Článek
Brzdová soustava tvoří na autě jeden z hlavních bezpečnostních prvků. Spolu s podvozkem a pneumatikami drží auto na silnici. Zatímco s omlácenými dveřmi, nefunkční klimatizací, prasklou žárovkou nebo děravým výfukem teoreticky jezdit můžete, s nefunkčními brzdami to vůbec nejde. Podvozek v dobrém stavu, slušné brzdy a kvalitní pneumatiky jsou tak pro bezpečný a spolehlivý provoz auta naprostá nezbytnost.
Princip funkce brzd je velmi jednoduchý. Fungují na principu tření a drahocennou energii rozjetého auta mění v nevyužité teplo, které se musí vyzářit do okolí. A to právě klade na kvalitu brzd vysoké nároky.
Většina obyčejných aut už má dnes kotoučové brzdy na všech kolech, ale u menších a lehčích vozů se stále občas používají vzadu brzdy bubnové. Kotouče bývají nejčastěji vyrobené z klasické litiny, takže správně bychom měli psát „litinové kotouče“ a ne „ocelové“, jak se mnohdy uvádí. V naprosté většině případů je totiž při výrobě brzdových kotoučů použita šedá litina s vyšším obsahem uhlíku okolo 3 %.
Výrobci samozřejmě materiál mění podle toho, jaké vlastnosti mají brzdy mít. Jiný materiál bude použit u sportovních aut, jiný u malých a levných vozů, jiný u luxusních limuzín, kde je primární komfort posádky. To samé platí o brzdových destičkách, kde jsou typy použitých materiálů ještě širší než u kotoučů.
Jelikož brzdy fungují na principu tření a tím vytvářejí teplo, má to jednu nevýhodu. Většina brzd běžných aut totiž s rostoucí teplotou tzv. vadne, klesá jejich účinek a roste opotřebení (pozor, některé brzdy, zejména ty pro závodní auta, jsou vyvinuté speciálně tak, aby měly vyšší účinek při vyšších teplotách).
Čím vyšším teplotám jsou brzdy schopné odolávat, tím déle jsou schopné zachovávat svůj účinek. Jen pro zajímavost, při intenzivním brzdění z dálničních rychlostí do zastavení vzroste teplota brzdových kotoučů na asi 250°C, povrchová teplota destiček se zvýší až na 800°C.
Při používání se brzdy samozřejmě opotřebovávají, mizí z nich jejich třecí materiál. To je ta černá špína, která se vám usazuje na discích kol a jde tak špatně dolů. Záleží na použitém typu brzd a materiálu, ale obvykle brzdové destičky sjedete dvakrát až třikrát rychleji než kotouče. U běžných aut lze vyměnit jen destičky, pokud jsou kotouče ještě dostatečně silné a rovné.
Pozor na laciné (a drahé závodní) díly
Při výměně brzd budete řešit zřejmě jen dvě věci: buď budete chtít co nejvíc ušetřit, nebo budete požadovat maximální brzdný účinek a peníze neřešíte. Před oběma extrémy ale musíme varovat.
Nejlevnější komponenty zpravidla vůbec nesplňují požadavky výrobce na výkon a odolnost. Tady skutečně platí, že vyšší cena je odrazem vyšší kvality zpracování a materiálu. Levné brzdy tak jsou možná levné, ale zpravidla se rychleji opotřebovávají a mají nižší odolnost a účinnost. Nejlepší bude si to ukázat na příkladu a vezmete si třeba auto velikosti Škody Fabia.
Na Fabii druhé generace koupíte sadu předních brzdových destiček na přední nápravu se signalizací opotřebení klidně za pět stovek odněkud z Číny (nebo odjinud), prvovýrobce si obvykle řekne tak 1 200 Kč, značka Škoda si za díl řady Economy řekne 1 600 korun a za plnohodnotný originál asi 2 500 korun. S kotouči je to podobné. Dva kotouče „z Číny“ přijdou dohromady na tisícovku, u prvovýrobce na 2 400 korun a za dva originální kotouče dáte 4 000 Kč.
„No tak to je přece jasné, dáme tam levnou čínu,“ řeknete si. Ale vyplatí se to, když budete ty brzdy měnit třikrát častěji a samozřejmě pak platit i práci spojenou s výměnou? Nehledě na pochybný brzdný účinek neschválených komponent. Když už, používejte aspoň díly od prvovýrobců, kdy je odpovídající kvalita, tedy brzdný výkon a trvanlivost, zaručena.
Navíc pro majitele starších aut mají automobilky připravené různé motivační programy, jak je k návštěvě značkového servisu přimět i po záruce. U domácí značky Škoda je to známá Šeková knížka, u brzd nabízející až dvacetiprocentní slevu na díly a práci. S ní pak výměna předních brzd na model Yeti přijde na rozumných 6 375 Kč. Účtované ceny dílů a práce jsou pak mnohdy i výhodnější než e-shopové ceny dílů a ceny práce neoficiálních servisů.
„Vlastnictví automobilu je velká zodpovědnost. U starších vozů se projevují poruchy z opotřebení, kterými novější vozy zpravidla netrpí. Snaha ušetřit tak často vede zákazníky ke kompromisu s ohledem na bezpečnost. Originální náhradní díly jsou totiž zejména na brzdové soustavě a odpružení zárukou optimálního chování vozu. I proto naši servisní partneři poskytují zákazníkům možnost ušetřit na jejich výměně v autorizovaném servisu pomocí Šekové knížky. Díky tomu jsou originální díly ještě dostupnější,“ připomíná vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika Jan Pícha.
