Hlavní obsah

Bezdůvodná jízda prostředním pruhem může být nebezpečnější, než by se zdálo. Pravidla jdou totiž trochu proti rozumu

Foto: SWOV, Wetenchappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

Na silnicích o třech jízdních pruzích vznikají často nedorozumění a nebezpečné situace hlavně kvůli lidem, kteří jedou pomalu prostředním pruhem. To, že tím porušují předpisy, je jen vedlejší. Pozor, když někoho takového předjíždíte a řadíte se zpátky. Musíte dávat přednost lidem jedoucím z pravého pruhu.

Článek

Už jsme se této problematice jízdy v pruzích a předjíždění na víceproudých silnicích věnovali, ale zdá se, že zhruba 90 % řidičů si potřebuje tato elementární pravidla znovu připomenout. Stačí jedna cesta po Jižní spojce nebo jakémkoli úseku tříproudé dálnice a hned vás napadne, jestli by se většina ostatních řidičů neměla vrátit do autoškoly. Případně raději vůbec nevyjíždět a zůstat pod dozorem uzavřena v ústavech, které byly pro tyto jedince společností zřízeny.

Řeč je o řidičích, již nedbají nejen zákona, ale především základních projevů slušnosti a spolupráce mezi řidiči. Takže místo spořádané jízdy v pravém pruhu svou pomalou jízdou blokují pruh prostřední. Protože co kdyby náhodou se v tom pravém někdy objevil kamion, který bude třeba předjet…

Kolem nich pak vzniká zmatek, apokalypsa a zmar. Způsobují špunt a nebezpečné situace, jak se je všichni snaží předjet a objet, často tak činí ne zrovna v souladu se zákonem, jen aby se těchto jedinců zbavili. Ale to už se dostáváme k tomu, že přece v zájmu odvrácení nebezpečí smí člověk sem tam nějaký předpis porušit, pokud by nevytvořil nebezpečnější situaci, než kterou odvrací.

Jezdí se vpravo. Necpěte se bezdůvodně doprostřed

Pokud znáte základní ustanovení zákona 361/2000 Sb. (což byste jako řidič s platným řidičákem měli), tak víte, že v §12 se píše: (1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.

Jak vidíte, nikde se nic nepíše o tom, že si smíte výletní tempo užívat v prostředním pruhu hluboko pod zákonným limitem, že omezujete i nákladní vozy s rychlostí omezenou na 80 km/h. Uhněte doprava a jeďte rychleji, ať za vámi nákladní auta nemusí brzdit. Pokud nemůžete jet na dálnici aspoň tou osmdesátkou, tak na ní nemáte co dělat. Jistě, když je silnice namrzlá nebo je mlha s dohledností 50 metrů, nikdo po vás nechce, abyste „letěli“ sto třicet. Ale v dobrých povětrnostních a rozhledových podmínkách snad i naprosto obyčejné osobní auto se základním motorem umí jet tak, aby udržovalo rychlost s okolním provozem.

Foto: Shutterstock/Mr.Exen

Mnoho řidičů se do prostředního pruhu cpe hned automaticky, jak najedou na dálnici. Přitom tam nemají co dělat, pokud zrovna nepředjíždí pomalejší auto v pravém pruhu. Něco jiného je souběžná jízda. Ale ta je jasně vymezená jako situace souvislých proudů vozidel ve všech pruzích, kdy rychlost aut je závislá na rychlosti aut před nimi.

V obci je to trochu jinak: (2) V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě. Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla, motocyklu s konstrukční rychlostí do 45 km.h-1 a cyklista smí levý krajní jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.

V obci jsou tak lidé jedoucí prostředním pruhem svým způsobem v právu. Mimo obec už nikoli. A také můžeme namítat, že když například na Jižní spojce není možné odbočovat vlevo, neboť svým profilem spíše připomíná dálnici, je slušné jezdit vpravo a prostřední a levý pruh nechat rychlejším. Že je tam jen osmdesátka? No tak, prosím, jeďte aspoň těch osmdesát a ne padesát tři! Mimochodem, vy máte v autě přesně kalibrovaný tachometr, který ukazuje za všech okolností přesnou rychlost? Přestaňte už, prosím, ostatní školit a vychovávat tím, že ještě na truc pojedete pomaleji.

