Hlavní obsah

Šéf české Škodovky: Češi mají na auta specifické požadavky

Foto: Jakub Deml

Luboš Vlček

Tuzemská automobilka Škoda Auto je s velkým náskokem lídrem českého automobilového trhu. Více škodovek než v Česku se prodá už jen na obřích trzích, jako je Čína a Německo. Češi tuhle značku, která letos slaví už 125 let od svého založení, zkrátka milují. O tom, jaké jsou plány do budoucna i jak automobilka zvládá plnění nových emisních limitů, jsme si povídali s šéfem Škody Auto ČR Lubošem Vlčkem.

Článek

Automobilka Škoda Auto, patřící pod křídla koncernu Volkswagen, dodává již šest let v řadě po celém světě více než milion automobilů. V roce 2019 to bylo konkrétně 1,24 milionu vozů, což byl meziroční pokles o téměř jedno procento. Podle šéfa Škody Auto ČR Luboše Vlčka zatím ale výraznější propad čísel nehrozí.

Škoda se nyní, podobně jako většina tradičních automobilek, snaží nabídnout dostatečně široké portfolio vozů i na alternativní pohon. V podpoře elektromobility v tuzemsku je ovšem v současnosti podle Vlčka řada spíše na státu, aby pohnul s výstavbou vhodné infrastruktury.

Loni měla Škodovka velmi dobré prodejní výsledky, jen na českém trhu prodala 94 tisíc nových a 54 tisíc ojetých automobilů. Je reálné zopakovat taková čísla i v roce 2020?

Myslím, že ano. My v tuhle chvíli nevidíme žádné krizové momenty, i v roce 2020 očekáváme stabilitu a růst. Jsou stabilizované úrokové sazby, inflace je stále na rozumné úrovni, domácnosti jsou na tom nejlépe za poslední dekádu. A chuť lidí i firem investovat je také vysoká. Proto se chceme i letos držet velmi blízko výkonnosti z roku 2019.

Kromě Číny a Německa je Česko pro Škodovku nejdůležitějším trhem. Liší se v něčem požadavky Čechů na auta, nebo chtějí lidé po celém světě to samé?

Český zákazník je velmi chytrý a pragmatický. Hledá auto přesně pro svoji potřebu, zohledňuje velikost rodiny i své koníčky. Češi jsou obecně velmi aktivní, sportují nebo jsou kutilové. Takže potřebují prostorné a spolehlivé automobily, které mají nízké provozní náklady. A to všechno jim naše značka nabízí.

Mimo to je poslední dobou trendem také důraz na design. Zákazníci se chtějí odlišovat, a tak se na to ve Škodovce poslední dobou zaměřujeme čím dál víc. Zároveň si ale stále držíme to naše „Simply clever“, tedy důraz na chytrá řešení. Mladí zákazníci pak pochopitelně vyžadují konektivitu.

Při pohledu do statistik prodejnosti je vidět stále větší obliba SUV vozů. Zdá se, že si řada zákazníků místo Fabie raději připlatí 200 tisíc korun a koupí si Kamiqa. Může to vést k tomu, že se například do budoucna nebude vyrábět Fabia ve verzi kombi a nahradí ji právě zmiňovaný Kamiq?

To určitě ne. My tam vidíme trend toho, že česká společnost bohatne. I ty Fabie si lidé většinou nekupují v základní verzi, kupují si spíše velmi slušně vybavené vozy. A Kamiq je tak trochu trendová záležitost, městský crossover dnes lidé zkrátka chtějí. Ale Fabia je náš bazální model a zcela jistě zůstane v nabídce jak hatchback, tak i varianta kombi.

Jaký je vůbec poměr mezi prodanými vozy jednotlivcům a do firemních flotil?

Dlouhodobě se drží poměr přibližně 70 % ku 30 % ve prospěch fleetových zákazníků.

Médii proběhla v uplynulých dnech informace, že se jedná o přesunutí výroby modelu Superb do Bratislavy či do maďarského Győru. Co je na tom pravdy?

To zatím nemohu komentovat. Je to všechno v rané fázi diskuze a až přijde pravý čas, tak to bude oznámeno. Ale samozřejmě řešíme kapacity a v rámci toho běží různé diskuze, žádné rozhodnutí ale zatím nepadlo.

Foto: Škoda Auto

Škoda Citigo-e iV

Jak se Škodovka staví k přísným emisním limitům, které platí od začátku letošního roku? Není ten nátlak ze strany evropských úřadů příliš silný a rychlý?

Ty cíle jsou dány, všichni výrobci mají jasné rámce a to je asi vše, co se k tomu dá říct. Na náš vkus je to poněkud rychlé, ale platí to pro všechny stejně, tak s tím musíme vyjít se ctí. Nutno ovšem říci, že Škodovka nečekala se snižováním environmentální zátěže až na rok 2020, my jsme začali dobrovolně už před deseti lety.

