak rychle vysokým výkonem (na delší cesty ideální), tak i pomalu a šetrně (k baterii i vaší peněžence). Nejpohodlnější to bude při vašich běžných zastávkách v obchodech nebo nákupních centrech, kde už velmi často pamatují i na elektromobilisty, případně někde v okolí vašeho bydliště – ideální místo si stačí dohledat v některé z mnoha mobilních aplikací přímo od dodavatelů energií (ČEZ, PRE nebo E.ON) nebo třetích stran (Mapy.cz, EVmapa, ChargeMap apod.).
Nabíjet můžete i bez registrací a smluv (většinou vám stačí telefon a platební karta), ale jako smluvní zákazník dostanete mnohem lepší cenu, takže to stojí za trochu té byrokracie (většinou platíte pouze za čerpanou energii, tedy bez paušálů a závazků, což je velmi fér). Většina automobilek také nabízí roamingové karty, s nimiž můžete jezdit k různým poskytovatelům – tady si ale nejdřív prostudujte podmínky a porovnejte ceníky, je to sice pohodlnější (jedna smlouva, jedna faktura), ale nemusí to být vždy ekonomicky výhodné.
Pamatujte také na dostupný výkon – jak nabíječky jako takové, tak i vašeho auta. Zastavit u DC rychlonabíječky Ionity s výkonem 350 kW se Springem, který neumí víc než 30 kW, je vážně nesmysl (zvlášť pokud nemáte extra výhodný tarif), na druhou stranu nabíječka o výkonu 50 kW nabíjení auta, které zvládne 100 kW a více, bude jen brzdit. Když se to ale správně potká, nabíjení by vám mělo zabrat pouhé desítky minut. Výkon je důležitý i z pohledu ceny za kWh – ty se totiž většinou liší podle využívaného výkonu: nejnižší jsou pro pomalé AC (do 22 kW), následuje rychlé DC nabíjení (do 100 kW) a nejdražší je hyperrychlé DC nabíjení (nad 100 kW).
Ještě trochu odlišná situace je u plug-in hybridů – ty jsou většinou vybavené pouze AC nabíječkami s nižším výkonem (primárně počítají s pomalým nabíjením doma přes noc nebo přes den v práci), takže nabíjení většinou trvá podobně dlouho jako při domácím nabíjení (tedy řádově hodiny). A tady přichází ke slovu poslední upozornění:
Pozor na to, jak dlouho u nabíječky stojíte. Provozovatelé vám sice chtějí umožnit pohodlné nabíjení, zároveň se vás však snaží motivovat, abyste tam nezacláněli zbytečně dlouho a nepřekáželi tak ostatním, co si chtějí taky nasosat elektřinu do svých baterií. Většina z nich má tak v podmínkách zakotvenou určitý časový úsek, kdy můžete nabíjet zdarma, a následně platíte za každou minutu u nabíječky. Totéž platí v momentě, kdy máte plně nabito a vaše auto tam už vyloženě pouze překáží.
Svět elektromobility tedy přináší řadu novinek a změn – už to není tak snadné jako zastavit u kterékoliv benzinové pumpy, za pár minutek načerpat a svištět dál. Ale vězte, že to není tak komplikované, jak se vám to zpočátku může zdát. Rychle se rozkoukáte a najdete si ten správný způsob použití, který vám nebude komplikovat život… a pak si už jen budete užívat zvýšeného pohodlí a nižších provozních nákladů.