Ostatním, kterým nezbývá nic jiného než tyto pomalé „středoproudaře“ objíždět, je potřeba připomenout, že podle zákona se smí předjíždět jen vlevo. I když je pravý pruh úplně volný. Na druhou stranu pokud jedete v pravém pruhu normálně a dojíždíte pomalejší auto v prostředním pruhu, je přejíždění přes dva pruhy doleva a pak zase přejíždění zpět do pravého přes dva pruhy mnohem nebezpečnější než plynulé pokračování v pravém pruhu a prosté „předjetí“ pomalejšího vozidla v pruhu levém.

Ale to jsme zase u problému, že na silnici se dá bezpečně jezdit jen normálně a ne vždy striktně podle zákona. Každopádně při přejíždění z pruhu do pruhu opatrně. Sledujte zrcátka a dávejte pozor na auta za vámi.

„Zipuje“ se i tam, kde není značka

Jak se pokračuje v §12 zákona 361/2000 Sb. ohledně jízdy v pruzích: (5) Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.

Tady máte celkem jasně vysvětleno tzv. „pravidlo zipu“. Na místě, kde se dva pruhy sbíhají v jeden, tak nemusí být nutně umístěna dopravní značka IP 29 „Střídavé řazení“, abyste se pravidlem zipu měli řídit. Navíc povinností je využít celý jízdní pruh až na jeho konec, zejména pokud již v místě zúžení popojíždí kolona. Výrazně tím zvýšíte kapacitu komunikace proti stavu, kdy se budete chtít vecpat do průběžného pruhu 100 metrů před zúžením.

Sjíždějí se auta do prostředního pruhu? Přednost má ten zprava!

Pozor pak na situaci, pokud se zařazujete z levého pruhu do prostředního, například abyste pustili rychlejší auta v levém pruhu za vámi. Musíte dát přednost autům, která přejíždí z pravého pruhu do prostředního (jakási obdoba přednosti zprava)! (6) Na pozemní komunikaci o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středního jízdního pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z pravého jízdního pruhu; obdobně se postupuje při přejíždění z levých jízdních pruhů do středních jízdních pruhů na pozemní komunikaci o čtyřech a více jízdních pruzích vyznačených na vozovce.

Foto: shutterstock / mitifoto

Zatímco v hustém provozu se většinou aplikuje pravidlo pro souběžnou jízdu, tak na volné dálnici se jezdí jen vpravo a v ostatních pruzích se jen předjíždí. I když máte při přejíždění z pravého do prostředního pruhu přednost před řidiči, kteří do něj přejíždí z levého pruhu, buďte opatrní. Druhý řidič jede rychleji a špatně vás vidí. Také velmi špatně odhadne vaši rychlost, když zrovna akcelerujete. Používejte zrcátka.

Je to trochu proti přirozenému běhu věcí, protože v levém pruhu auta jezdí spíše rychleji než v tom úplně pravém. Navíc lidé často přejíždějí z pravého do prostředního pruhu právě naprosto zbytečně a bezdůvodně. Napojí se na dálnici a hned to pošlou do prostředního pruhu, aniž by v pruhu pravém něco jelo. Řidiči jedoucí z levého pruhu tak často nepočítají s tím, že někdo vůbec bude z pravého pruhu do prostředního přejíždět.

Když už se z pravého do prostředního pruhu chystáte, tak aspoň dávejte pozor na auta přejíždějící zleva a řadící se do prostředního pruhu, protože řidič sedící na levé straně má často horší přehled o situaci vpravo za ním, navíc ještě o dva pruhy vedle.

Buďte v tomto případě trochu tolerantní a nevynucujte si přednost. Kolize ve vysoké rychlosti na dálnici, kdy si o sebe obě auta „škrtnou“ bokem, může skončit příšerným malérem pro všechny okolo, pokud řidič není (a to většina řidičů není) profesionální závodník rallycrossu, kde se jezdí cíleně dveře na dveře.

Důležité je na silnici spolupracovat. Dávejte včas blinkr, aby ostatní odhadli vaše úmysly. Nechte lidem trochu toho místa navíc pro chybu, kterou může udělat každý. Snažte se udržovat rychlost s okolním provozem, nejezděte bezdůvodně pomaleji než okolní auta. Využívejte také celý připojovací pruh k nabrání dostatečné rychlosti, než se zařadíte na dálnici. A necpěte se hned do prostředního pruhu, když v pravém nic nejede.

Načítám