Hlavní obsah

Na Česko se valí extrémní srážky: Co když utopíte auto na zatopené silnici? Bude na to stačit havarijko?

Foto: Profimedia.cz

Vyplatí vám pojišťovny škodu způsobenou poškozením vozidla v zatopeném místě na vozovce? Zeptali jsme se jich

Mimo povinného ručení jsme jako řidiči doslova zahrnutí nabídkami na různá připojištění, případně rovnou na celé havarijko, které v nás má vyvolat jistotu, že pokud uděláme chybu a odepíšeme vůz za statisíce, nebude to pro náš rozpočet neřešitelná katastrofa. Jenže co když vůz utopíte vjezdem do louže anebo po kolizi skončíte v rybníce?

Článek

Připojištění proti živlům je poměrně často volený balíček u tradičních pojišťovacích společností, který kryje případné škody způsobené různými nástroji přírody. Než si takový produkt pořídíte, tak si určitě dobře přečtěte podmínky, na jaké formy živlů se pojistka vlastně vztahuje. Nezapomeňte totiž, že pojišťovna je obchodní subjekt jako každý jiný, přičemž jejím cílem není za každou cenu plnit, nýbrž vydělávat.

Foto: Jan Tomášek

Cesta do hlubin študákovi duše? Občas to na silnicích působí spíše jako cesta do vodní hlubin

No a neméně podobně tomu je i s havarijním pojištěním, které má krýt škody zapříčiněné vlastními chybami. Ovšem co když vůz utopíte vjezdem do příliš hluboké louže způsobené přívalovými dešti, anebo svoji jízdu zakončíte například v rybníce?

Je vám pak živelné připojištění či havarijní pojištění k něčemu dobré? Na to jsme se zeptali předních českých pojišťoven, uvedli jim konkrétní příklady a odpovědi zaznamenali níže.

Nuselák vs. rybník

Otázka byla jasná a srozumitelná – Jak je to s plněním u vaší pojišťovny, když jsem jako řidič u vaší pojišťovny připojištěný na živly a mám u vás i havarijní pojištění a:

  • vjedu v Praze pod Nuselský most po přívalovém dešti do louže tak, že auto utopím
  • vyjedu jako řidič ze silnice a spadnu do řeky/rybníka, kde auto utopím

ČSOB Pojišťovna

Jako první zareagoval Petr Milata z ČSOB Pojišťovny, který uvedl, že pokud se daný řidič rozhodne projet například zaplavený podjezd, přestože uvnitř stojí voda či jsou na místě na první pohled patrná jiná, kvůli výšce hladiny utopená vozidla, pak by k plnění ze strany pojišťovny pravděpodobně nedošlo.

Foto: Alena Kuhnová Silná

Například zde je na první pohled patrné, jak vysoká je hladina vody

Důvod? Klient nepředcházel škodě, a přestože bylo místo zaplavené, stejně se jej pokusil projet. Dále se ještě přihlíží k pokynům výrobce, který ve většině případů udává bezpečnou brodivost (výška hladiny) vozu. Jestliže řidič nedodrží pokyny v návodu, nelze uplatnit havarijní pojistku. Tak či onak se každý takový případ vždy posuzuje individuálně.

A co nechtěný výlet do rybníka? Tam se Milata vyjádřil jasně v tom smyslu, že toto kryje pouze havarijní pojištění a uvedl i příklad: „Pokud dojde například vlivem smyku k pádu vozidla do řeky, tak je takovýto nehodový děj likvidní z havarijního pojištění.“

Pillow

Pojišťovna Pillow má své balíčky krytí nastavené úplně jinak než tradiční společnosti. Namísto připojištění má takzvané polštáře, díky nimž mají mít řidiči lepší spaní.

Foto: Profimedia.cz

Nehoda zakončená výletem do rybníka? Obvykle ji kryje havarijní pojištění

Pokud si u Pillow pořídíte polštář Přírodní událost, pak vám firma vaší vinou utopené auto pod Nuselákem ani koupel v rybníce neuhradí. V podmínkách předmětného polštáře totiž stojí: „Nehradíme škodu vzniklou vjetím vozidla do souvislé vrstvy vody a jejím následným vniknutím do motoru či interiéru vozidla.“ Jestliže však máte produkt Dopravní nehoda, pak je tomu naopak a u obou popsaných případů pojišťovna plní, pokud tedy daný řidič nevjel do vody s úmyslem utopit vozidlo.

Direct

Za pojišťovnu Direct reagovala Nela Maťašeje:

„Pokud jedete po Praze a najednou se spustí prudký déšť, který zaplaví silnice, měl byste udělat všechno pro to, abyste do zatopené silnice nevjel, tzn. minimalizoval riziko vzniku škody. Je to opravdu tak, že pojišťovna pak nemusí vyplatit peníze za poškozené auto. Je to proto, že pojištění vás má chránit před nahodilými věcmi.“

Foto: Alena Kuhnová Silná

Pokud k zaparkovanému autu přijde velká voda, pak vám škody obvykle pokryje připojištění proti živlům

„Pokud byste zaparkoval pod mostem a odešel, přišla by voda, a ta auto zatopila, pak je to nahodilá věc. Pokud ale auto řídíte a úmyslně vjedete pod most, kde je spousta vody, nahodilé to není. Zkrátka a dobře v takové situaci musíte zastavit před zaplavenou cestou a počkat na hasiče, až vodu odčerpají.“

A co druhý případ, kdy jako řidič skončím neúmyslně v řece? Potom Nela Maťašeje ujišťuje, že taková nahodilá událost je hrazena z havarijního pojištění.