Od roku 2010 jsme například uspořili 30 % energie při výrobě každého vozu, spotřebujeme o 36 % méně vody, o 97 % kleslo množství odpadů z výroby a polovinu elektrické energie bereme z obnovitelných zdrojů. Takže si myslím, že jsme za posledních deset let udělali pořádný kus práce.

My jsme zodpovědná firma a já si troufám říct, že i celý automobilový sektor je zodpovědný. Pokud se podíváte na tu genezi, kterou jsme měli přes euronormy za posledních 15 let, tak to byl obrovský progres v emisích.

Teď je tu další urychlení, my ho přijímáme, ale říkáme, že je to spojená nádoba, všichni jsme na společné lodi i s administrativou a potřebujeme, aby i to vnější prostředí tomu šlo naproti. Myslím tím podporu výstavby dobíjecích stanic, dotační programy a podobně. Může to být například místo jednoprocentního zdanění služebních vozů zdanění půlprocentní, stejně jako mají v Německu, někdy stačí málo a může to být zajímavý impulz pro klienty.

Foto: Škoda Auto

Škoda Citigo-e iV

A jak se říká, že o to zkrátka v České republice není zájem, tak my s tím nesouhlasíme. Ukazuje nám to například prodejnost elektrického Citiga, kde prodáme 250 automobilů měsíčně. To znamená, že ty cílové skupiny tady jsou. Navíc bude po vzoru západní Evropy zcela jistě přibývat regulací ve městech, tak to bude další hybatel pro řadu klientů, ať už privátních nebo firemních.

Dělá Škodovka kromě výroby elektrických vozů také něco pro to, aby se u nás zlepšily podmínky pro elektromobilitu?

Snažíme se podílet na rozvoji infrastruktury dobíjení, jednáme s ministerstvy i energetickými společnostmi. Naše obchodní síť se navíc stává také významným článkem této infrastruktury, protože u čím dál více dealerů najdeme veřejné dobíjecí stanice.

Přiznávám, že tohle je hodně na dealerech samotných a na tom, jak moc chtějí do elektromobility investovat, my je do ničeho netlačíme. A musím také pochválit energetické firmy, které se do toho po letech přešlapování na místě konečně v poslední době také více obuly.

Pobídky ze strany státu, které by motivovaly zákazníky ke koupi elektromobilu, příliš v Česku neexistují. Neplánujete nějaké pobídky vy jako automobilka? Mám na mysli například tzv. šrotovné nebo něco podobného.

My jsme už udělali ohromný krok, a sice to, že přinášíme produkty. Ve velmi krátkém období jsme investovali 2,5 miliardy eur do elektromobility, a to je náš přínos. Ceny elektrického Citiga i Superbu iV jsou velmi konkurenceschopné a tam někde končí to, co jsme schopni pro ten trh udělat. Teď je na řadě někdo jiný.

My jako Škoda Auto můžeme odbourat tu ekonomickou bariéru a nabídnout elektrické modely, chybějící infrastrukturu ale nevyřešíme. Je třeba začít konat a my na to dlouhodobě upozorňujeme. Vždyť Česká republika je automobilovou zemí, měli bychom proto jít příkladem i v tomto.

Foto: Škoda Auto

Škodovka podle Vlčka dělá pro rozvoj elektromobility v Česku dost, bez zapojení státu to ale podle něj nepůjde

A vy osobně vidíte budoucnost právě v té elektřině, nebo v delším horizontu i v jiných alternativních pohonech, jako je třeba vodík?

Já osobně vidím budoucnost v široké nabídce agregátů a klient si sám rozhodne, co je pro něj nejlepší. My jsme se rozhodli, že pro příští roky půjdeme cestou minimálního omezení klienta, budeme ho motivovat pro vybrané zájmové agregáty, ale vždycky si bude moci zákazník vybrat.

To znamená, že i za dvacet let si budeme moci koupit benzinové auto od Škodovky?

To v tuhle chvíli samozřejmě nedokážu s jistotou říci, ale nemůžu to ani vyloučit. Já bych si přál, aby nabídka automobilů klienta nijak nelimitovala, ale aby ho spíš motivovala. Je tady konvenční motor, je tady plyn, je tu hybridní pohon i elektřina, a to je geniální zpráva pro každého klienta, může si vybrat z daleko širší nabídky, než tomu bylo kdykoliv jindy.

Na závěr taková osobnější otázka – čím jezdíte soukromě vy a vaše rodina?

Já aktuálně jezdím dieselovým Superbem, ale vyrábí se mi plug-in hybridní Superb, na kterého se velmi těším. Já jinak auta samozřejmě střídám, protože musím znát dobře všechny produkty, ale to auto, které je na mě v tuhle chvíli napsané, je právě zmíněný Superb. A plug-in hybrid budu mít k dispozici za několik málo týdnů. A co se týče mé rodiny, tak moje paní jezdí od loňského roku Karoqem, takže podlehla tomu ženskému trendu mít SUV. Ale zajímá se o elektrické Citigo, zatím ho ale neobjednala.

Související témata:
Načítám