Ale stejně tak buďte opatrní, pokud chcete koupit nějakou sportovní či závodní brzdovou sadu. Že slibuje lepší účinek? To možná ano, ale jen v situacích, pro které je taková brzdová sada vyvinutá. Závodní brzdy pracují při vysokých teplotách a lépe fungují při velkém tlaku na brzdový pedál. Jelikož tak se v provozu běžně nejezdí, tak zastudena mohou takové brzdy naopak fungovat velmi špatně, budou pískat a celkově bude komfort jejich obsluhy dost mizerný.
Nejlepší je dát na běžné auto prostě to, co tam patří od výrobce. U sportovních verzí na to samozřejmě automobilka myslela a vrcholné modely mají vždy „větší“ brzdy s odlišnou konstrukcí kotoučů a destiček a také čelistí. U silničních aut přesto výrobce musí zachovávat kompromisní vlastnosti s ohledem na komfort a bezpečnost za každého počasí. Takže ani sportovní auto se sériovými brzdami nebude na okruhu brzdit tak dobře jako závodní brzdová sada od specialisty. Jenže to se pak dostáváme do úplně jiných cenových relací.
Brzdová kapalina stárne
Brzdovým kapalinám jsme se už věnovali v samostatném článku, ale určitě stojí za to připomenout, že kapalina podléhá degradaci především s věkem. I proto většina automobilek uvádí, že by se měla brzdová kapalina měnit ideálně každé dva roky bez ohledu na nájezd. Váže na sebe totiž vzdušnou vlhkost a tím klesá její bod varu, což je v případě brzd zásadní problém.
Výměna brzdové kapaliny není zcela triviální záležitost, a i když to člověk se zkušenostmi dokáže doma sám, vy to raději svěřte servisu. Pohlídejte si ale, jaký typ kapaliny servis používá a jestli vyhovuje vašim potřebám. Nejen majitelé sportovních aut jezdící často na okruhy, ale třeba i ti, kteří jezdí často plně naloženi a s vlekem do hor, budou potřebovat kapalinu odolávající vysokým teplotám.
Pozor na stav hadic, posilovače a dalších věcí
Brzdy ale nejsou jen kotouče a destičky. Celá soustava je poměrně důmyslný mechanismus a u moderních aut obsahuje také posilovač brzd, rozvětvený systém vedení hydrauliky, jednotku ABS a mnoho senzorů.
To jsou všechno samozřejmě věci, které časem podléhají opotřebení a stárnutí. Jen třeba jednotka ABS přijde na asi dvanáct tisíc, hlavní brzdový válec od prvovýrobce přibližně na čtyři tisíce. Koroze může ochromit brzdový třmen (je potřeba ho během servisu brzd vždy důkladně vyčistit) v originálu klidně za šest tisíc, při neopatrné jízdě například v terénu můžete snadno zničit trubky vedení hydrauliky brzd. A to jsou pak nesmírně nákladné a zdlouhavé opravy.
Na funkci a stav těchto komponent si dejte pozor, když kupujete starší ojeté auto. U patnácti až dvacetiletých vozů je bohužel koroze brzdových trubek poměrně běžná věc, stejně tak netěsnosti a úniky kapaliny. Je to zásadní bezpečnostní problém, který je nezbytné řešit. Jinak se vám také může stát, že při jízdě najednou prošlápnete pedál brzdy na podlahu a auto si pojede vesele dál.
Kontrolujte brzdy aspoň jednou za rok
Prověření funkce brzdové soustavy je standardní servisní úkon během každoročních pravidelných prohlídek auta. Když už se z nějakého důvodu vyhýbáte servisům a děláte si údržbu svépomocí, aspoň brzdy vždycky zkontrolujte pohledem, když třeba přezouváte kola po letní či zimní sezóně. Prověřte těsnost spojů, zkontrolujte, jestli jsou kotouče dostatečně silné a rovnoměrně sjeté a jestli je na destičkách ještě dost „masa“.
Sami snadno prověříte správnou funkci brzd tak, že při jízdě několikrát z vyšší rychlosti intenzivně zpomalíte. A pokud i pak nebudou kotouče rovnoměrně sjeté a zůstanou v nich viditelné rýhy a koroze, je to jasná známka, že je něco špatně. Brzdové destičky netlačí na kotouč celou svojí účinnou plochou. „Životnost brzdového systému zásadně ovlivňuje prostředí, ve kterém se automobil pohybuje. Týká se to zejména vozů, které neparkují v garáži, ale jsou umístěny v oblasti se zvýšeným rizikem vzniku koroze. K servisní prohlídce je pak doporučováno přiobjednat rozebrání a vyčištění brzd. Investice se vrátí nejen v životnosti kotoučů a destiček, ale i v jistotě, že fungují tak, jak mají,“ dodává Jan Pícha.
Majitelé aut s bubnovými brzdami by měli myslet na to, že aspoň jedno za rok je potřeba zadní buben rozebrat a vyčistit, neboť ten otěr z brzd nemá kudy padat ven. Také je dobré jednotlivé komponenty lehce promazat, ať brzdy neváznou. Na opravu zadních bubnových brzd lze koupit i celou předmontovanou sadu s novými „paknami“ včetně příslušenství. Ta vyjde například na Fabii v originále na asi tři tisíce korun.
Seřídit by se měla i mechanická parkovací brzda. Ale tohle všechno už jsou práce, které si spíše udělá nadšenec rád sám, když tomu chce věnovat čas a energii. A také to přeci jen vyžaduje trochu zkušeností, protože jsou to brzdy a neopatrným a nezkušeným zásahem lze napáchat více škody než užitku.