Generali Česká pojišťovna

Podle Jana Marka z Generali Česká je popisovaná situace, tedy vjetí do louže, uvíznutí v ní a poškození motoru vlivem nasáním vody do motoru, jasným příkladem výluky z pojištění, jelikož nejde o nahodilost.

Foto: Alena Kuhnová Silná

Pokusili jste se projet zaplavenou silnici a utopili auto? Pak se u většiny pojišťoven plnění z připojištění pravděpodobně nedočkáte

Zcela opačnou situaci by však představoval moment, pokud byste se jako klienti pojišťovny s ohledem na zaplavování garáže či pozemku pokusili vozidlo dostat z dosahu vody, a přitom jej utopili. Tím totiž fakticky zabraňujete vzniku újmy, takže by vzniknuvší škody byly hrazeny pojišťovnou.

Havárie zakončená neúmyslným pádem do vody je poté brána jako havárie, tudíž plněná z havarijního pojištění.

Uniqa

Uniqa má v tomto zcela jasno, protože první situaci – tedy vjetí pod zatopený Nuselák a utopení vozu – nekryje připojištění živlů ani havarijko, jelikož škody vzniklé z důvodu nasátí vody do motoru při jízdě vozidla nejsou likvidací Uniqa coby pojistné události akceptovány.

Foto: HZS Olomouckého kraje

O odčerpání stojaté vody se standardně starají hasiči

Jiná píseň však hraje, pokud by došlo k zaplavení stojícího vozidla a jeho bezprostředního okolí vystoupáním stojaté nebo tekoucího povrchové vody z břehů, a to i v případě došlo-li k záplavě z důvodu poruchy na vodovodním zařízení. Tehdy příslušné připojištění škodu kryje.

Druhý případ – nehodu s následkem utopení vozu ve vodě – poté kryje standardní havarijní pojištění.

Česká podnikatelská pojišťovna

ČPP vnesla do této problematiky docela zajímavý pohled. Pokud totiž vjedete do zaplaveného podjezdu, kde už je z dálky vidět a zřejmé, že hladina vody je vysoko, pak se uplatňuje výluka z plnění.

Foto: Tomáš Kopečný

Vjezd do vody za nepřehlednou zatáčkou a následné utopení vozu? Tady máte šanci získat od pojišťovny plnění

Jestliže je však zaplavený podjezd hned za nepřehlednou zatáčkou a řidič nemá šanci bezpečně projet nebo zastavit, pak pojišťovna vzniklou škodu uhradí, pokud máte připojištěné živly nebo havarijko.

Naopak nehoda s finišem v řece pod živelné připojištění nespadá. Zde vás ochrání havarijní pojištění.

Lidé, čtěte

Pokud se vám stane nějaká vodní patálie s následkem utopení vozu a máte připojištění na živly či dokonce havárii, máte šanci ze své pojišťovny získat plnění obvykle v případě, že šlo o nahodilou věc. Zjednodušeně řečeno, aby byla škoda likvidní (hrazená), musí přijít živel k autu, a ne auto (například vjetím do louže) k živlu. U nehod končících utopením např. v řece pak musí jít kvůli platnosti plnění opět o nahodilou událost, nikoli o úmysl.

Řešení v kostce

Živel: pokud přijde voda k vám či se do ní dostanete nahodilým způsobem (louže za nepřehlednou zatáčkou) nebo se snažíte jejímu působení předejít a v důsledku toho dojde k poškození vozu, připojištění na živly vzniklé škody obvykle hradí.

Nehoda: jestliže máte s autem nehodu, při níž neúmyslně skončíte v řece, rybníce či v jiné vodě, kde auto utopíte, pak škodu obvykle kryje havarijní pojištění.

Mějte však na paměti, že každá pojišťovna má jiné podmínky plnění, což ostatně dokazuje i náš článek, kdy se reakce zástupců společností na jeden totožný případ mírně či více lišily. Takže neházejte v případě průšvihu flintu do žita a informujte se, ideálně ještě před zakoupením daného produktu.

Foto: Tomáš Kopečný

Každá pojišťovna má smluvní podmínky jiné, proto v případě maléru hned neházejte flintu do žita

Co rozhodně nedoporučujeme jsou pojistné podvody, nafingovaná utopení a další nekalé pokusy. Za pojišťovnami stojí týmy specialistů, odborníků a pokročilé počítačové programy, kteří společně dohromady případným lžím poměrně efektivně krátí nohy…

Načítám