Článek
Oslovili jsme lidi, kteří svoje auta opravdu milují. Zeptali jsme se výrobců, prošli jsme si návody k obsluze. A zavzpomínali jsme na staré dobré rady našich otců a dědečků. Když milujete svoje auto, pravděpodobně s ním v zimě nejezdíte. Poradíme vám, jak ho správně zazimovat, aby jarní probuzení bylo co nejšetrnější.
1. Připravte svou garáž
Minimálně byste měli zamést a vysmýčit pavučiny. Pokud může být problém vlhkost od podlahy, pak položte na zem silnou folii nebo plachtu, zabráníte tak tvorbě koroze na podvozku. Pak zvažte zabezpečení garáže. Stačí vám bezpečnostní zámek, nebo investujete i do alarmu a kamerového systému?
2. Umyjte svoje auto zevnitř i zvenčí
A nemyslíme tím, že s ním zrovna projedete kartáčovou myčkou… Nechte vůz navoskovat, případně můžete zvolit i keramickou ochranu laku. Očistěte i podvozek, na to je nejlepší vysokotlaké mytí. Kola umyjte zvenčí i zevnitř, Porsche je pak doporučuje natřít i vrstvou vazelíny (nezapomeňte na jaře smýt).
Všechny pryžové a plastové díly ošetřete speciálním kondicionérem, těsnění ve dveřích ošetřete silikonovým olejem nebo přímo k tomu určenými přípravky. Zabráníte tak jejich stárnutí.
3. Vyměňte olej a provozní kapaliny
Výměna oleje by vás stejně čekala a čerstvý olej udělá motoru jedině dobře. Vyměňte samozřejmě i olejový filtr. Jeďte s vozem dostatečně dlouho, ať motorový olej dosáhne plné provozní teploty. Doplňte všechny provozní kapaliny, zejména nemrznoucí kapalinu, kapalinu do ostřikovačů a brzdovou kapalinu. Pokud nemáte vytápěnou garáž, ujistěte se, že máte správné nemrznoucí směsi do ostřikovačů i chladiče.
4. Natankujte plnou a použijte aditivum
Natankujte po hrdlo nádrže, abyste zamezili kondenzaci vodních par a rezivění nádrže. Zvolte prémiové palivo s vyšším oktanovým číslem. A použijte aditivum, respektive stabilizátor paliva, ale nechte motor chvíli běžet, aby se dostalo i do palivového potrubí.
5. Přifoukněte pneumatiky
Nahustěte pneumatiky svého vozu přibližně o pětinu více, než doporučuje výrobce. Předejdete tak nejen jejich vyfouknutí, ale zároveň zabráníte i jejich deformaci. Někdo dokonce auto nadzvedne na zvedáku, nebo dává pod pneumatiky tlusté koberce.
6. Zakryjte výfuk, přivřete okna a použijte silikagel
Udělejte maximum, abyste svůj vůz ochránili proti hlodavcům. Použijte naftalín, lístky máty nebo i elektronické odpuzovače. Okna spusťte o nějakých pět milimetrů, ať se do auta dostane vzduch, ulevíte tím i těsnění. Dejte do auta několik balíčků silikagelu, což není nic jiného než pohlcovač vlhkosti. Seženete ho v obchodě, nebo si ho nechte třeba z nákupů elektroniky či bot.
7. Uvolněte parkovací brzdu a zařaďte neutrál
Pokud vaše auto stojí na rovině, není jediný důvod, abyste měli zařazenou rychlost a zataženou ruční brzdu. Neutrál je správně řešení a nemusíte se bát, že se destičky přilepí na kotouče. Pokud chcete mít jistotu, použijte parkovací klíny.
8. Připojte auto na nabíječku
Pokud chcete mít jistotu, že na jaře nastartujete, musíte mít auto na nabíječce. Moderní nabíječky taky pracují s autobateriemi tak, aby maximálně zvýšily jejich životnost. A mají i speciální udržovací programy.
U některých aut můžete připojit elektrický okruh jednoduše třeba přes zdířku autozapalovače, jiné si žádají zapojení přímo na baterii (v tom případě ji můžete i odpojit), nebo na body k tomu speciálně určené.
9. Podepřete ramínka stěračů
Pokud nechcete na jaře kupovat nová stírátka, pak podepřete ramínka stěračů třeba malými špalíky. Jde o to, aby se stěrače okna nedotýkaly, nebo jen velmi jemně. To zabrání jejich degradaci a výrazně prodlouží životnost. Někteří mezi stěrače a okno vkládají třeba i kousky kartonu, aby nedošlo ke kontaktu.
10. Zakryjte automobil vhodnou plachtou
Na trhu existuje nepřeberné množství ochranných plachet na auta, případně si můžete koupit plachtu rovnou od výrobce přímo na svůj automobil. Jejich základní dělení je na vnitřní a venkovní plachty a důležité je je používat tak, jak doporučuje výrobce.
V žádném případě nepřikrývejte auto igelitem, hromadila se pod ním vlhkost! Pokud hrozí, že na vůz může spadnout třeba větev, pak ochráníte auto i pevným kartonem.
BONUS: Auto v žádném případě nestartujte
Ideální stav je takový, že s vozem každý měsíc vyjedete alespoň na třicet kilometrů dlouhý výlet. Pak vás ale čeká spousta věcí, které byste měli dodržet, než auto opět uložíte do garáže. Zvažte, jaké jsou vaše možnosti, berte ohled i na to kde bydlíte, jiné to budou mít ti, co jsou na horách, jiné na jižní Moravě.
Pokud s autem ale vyjedete opravdu až na jaře, nestartujte ho, byť byste chtěli. Motoru to nepřináší vůbec nic dobrého, je totiž nejvíc namáhán právě při studeném startu po delším stání, kdy je olej nateklý v olejové vaně. Než naskočí optimální tlak oleje a ten se dostane všude tam, kam má, jedná se o kritické sekundy, kdy jdou některá místa a součásti motoru doslova na sucho. Dalším negativním jevem je ředění motorového oleje nespáleným palivem, nepoděkují vám ani filtry pevných částic moderních aut a katalyzátory.
Příprava auta na sezonu na jaře opět obnáší celou řadu úkonů, kterou si představíme v samostatném článku.