Článek
Pro fanoušky Porsche 911 může být zklamáním, že se jejich oblíbenec, co se prodejů týče, loni krčil až na třetím místě s 34 800 prodanými vozy za Cayennem s 92 tisící prodanými kusy. První místo patřilo Macanu, kterého se prodalo téměř sto tisíc. Pro zajímavost bramborová medaile patří Panameře s 32 tisíci prodanými vozy.
„Porsche už dávno není automobilkou jen jednoho modelu,“ řekl Oliver Blume, generální ředitel automobilky Porsche na výroční tiskové konferenci, kde představoval výše zmíněné prodeje. „A ke všem těmto číslům se ještě sluší přihodit jedno - víc než dvacet tisíc objednávek na Porsche Taycan.“
V loňském roce bylo devět procent prodaných Porsche elektrifikovaných, šlo o hybridní modely Cayenne a Panamera. „Hybridní modely nám přinášejí nové zákazníky,“ řekl Blume. „A u Taycanu dokonce polovina z nich nemá zkušenosti s Porsche, takže je jasné, že to byl správný krok k tomu, aby značka Porsche dále rostla.“ Blume očekává, že do pěti let bude polovina všech prodaných Porsche elektrifikována. Kromě čistě elektrických modelů to budou samozřejmě hybridní jednotky.
„Teď pracujeme na čistě elektrickém Macanu. S modely 718 Cayman a Boxster jsme se ještě definitivně nerozhodli, kterým směrem se budeme ubírat, stále pracujeme na různých koncepcích.“ Podle všeho jsou hybridní i čistě elektrické verze 718 na stole, ale Porsche zase musí brát v potaz i úspěch šestiválcových modelů GT4, Spyder a GTS. Zatímco segment kompaktních sportovních automobilů je na sestupu, tak Porsche problémy nemá a Blume zastává názor, že je důležité, aby mělo Porsche v nabídce čtyřválcový model s motorem uprostřed, který bude sloužit jako vstupenka do světa sportovních aut.
Elektrický Macan bude stát na platformě OOP, kterou značka vyvíjí ve spolupráci s Audi. Bude se prodávat společně s aktualizovanou verzí dnešního Macanu založenou na architektuře MLB-Evo koncernu VW, ve které jsou i hybridní spalovací motory. Blume naznačuje, že Porsche by mohlo mít odlišné platformy pro automobily se spalovacími motory a pro elektromobily, ale vše samozřejmě závisí na poptávce zákazníků.
„Nejčastěji se lidé samozřejmě zajímají o možnou elektrifikaci modelu 911,“ říká Blume. Část zákazníků Porsche prosí, ať hybridní devětsetjednáctku v žádném případě nedělá, další skupina je do toho vysloveně nutí. „V případě 911 je to tak, že se budeme snažit do poslední možné chvíle držet model s čistě spalovacím motorem. Zároveň ale můžeme využít zkušeností s hybridními závodními modely. 919 vyhrálo třikrát LeMans a tento koncept můžeme přenést i do světa sériových aut.“
Co to tedy znamená? Porsche podle všeho čeká v následujících letech překotný vývoj a v některých oblastech i zásadní rozhodnutí. Vydá se značka, která před necelým dvaceti lety šokovala svým SUV, aby se vzápětí ukázalo, že to byl neskutečně vizionářský krok, který se všichni jali následovat, opět na správnou cestu?