Hlavní obsah

Šéf Hyundaie Martin Saitz: Auta budou zdražovat

Foto: Jakub Deml

Martin Saitz je v čele českého Hyundaie od března 2019

Korejská automobilka Hyundai má v Česku výsostné postavení. Nejen, že je druhou nejprodávanější značkou na českém trhu s automobily, ale ve výrobním závodě v severomoravských Nošovicích také zaměstnává více než tři tisícovky lidí. Generálního ředitele českého zastoupení jsme se ptali na dopady koronaviru na chod automobilky, na elektromobilitu, ale i na přístup ke konkurenci z Mladé Boleslavi.

Článek

Jak si stojí Hyundai na českém trhu ve srovnání s ostatními trhy v Evropě?

Hyundai má v Česku exkluzivní pozici, protože letos držíme pozici číslo dvě na celém trhu s osobními automobily. Tržní podíl máme kolem osmi procent a to vnímám jako velký úspěch. Česko je tak pro Hyundai jedním z nejúspěšnějších trhů v Evropě.

Jaké má Hyundai plány v Česku pro nejbližší roky?

Odpověď na tuto otázku má dvě roviny. Jednou je výroba v Nošovicích a druhou pak samotné prodeje na českém trhu. Co se týče Nošovic, tak se připravuje poměrně velká produktová ofenzíva, která znamená obměnu modelových řad, které se v Nošovicích vyrábějí. Začali jsme tam s elektrickou Konou v té nejvýkonnější verzi s dojezdem až 484 kilometrů, což je pro Hyundai jeden z vrcholných produktů a zároveň také příslib toho, že Hyundai má v Evropě dlouhodobé plány a že bude rozvíjet region a zaměstnanost v něm minimálně po dalších pět až deset let.

Obnovujeme také další oblíbené řady na českém trhu. Od června v Nošovicích vyrábíme inovovaný model i30, který je opět o něco více moderní a přináší zákazníkům nové technologie. Ke konci roku pak chystáme v Nošovicích výrobu úplně nového SUV modelu. Nošovická výroba tak má doslova našlápnuto.

Foto: Jakub Deml

Podle Martina Saitze se zaměstnanci nošovického závodu o práci bát nemusí

Z hlediska prodejů se pak chceme logicky udržet dále na druhé pozici. Využijeme toho, že vyrábíme v Česku auta, která mají čeští zákazníci rádi. Zejména chceme upevňovat pozici oblíbených modelů i30 a Tucson, plánujeme ale také další modelovou ofenzívu, ať už se jedná o novou i10, která je k dispozici od ledna tohoto roku, ale také připravujeme obnovu i20 nebo zcela nové Santa Fe.

Mají čeští zákazníci nějaké specifické požadavky při výběru automobilu?

Češi mají rádi dobrý poměr mezi cenou a výbavou vozu. Asi nejoblíbenější model u Čechů je i30, a to zejména kvůli svým rozměrům, designu a také dobré ceně. Čeští zákazníci mají totiž také rádi velký a dobře přístupný zavazadlový prostor.

Foto: Hyundai

Hyundai i30 je mezi Čechy velmi oblíbený. A vyrábí se v Česku

Jak moc Hyundai postihla současná krize způsobená epidemií koronaviru?

Z hlediska prodejů se dá říct, že jsme se příliš nelišili od konkurence. Ten propad, který byl zejména v dubnu, postihl úplně všechny, protože do 20. dubna byly zavřené všechny showroomy. V květnu se situace mírně zlepšila, nicméně návrat do normálu bude pravděpodobně trvat déle. My jsme jinak touto krizí prošli poměrně úspěšně, protože náš pokles vůči loňskému roku je minimální. To si spojuji s tím, že máme velmi dobře nastavenou obchodní politiku a také, že má český zákazník jednoduše Hyundai rád.

Z hlediska výrobního jsme ale museli, stejně jako ostatní automobilky, zareagovat na dvě věci. Tou první je bezpečnost zaměstnanců a druhou pokles poptávky v celé Evropě. Na konci března jsme tak museli na tři týdny uzavřít továrnu a byli jsme  první automobilkou, která obnovila výrobu hned po Velikonocích. Měli jsme už zkušenost z Koreje, jak výrobu v této době řídit a organizovat. Připravili jsme si díly dopředu, předzásobili jsme se a díky tomu se nám podařilo dobu, po kterou byla továrna uzavřena, zkrátit na minimum.

Chystá Hyundai v Česku nějaké pokoronavirové pobídky, jako je například šrotovné nebo nějaké akční ceny?

Šrotovné nechystáme, to není na pořadu dne. My se snažíme pobídky vytvořit pomocí tzv. akčních modelů. Nejatraktivnější v současné chvíli je model i30 All-inclusive, což je plně vybavené auto za velice rozumné peníze. Dále máme třeba Tucson Adventure nebo Santa Fe Adventure Premium. Všechno to jsou vozy za velmi příznivou cenu, mají bohatou výbavu a další doplňky, jako je třeba tažné zařízení, nosiče kol nebo střešní box. Napříč naší modelovou nabídkou navíc standardně nabízíme oblíbené benefity, mimo jiných například sadu zimních pneumatik zdarma.

Jak se Hyundai vyrovnává s čím dál přísnějšími emisními limity? Jak moc investujete do elektromobility a jaké jsou plány v počtu elektrifikovaných modelů pro nejbližší roky?

Hyundai chce do roku 2025 přivést na trh 44 elektrifikovaných nových modelů. Jsou v tom zahrnuty mild-hybridy, klasické hybridy, plug-in hybridy i plně elektrické vozy. Na vrcholu pak je elektromobil Nexo poháněný palivovými články na vodík. Celkem investice do roku 2025 dosáhnou až 47 miliard euro. Do roku 2030 se bude investovat 6,7 miliardy pouze do vývoje a výroby modelů, které budou poháněné vodíkem.

Foto: Hyundai

Hyundai sází do budoucna i na vodík. První vlaštovkou je model Nexo

Budou vozy Hyundai kvůli emisním limitům či koronavirové krizi zdražovat?

Určitě se ceny automobilů nebudou snižovat a postupně budou růst, a to také kvůli vysokým nárokům na emisní limity. Kdo chce prodávat auta, bude muset tyto limity plnit a z toho důvodu očekáváme, že budou ceny nových automobilů v následujících letech stoupat.

Troufnete si říct, o kolik nová auta podraží?

Těžko říct přesně, o kolik procent se vozy zdraží. Samozřejmě to bude určovat konkurenční prostředí, ale já si myslím, že v řádu procent určitě ta vozidla postupně zdražovat budou. Od příštího roku budou platit nově emisní limity EURO 6d, takže ceny budou muset růst tak, jak jednotlivé automobilky budou do plnění emisí muset investovat. Auta budou muset být bezpečnější, chytřejší a čistší, a logicky tak budou muset být i dražší.

Hyundai v České republice udělal za poslední rok velkou změnu ve stylu komunikace směrem k zákazníkům. Jak byste tuto změnu zhodnotil a co se vám případně nelíbilo na předchozím způsobu komunikace společnosti?

Mně se to nelíbilo obecně. Ty reklamy byly příliš agresivní, až urážlivé, a velmi nefér ke konkurenci. My ji respektujeme a navíc máme vlastní obsah, který chceme komunikovat a zákazníkovi ukazovat pozitivní stránku naší značky. Chceme, aby si lidé Hyundai kupovali, protože mají tu značku rádi a ne kvůli tomu, protože se vymezuje vůči konkurenci.

Načítám