Článek
Tak teď už ten vtip Elona Muska určitě chápete – modelová řada Tesly je S-3-X-Y! Model 3 se navíc měl původně jmenovat E (ale právníci Tesly nechtěli řešit S-E-X), ale smysl to dává i takhle. Velký smysl dává Model Y i sám o sobě – pokračuje na rozjeté vlně elektrifikace v oblíbeném SUV stylu, takže má úspěch dopředu zaručený. „Bude se ho prodávat víc než Modelu S a Modelu 3 dohromady,“ odhaduje Elon Musk.
Právě na Modelu 3 je založená jeho technika – sdílí s ním zhruba 75 % komponent, takže nečekejte žádná velká technická překvapení typu biochemický filtr nebo racčí dveře (Musk přiznal, že se při návrhu Modelu X nechal poněkud unést). Karoserie modelu Y je prostorově mírně přifouknutá (hlavně nad hlavou kvůli výše uchyceným sedadlům) a má konečně praktické velké víko kufru (typu hatchback, Model 3 je typický tříprostorový sedan) – ve snadno přístupném kufru jsou umístěné nouzové sedačky (pravděpodobně protisměrné jako v Modelu S), takže tu sedmimístnost berte s rezervou.
Model Y bude v nabídce ve 4 variantách: na podzim 2020 dorazí na trh jednomotorová verze Long Range s cenovkou 47 tisíc USD (v přepočtu lehce přes milion korun) nabízející dojezd až 482 km (300 mil), stovku za 5,5 sekundy a maximální rychlost 209 km/h, nad ní bude verze Dual Motor AWD (dva motory vytvářející pohon všech kol), která přijde o 32 km dojezdu (nabídne pořád solidních 450 km) ve prospěch lepší dynamiky (stovka za 4,8 sekundy a maximálka 217 km/h) za cenu 51 tisíc USD (1,1 milionu Kč), a na vrcholku bude stát verze Performance se dvěma motory, dojezdem 450 km, stovkou za 3,5 sekundy, maximální rychlostí 241 km/h a cenovkou 60 tisíc USD (1,3 milionu Kč).
Až po nich se na jaře roku 2021 představí základní model Standard Range s cenovkou pouhých 39 tisíc dolarů (900 tisíc Kč). Všechny termíny a ceny jsou ale pro USA, do Evropy dorazí Model Y s určitým zpožděním a patřičně navýšenou cenovkou (ale aspoň se vám o něj už postarají v prvním českém autorizovaném servisu).
Tesla sice ještě nevypustila obrázek interiéru, ale měl by být zcela shodný s modelem 3, čili minimalistický design bez tlačítek, kde je v centru pozornosti infotainment s 15“ dotykovým displejem sdružujícím naprosto všechny funkce. Model Y stejně jako Model 3 umí využít vyšší výkon nabíječek Supercharger V3, který umí nabít 120 km za pouhých 5 minut a plné nabití tak trvá necelou půl hodinu.
Model Y tak má slušně našlápnuto posunout elektrifikaci zase o pěkný kus dál. Klíčová otázka je, jak se Tesla popere s výrobou. Nový bestseller znovu posune objem výroby o pár set tisíc kusů ročně dál, na příští rok je v plánu také uvedení produkční verze tahače Tesla a nového supersportovního modelu Roadster, v záloze pak mají ještě pick-up. Nevypadá to tedy, že by si Elon Musk v příštích pár měsících a letech odpočinul. „Nápad založit firmu na výrobu aut byl hloupý. Vyrábět elektrická auta byl hloupost na druhou,“ potvrzuje svými slovy Musk. Před 11 roky, kdy Tesla naplno startovala výrobu, se mu celý svět smál, dnes je to právě Tesla, kdo určuje směr a popohání tempo vývoje. Takže jestli si s novou horou problémů může někdo poradit, je to právě geniální Elon Musk.