Článek
Většinu z vás asi kamiony nebo velké náklaďáky moc nezajímají, ba dokonce spousta řidičů v nich vidí zdržovatele provozu. Nicméně, a to je holý fakt, by bez nich prakticky zkolabovalo zásobování obchodů s potravinami, nemocnic, lékáren nebo třeba prodejen oblečení.
Tahače rovněž vozí spotřební zboží, auta, elektroniku, zásilky, poštu a spoustu dalších věcí. Současný svět by bez nich zkrátka nefungoval. O tom, jak to je s evropskou pozemní nákladní dopravou teď a co se chystá do budoucna, jsme si popovídali s Francouzem jménem Pierre Jean Verge Salamon, ředitelem divize Renault Trucks.
Umíte si představit současný svět pozemní dopravy bez velkých nákladních aut nebo kamionů?
Dokud budeme existovat my lidé, budou tady s námi i nákladní vozidla. Nemyslím si, že by se změnilo, jak moc jsou nákladní vozidla tím nejlepším a nejefektivnějším kompromisem při doručování door to door (doručování od dveří ke dveřím, pozn. red.).
Většina osobní aut má předepsanou povinnou výbavu ve smyslu asistenčních a bezpečnostních systémů. Je něco podobného i u evropských náklaďáků či tahačů?
Úroveň bezpečnosti je stejně vysoká jako u běžných automobilů. V některých případech máme dokonce před osobními vozy náskok. Naši zákazníci demonstrují společnosti zcela jasně, že jejich pracovní nástroje jsou zaměřeny na bezpečnost, například ESP a ASR jsou v našich nákladních vozidlech standardem.
A jak vypadá komfortní výbava v novém kamionu?
Vše závisí na přání zákazníka, vozidlo lze vybavit ledničkou, televizí, kamerami, vyhřívanými nebo odvětrávanými sedadly, navigací a tak dále.
Neustále se omílá zákaz předjíždění kamionů. Jak se díváte na problematiku vynucené trvalé jízdy v pravém pruhu?
Problém, který vidím, je hlavně kvůli faktu, že prázdná nebo naložená nákladní vozidla nemají totožnou přepravní rychlost. Některé starší nákladní automobily nemají navíc stejný výkon jako ty zcela nové. Omezením předjíždění bude určitě ovlivněna produktivita koncových uživatelů (např. dodávky „just in time“ v automobilovém průmyslu).
Dobrým řešením by mohlo být vyvinutí a následné vytváření takových skupin vozidel, která v provozu jezdí stejnou přepravní rychlostí. I když v této souvislosti byla spuštěna řada iniciativ, dopadly bohužel neúspěšně.
Aktuální zimní období trápí především řidiče velkých aut. Vyvíjí se ve světě nákladní dopravy i technologie řešící usazený sníh nebo led na vrcholu jízdní soupravy? Přece jen odklízecí rampy nejsou na každém rohu…
Na to nemůžeme poskytnout jako výrobce samotných nákladních vozidel adekvátní odpověď.
Redakce Garáž.cz tedy oslovila zkušeného konstruktéra Jiřího Hufa z české firmy PANAV, která se zabývá výrobou návěsů a další techniky. Ten nám odpověděl, že takové technologie sice už vyvinuty jsou (a je jich vícero), ale je o ně minimální zájem, především z legislativních důvodů, respektive kvůli minimální pokutovatelnosti dopravců/řidičů za neodstranění sněhu/ledu z vrchu návěsu.
Evropa kráčí vstříc elektromobilitě. Tyká se to rovněž tahačů, respektive nákladních aut obecně?
Ano, my jako Renault Trucks nabízíme dva 100% elektrické modely – Master ZE a D/D Wide ZE. Máme jasný plán pro nadcházející roky a náš výkonný ředitel oznámil, že do roku 2040 bude 30 % vozidel jezdit na elektrický pohon.
Existuje v současné době nějaká zavedená alternativa ke klasickým naftovým motorům?
Ano, alternativy existují a je jich několik: elektrický pohon, bio nafta, CNG nebo LNG.
A co nákladní automobily na benzin či s manuální převodovkou? Sežene něco takového zákazník?
Z důvodů nákladů a efektivity nevyrábíme benzinová nákladní vozidla. Manuály jsou, ale poptávka je minimální.
Věříte v plně autonomní nákladní dopravu, tedy v samořídicí vozidla, která nebudou vyžadovat zásahy lidské posádky?
Ano, jako skupina jsme v poslední době v této oblasti vyvinuli velkou iniciativu. Já osobně pevně věřím, že tato řešení brzy zvítězí v uzavřeném prostředí (doly, přístavy, logistická centra a podobně). Na veřejných komunikacích stále existuje spousta omezení kvůli pojištění, odpovědnosti a nákladům. Proto to bude trvat déle.
Podle šéfa společnosti Renault Trucks, která je součástí skupiny Volvo Group, se bez nákladní dopravy lidstvo neobejde ani v budoucnu. Mimo pravidelných modernizací a personalizací se výrobci budou zaměřovat i na alternativní pohony, primárně na elektrické či vodíkové.
Budoucnost nákladní dopravy
Nástup autonomních nákladních aut očekávat lze, ale nejprve v uzavřených prostorech. Což ostatně není žádné sci-fi, stačí se podívat do továren velkých automobilek a zjistit, že vnitřní logistiku dílů už nyní zajišťují roboti. Takže naučit velké pracanty jezdit po areálu bez řidiče by do budoucna neměl být zase takový problém.
Odpovědi byly přeloženy z cizího jazyka a redakčně kráceny. Za spolupráci děkujeme rovněž tiskovému oddělení Renault Trucks, konkrétně paní Tereze Porubové.