Hlavní obsah

Auta dostanou povinné černé skříňky. Měli bychom se bát, nebo jásat?

Foto: Mercedes

Evropská unie pokračuje v boji za snížení dopravní nehodovosti a počtu úmrtí na silnicích. Povinný balík systémů pro nová auta se tak od léta znovu rozšíří, nově bude zahrnovat také záznamové zařízení známé z letectví jako černá skříňka. Co přesně bude dělat a v čem může bezpečnosti provozu přispět?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Moderní auta jsou bez debaty bezpečnější než všechna minulá – díky lepším jízdním vlastnostem, propracovanější konstrukci a bezpečnostním prvkům, ale především díky mnoha elektronickým asistenčním systémům, které kryjí řidiči záda a pomáhají udržet kontrolu nad autem v krizových situacích. Nebo ve chvílích nepozornosti. Ze statistiky EU totiž plyne, že 95 % nehod vznikne kvůli lidské chybě. A s tím mají pomoci nové a nové elektronické systémy, jejichž cílem je zvyšovat bezpečnost na silnicích a snižovat počet úmrtí, ke kterým každoročně dochází.

VÍTE, ŽE…

V roce 2022 na území celé Evropské unie zemřelo na silnicích 20 600 lidí. To sice představuje 3procentní nárůst oproti předchozímu roku 2021, na druhou stranu ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 jde o pokles o 10 %. V ČR poslední roky statistiky počtu úmrtí spíše stagnují, v roce 2021 zemřelo na silnicích 470 osob, předloni ztratilo život 454 osobloni to bylo 455.

Hlavním prvkem nově rozšířeného balíčku bude černá skříňka, tedy záznamové zařízení, které dobře znáte z letecké dopravy. Povinnost mít ho na palubě bude pro všechna osobní auta, která uvezou až osm pasažérů, ale také pro užitkové automobily kategorie N1 včetně dodávek a pick-upů s hmotností do 3,5 tuny. Jeho funkce v autech bude stejná – zaznamenat data, která následně budou využita při šetření případné nehody.

Co to je a jak to funguje?

Jenže zatímco v letadle se nahrává celý průběh letu spolu s komunikací posádky navzájem a s řízením letového provozu, v autech se bude telemetrie zaznamenávat pouze pět sekund před nárazem a 0,3 sekundy po nárazu. Konkrétně půjde o data o rychlosti, brzdění, pozici a natočení auta na silnici a reakcích asistenčních systémů, například také i zda se aktivovalo nouzové volání o pomoc eCall.

Foto: Policie České republiky

U některých nehod není právě snadné zjistit, co se vlastně přihodilo a kdo za to může. Záznamové zařízení by mělo vyšetřování zjednodušit a místo odhadů a měření poskytnout reálná data.

Systém bude po celou dobu jízdy vypnutý (uživatel ho nemůže deaktivovat) a spustí se pouze při aktivaci předpínačů bezpečnostních pásů a airbagů, případně když se odpálí pyrotechnická aktivní kapota (tedy když dojde ke sražení chodce) nebo při změně rychlosti vozu o více než 8 km/h za 0,15 sekundy (k tak razantnímu zpomalení může dojít pouze při nárazu). Data budou následně přístupná přes diagnostický OBD konektor a pouze pro orgány činné ve vyšetřování nehody (tedy primárně pro policii).

K čemu to vlastně je?

Především proto, aby bylo naprosto nezpochybnitelně jasné, jak se daná nehoda přihodila a jak který řidič reagoval – třeba jestli ten, co do vás narazil, skutečně brzdil a snažil se nehodu odvrátit, nebo zrovna koukal do telefonu a přidával plyn. A ano, bude také naprosto jasné, jakou rychlostí jste před nehodou jeli, tedy hlavně jestli jste porušili dopravní předpisy a jeli přes zákonem stanovený limit. Na druhou stranu kouzelná formulka „nepřizpůsobení rychlosti vůči dopravně technickému stavu vozovky“ funguje už nyní, takže se vlastně nic moc nemění, jen policie bude mít tvrdá data místo odhadů na základě měření.

Existence této záznamové krabičky by tedy měla v první řadě pomoci určit důvod nehody a jejího viníka. Může to být tedy ochrana pro opatrně jezdící řidiče a bič na ty nezodpovědné. Ale pokud ve vás existence nějaké záznamové krabičky v autě primárně vyvolává představy o velkém bratru sledujícím každý váš krok, tohle není ten případ (ten již máte v kapse v podobě smartphonu) – nezaznamenává se celá jízda ani se nikam neodesílají žádná data o poloze nebo rychlosti pro účely pokutování. A vůbec nejde o zvůli politiků Evropského parlamentu, auta v USA mají podobné zařízení již pár let a nikdo se tam kvůli tomu nebouří.

Jeden systém z mnoha

Tato technologická novinka doplňuje ostatní elektronické bezpečnostní prvky, které jsou již dnes pro nově homologovaná auta povinné. Máme tu systémy, jež řidiče upozorní, že překračuje rychlostní limit nebo kouká po holkách místo na silnici, nouzové brzdění se snaží zabránit drobným ťukancům v městském provozu (nebo alespoň zmírnit jejich následky) a sledování jízdy v pruhu vás upozorní, abyste neopustili komunikaci nebo nepřejeli do protisměru. Povinností je také rozblikání varovných světel při nouzovém brzdění nebo upozornění na dopravu projíždějící za vozem v případě couvání z parkovacího místa. Všechna auta také nově musí mít integrované rozhraní pro připojení alkohol testeru – ten ještě povinný není, ale časem nejspíš bude, protože alkohol za volant prostě nepatří.

Všechny tyto systémy jsou však pouze podpůrné a bezpečnost jízdy závisí v první i poslední řadě na řidiči. Pokud tedy chcete vy sami udělat něco pro bezpečnost svou a svých blízkých, tak odložte telefon a věnujte se naplno řízení.

Co říkáte na povinné černé skříňky v autech?
Vítám ji, jezdím bezpečně.
18,2 %
Mohla by být užitečná, ale té elektroniky už začíná být moc.
17,8 %
Nic takového v autě nechci.
64 %
Celkem hlasovalo 1875 čtenářů.
Načítám