Hlavní obsah

V samořiditelné náklaďáky věřím, říká šéf Renault Trucks

Foto: Renault Trucks

Náklaďáky ani kamiony nemají na růžích ustláno, jenže tušíte, jaká bude jejich budoucnost?

Osobní auta se dotýkají každého z nás, denně s nimi jezdíme, hltáme o nich zprávy a řešíme, jakou budoucnost nám přichystají jednotliví výrobci nebo unijní předpisy. Jenže co ti muži a ženy v kamionech nebo náklaďácích, kteří se v evropském motoristickém mumraji pohybují zpravidla v pravém pruhu? Co čeká je? A dotkne se to i nás? O tom jsme si popovídali s Pierrem Jeanem Vergem Salamonem, šéfem Renault Trucks.

Článek

Většinu z vás asi kamiony nebo velké náklaďáky moc nezajímají, ba dokonce spousta řidičů v nich vidí zdržovatele provozu. Nicméně, a to je holý fakt, by bez nich prakticky zkolabovalo zásobování obchodů s potravinami, nemocnic, lékáren nebo třeba prodejen oblečení.

Foto: © 2021 Renault Trucks SAS all rights reserved

Bez náklaďáků a kamionů se prý neobejdeme ani v budoucnu

Tahače rovněž vozí spotřební zboží, auta, elektroniku, zásilky, poštu a spoustu dalších věcí. Současný svět by bez nich zkrátka nefungoval. O tom, jak to je s evropskou pozemní nákladní dopravou teď a co se chystá do budoucna, jsme si popovídali s Francouzem jménem Pierre Jean Verge Salamon, ředitelem divize Renault Trucks.

Umíte si představit současný svět pozemní dopravy bez velkých nákladních aut nebo kamionů?

Dokud budeme existovat my lidé, budou tady s námi i nákladní vozidla. Nemyslím si, že by se změnilo, jak moc jsou nákladní vozidla tím nejlepším a nejefektivnějším kompromisem při doručování door to door (doručování od dveří ke dveřím, pozn. red.).

Foto: © 2021 Renault Trucks SAS all rights reserved

Podle šéfa Renault Trucks jsou nákladní vozidla nejefektivnějším kompromisem při doručování zboží takzvaně od dveří ke dveřím

Většina osobní aut má předepsanou povinnou výbavu ve smyslu asistenčních a bezpečnostních systémů. Je něco podobného i u evropských náklaďáků či tahačů?

Úroveň bezpečnosti je stejně vysoká jako u běžných automobilů. V některých případech máme dokonce před osobními vozy náskok. Naši zákazníci demonstrují společnosti zcela jasně, že jejich pracovní nástroje jsou zaměřeny na bezpečnost, například ESP a ASR jsou v našich nákladních vozidlech standardem.

Foto: © 2021 Renault Trucks SAS all rights reserved

ESP a ASR jsou elektronické stabilizační systémy, spolupracující s dalšími pomocníky. Nicméně tyto prvky najdete i v běžných osobních automobilech

A jak vypadá komfortní výbava v novém kamionu?

Vše závisí na přání zákazníka, vozidlo lze vybavit ledničkou, televizí, kamerami, vyhřívanými nebo odvětrávanými sedadly, navigací a tak dále.

Neustále se omílá zákaz předjíždění kamionů. Jak se díváte na problematiku vynucené trvalé jízdy v pravém pruhu?

Problém, který vidím, je hlavně kvůli faktu, že prázdná nebo naložená nákladní vozidla nemají totožnou přepravní rychlost. Některé starší nákladní automobily nemají navíc stejný výkon jako ty zcela nové. Omezením předjíždění bude určitě ovlivněna produktivita koncových uživatelů (např. dodávky „just in time“ v automobilovém průmyslu).

Foto: © 2021 Renault Trucks SAS all rights reserved

Naložený kamion nemusí frčet stejně rychle jako nenaložený

Dobrým řešením by mohlo být vyvinutí a následné vytváření takových skupin vozidel, která v provozu jezdí stejnou přepravní rychlostí. I když v této souvislosti byla spuštěna řada iniciativ, dopadly bohužel neúspěšně.

