Článek
Užitkový umělec
Limuzína Volkswagen Arteon je na konzervativní poměry pojízdným uměleckým dílem, nicméně v portfoliu automobilky chybí také praktické provedení typu kombi. Vzhledem k tomu, že Arteon sdílí interiér s Passatem, který se jako kombi prodává, neměli vývojáři pravděpodobně důvod řešit také prostornější variantu.
Nám však hezký kombík od Volkswagenu na trhu chybí a možná se blýská na lepší časy, protože se Volkswagen nechal slyšet, že vyrobí Arteon se svážející se zádí – tzv. Shooting Brake. Inu, necháme se překvapit. Zatím pro vás máme jednu z několika grafických představ.
Praktická bestie
Současná generace (F90) mnichovské bestie BMW M5 se nevyrábí v populární verzi Touring. A to je docela škoda, protože co byste řekli na kombík s osmiválcovým motorem o objemu 4,4 litru a výkonem 600 koní, respektive 625 koní v provedení Competition? Taky by se nám líbil. Pokud po takovém autě skutečně toužíte, nemusíte čekat na továrnu BMW, ale sáhnout po Alpině B5 Biturbo. Sice váš vůz nebudou zdobit loga divize M, ale zase pod kapotou bude skotačit 608 koníků a ručička tachometru se zastaví na hranici 330 kilometrů za hodinu.
Opulentní praktik
Už tak opulentní Rolls-Royce v představě maďarského designéra s přezdívkou X-Tomi ještě více nabubřel. Díváte se na model Phantom, ovšem se verzi se zvětšeným zavazadlovým prostorem. A co by takové kombi mohlo nabídnout? Přece motorizaci z limuzíny – a tou je 6,75litrový benzinový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly, který disponuje výkonem 571 koní a silou 900 Nm. Točivý moment putuje skrze osmirychlostní automat na zadní kola a maximálka je omezená na 250 kilometrů za hodinu.
Bzučící kombík
Nizozemci jsou posedlí jízdou s karavanem a elektromobily, jenže málokterý elektrovůz nabídne praktický prostorný kufr. Víte, jak to vyřešil holandský sběratel Floris de Raadt? Nechal si ve společnosti RemetzCar postavit dynamický a sportovní Shooting Brake. Design vytvořila firma Niels van Roij Design a auto dostalo ještě unikátní zelenou metalízu. Specializovaný úpravce RemetzCar má navíc ve svém portfoliu další zvláštnost, a to Teslu Model S v konverzi na pohřební vůz.
Prcek s kufrem
Poměrně neznámý grafický render Škody Citigo ukazuje, jak by vypadalo nejmenší auto mladoboleslavské automobilky v provedení kombi. Ačkoli jde více méně o nesmyslný projekt, určitě by si našel úzkou skupinku nadšenců, která ocení hodně kompaktní městský vůz se zvětšeným zavazadlovým prostorem. Ostatně v Japonsku jsou takzvaná „kei“ auta zcela běžná – mají malé rozměry, úsporný motor, produkují minimum emisí a převezou osoby nebo náklad spletitými úzkými uličkami.
Čtyřlístek pro rodinu
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio je uznávaným superrychlým sedanem z dílen italské automobilky, nicméně na praktičnost rodinných sportswagonů (kombíky) nikdy mít nebude. Jelikož tu hraje prim přece jen jízdní zážitek, musí užitečnost stranou. Z toho důvodu si můžeme vychutnat pouze virtuální pohled na zběsilý čtyřlístek s velkým kufrem, šestiválcovým motorem a výkonem 510 koní. Ruku na srdce – myslíte si, že by se už tak drahé a špatně prodávané auto dočkalo větší přízně trhu, pokud by mělo přepracovanou záď? My si myslíme, že ne.
Okruhové náčiní
Minulá generace Fordu Focus RS celkem slušně zamíchala kartami na poli ostrých hatchbacků – cenově dostupný vůz totiž dokázal nabídnout odladěnou sportovní techniku a stal se oblíbeným sportovním náčiním milovníků okruhů. A jestli vás srdce táhne spíše k driftům, mohli jste využít speciální režim a přenášet na zadek větší porci točivého momentu, a tudíž „forďáckou“ čtyřkolku proměnit v dočasný smykový speciál. Všechno tohle jsme chtěli také ve verzi kombi, ale bohužel. Tak uvidíme, třeba severoamerický Ford u současné generace Focusu překvapí.
Sportovní chalupář
Kdyby se začalo vyrábět tohle auto, znamenalo by to, že motoristický svět může začít slavit druhé Vánoce v roce. Návrat Supry s technikou od BMW vyvolal velký zájem nových zákazníků, kteří zatoužili po vyladěném sportovním kupé. Ale co takový sportovní kombík? Grafický virtuální tuning ukazuje Supru páté generace jako elegantní Shooting Brake, který by mohl sdílet s klasickou verzí její platformu, třílitrový šestiválec s výkonem 340 koní a osmirychlostní automat. Navíc se zrychlením z nuly na sto za 4,3 vteřiny a maximální rychlostí omezenou na 250 km/h ujedete většině ostatních chalupářů.
Nenaplněný sen
Já bych chtěl Veyrona v kombíku. Pokud jste tohle od někoho slyšeli, tak jste si nejspíš řekli, že šlo o nějakého duševně slabšího jedince, ovšem jeho přání mohlo být vyslyšeno. Automobilka Bugatti totiž před několika lety ukázala koncept 16C Galibier. Šlo o mohutný fastback se 16valcovým motorem a technikou z Bugatti Veyron, který se měl dokonce nabízet v hybridní verzi a svého času dokonce dostal zelenou k finální produkci, nicméně z projektu nakonec sešlo. Důvodem krachu byl emisní skandál skupiny Volkswagen a také nástupce Veyronu – model Chiron. Galibier tak zůstane nenaplněným snem všech milovníků okázalých, luxusních a superrychlých praktických aut.
Český ostrostřelec
Jestli se chcete opravdu příjemně projet na okreskách, dálnicích, okruzích a ve městě – sáhněte po modelu Hyundai i30 Fastback N. Praktický liftback z Nošovic vyvíjel bývalý šéf divize BMW M Albert Biermann, což se na autě příjemně podepsalo. Jihokorejský vůz tak kypí výkonem až 275 koní, šestirychlostním manuálem, chytrou elektronikou a velkou porcí zábavy. Chybí mu snad jen užitkově tvarovaný kufr. Jak by vypadal Hyundai i30 kombi N? Podívejte na návrh designového studia X-Tomi z Maďarska.
A když už jsme u těch Jihokorejců, co taková Kia Stinger Combi? Kdo by netoužil po užitečném autě za rozumnou cenu a se třemi motorizacemi? Ve vrcholové verzi GT se šestiválcovým motorem o objemu 3,3 litru a pohonem všech kol by šlo jistě o důstojného protivníka daleko dražších bavoráků a mercedesů.
Některých výše zmíněných modelů se asi jen tak nedočkáme, ale u pár kousků tajně doufáme. Móda SUV je v plném proudu a klasické sedany i kombíky pomalu vytlačují různé automobilové deriváty na vyšším podvozku. Zajímá nás, co si myslíte, proto jsme pro vás připravili stručnou anketu.