Aktuální zimní období trápí především řidiče velkých aut. Vyvíjí se ve světě nákladní dopravy i technologie řešící usazený sníh nebo led na vrcholu jízdní soupravy? Přece jen odklízecí rampy nejsou na každém rohu…

Na to nemůžeme poskytnout jako výrobce samotných nákladních vozidel adekvátní odpověď.

Foto: © 2021 Renault Trucks SAS all rights reserved

Technologie k odstranění sněhu či ledu z návěsů přece jen existují, ovšem prakticky o ně není zájem

Redakce Garáž.cz tedy oslovila zkušeného konstruktéra Jiřího Hufa z české firmy PANAV, která se zabývá výrobou návěsů a další techniky. Ten nám odpověděl, že takové technologie sice už vyvinuty jsou (a je jich vícero), ale je o ně minimální zájem, především z legislativních důvodů, respektive kvůli minimální pokutovatelnosti dopravců/řidičů za neodstranění sněhu/ledu z vrchu návěsu.

Evropa kráčí vstříc elektromobilitě. Tyká se to rovněž tahačů, respektive nákladních aut obecně?

Ano, my jako Renault Trucks nabízíme dva 100% elektrické modely – Master ZE a D/D Wide ZE. Máme jasný plán pro nadcházející roky a náš výkonný ředitel oznámil, že do roku 2040 bude 30 % vozidel jezdit na elektrický pohon.

Foto: © 2021 Renault Trucks SAS all rights reserved

V Renault Trucks mají jasno, fandí elektromobilům, zatímco třeba nákladní divize Hyundai vsadila na vodíkový pohon

Existuje v současné době nějaká zavedená alternativa ke klasickým naftovým motorům?

Ano, alternativy existují a je jich několik: elektrický pohon, bio nafta, CNG nebo LNG.

A co nákladní automobily na benzin či s manuální převodovkou? Sežene něco takového zákazník?

Z důvodů nákladů a efektivity nevyrábíme benzinová nákladní vozidla. Manuály jsou, ale poptávka je minimální.

Foto: © 2021 Renault Trucks SAS all rights reserved

V rámci motorů dominují jednoznačně diesely a ještě dlouho budou. Mezi převodovkami vládnou automaty, což se také nejspíš nezmění

Věříte v plně autonomní nákladní dopravu, tedy v samořídicí vozidla, která nebudou vyžadovat zásahy lidské posádky?

Ano, jako skupina jsme v poslední době v této oblasti vyvinuli velkou iniciativu. Já osobně pevně věřím, že tato řešení brzy zvítězí v uzavřeném prostředí (doly, přístavy, logistická centra a podobně). Na veřejných komunikacích stále existuje spousta omezení kvůli pojištění, odpovědnosti a nákladům. Proto to bude trvat déle.

Foto: © 2021 Renault Trucks SAS all rights reserved

Autonomní náklaďáky? Nejprve prý v uzavřených provozech, poté na silnicích

Podle šéfa společnosti Renault Trucks, která je součástí skupiny Volvo Group, se bez nákladní dopravy lidstvo neobejde ani v budoucnu. Mimo pravidelných modernizací a personalizací se výrobci budou zaměřovat i na alternativní pohony, primárně na elektrické či vodíkové.

Foto: © 2021 Renault Trucks SAS all rights reserved

Takže co nás čeká? Modernější a bezpečnější doprava, místy zastoupená alternativními pohony

Budoucnost nákladní dopravy

Nástup autonomních nákladních aut očekávat lze, ale nejprve v uzavřených prostorech. Což ostatně není žádné sci-fi, stačí se podívat do továren velkých automobilek a zjistit, že vnitřní logistiku dílů už nyní zajišťují roboti. Takže naučit velké pracanty jezdit po areálu bez řidiče by do budoucna neměl být zase takový problém.

Odpovědi byly přeloženy z cizího jazyka a redakčně kráceny. Za spolupráci děkujeme rovněž tiskovému oddělení Renault Trucks, konkrétně paní Tereze Porubové.

Načítám