Článek
První generace crossoveru NX se úspěšně vklínila mezi prémiovou konkurenci, ambice druhé generace jsou však mnohem větší. Proto ji designéři a inženýři značky Lexus kompletně překopali a přišli se zcela novým autem, které je tomu minulému jen podobné. A vlastně ne až tak moc…
1. Ztělesnění sebevědomí
NX mezigeneračně mírně povyrostlo (+20 mm na délku, +20 mm na šířku, +30 mm delší rozvor), z čehož profituje nejen větší vnitřní prostor, ale také design – teď vypadá elegantněji (protáhlá příď, delší rozvor, ostřejší sklon zádě), sebevědoměji (širší rozchod, až 20“ kola) a víc jako SUV (kratší převisy, výraznější lemy blatníků), přitom stále působí kompaktně, soudržně a nepřeplácaně. Prostě vážně pěkné auto!
2. Největší infotainment ve třídě
Kabina NX se jako každý Lexus může pochlubit uklidňující a příjemnou atmosférou (princip omotenashi) a precizním zpracováním (takumi), ale je skrz naskrz moderní. Japonská auta uvnitř sice často připomínají výlet do muzea ovladačů, tlačítek a grafiky z dob PC 386, jenže nové NX je současným evropským prémiovým vozům vyrovnaným soupeřem.
Interiéru s novým konceptem Tazuna vládnou tři displeje v čele s obřím 14palcovým (v základu je 9,8palcová varianta) dotykovým (Konec otravného trackpadu!) infotainmentem (doplněným 10“ průhledovým displejem a 7“ přístrojovým panelem), který je s přehledem největší ve třídě. Integruje většinu funkcí včetně klimatizace, ale její ovládání je přesto stále snadno dostupné – což dává naději, že by celý infotainment měl být intuitivnější než dříve. Celkový dojem modernosti potvrzují třeba také dotyková tlačítka na volantu, otočné ovladače teploty klimatizace na displeji infotainmentu nebo ambientní osvětlení s 64 volitelnými barvami. Takže už žádné muzeum…
3. Zaparkujete ho i telefonem
Nový infotainment přináší rozsáhlé možnosti hlasového ovládání („Hey Lexus!“ s více než 100 pokyny) a široký repertoár mobilní (bezdrátové zrcadlení smartphone, indukční dobíjení) a online konektivity (cloudová navigace, over-the-air update, ceny benzinu, počasí atd.) včetně vzdáleného přístupu k vozu prostřednictvím mobilní aplikací.
Ta vám kromě běžných funkcí sledování jízdních dat, stavu paliva nebo pozice na mapě umožní také vzdálené odemykání a zamykání a dokonce i vzdálené parkování! Až tedy v podzemních garážích zjistíte, že někdo zaparkoval vedle vašeho NX tak těsně, že nemůžete pohodlně nastoupit, stačí vzít telefon a s autem povyjet z řady. Chytré!
4. Nemá kliky dveří
Další novinkou NX jsou elektronické zámky použité třeba právě kvůli tomu vzdálenému zamykání a odemykání. Umožňují však také snazší nastupování a vystupování. To, co vidíte na bocích NX, totiž nejsou kliky, ale de facto pouze madla dveří, na jejichž zadní straně je malé elektronické tlačítko, které odjistí zámek. Uvnitř pak místo velké kliky stačí malá páčka. Je to elegantní a pohodlné. A přispívá to také bezpečnosti – hned vám povíme jak…
5. Ještě více bezpečnosti
Jednou z mnoha novinek v arzenálu elektronických asistentů je sledování okolní dopravy při vystupování z vozu. Kdyby se zezadu blížilo projíždějící auto, zatímco vy se zrovna chystáte vystoupit, NX ho detekuje, upozorní vás varovným signálem a pro jistotu zamkne zámek dveří, aby zamezil katastrofě.
Tento systém je již v základní výbavě vozu, stejně jako třeba systém nouzového brzdění, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, automatické přepínání dálkových světel nebo čtení dopravních značek – tedy položky, za které byste u prémiové konkurence museli většinou připlácet. Nad tento rámec si můžete pořídit už jen systém automatické změny jízdního pruhu (další usnadnění jízdy po vícepruhových komunikacích) a upozornění na křižující dopravu před vozem (vhodné třeba pro nepřehlednou křižovatku nebo vyparkování).
6. Vždy s asistencí elektřiny
Lexus bude své NX nabízet již pouze v hybridních verzích. V nabídce budou dvě:
NX 350h je full-hybrid s nabíjením jízdou (HEV), který oproti minulé generaci posílil o 45 koní na celkových 242 k (každý, kdo jel minulým NX, toto vylepšení určitě uvítá). Díky tomu se o 15 % zlepšila dynamika (0–100 km/h za 7,7 s), a přitom se o 10 % snížily emise (a tedy i spotřeba). Tato motorizace je spojená s automatickou převodovkou e-CVT, na výběr bude pohon předních nebo všech čtyř kol.
Horkou novinkou je plug-in hybrid (PHEV) NX 450h+ s baterií nabíjenou ze zásuvky (v podstatě jde o pohon převzatý z Toyoty RAV4) – její kapacita 18,1 kWh by měla vystačit na více než 60 km čistě elektrického dojezdu. Celkový výkon přitom poskočil na 306 koní (zrychlení na stovku spadlo na 6,4 s), emise se budou pohybovat pod úrovní zaručující speciální „elektrickou“ SPZ s jejími výhodami (žádná dálniční známka, parkování v Praze zdarma) a k dispozici bude pouze s automatickou převodovkou e-CVT a pohonem všech čtyř kol. Měli byste také vědět, že instalace větší baterie neovlivnila velikost kufru (stále přes 500 l) ani objem palivové nádrže (55 l). Dekády zkušeností Lexusu (a Toyoty) s hybridním pohonem by také měly zajistit nízkou spotřebu i po vybití baterie, což je častý neduh konkurenčních PHEV.
7. Ambiciózní ceník
Ceny nového NX začínají na částce 1 340 000 Kč (NX 350h FWD), čtyřkolku pořídíte o 50 tisíc dráž a PHEV verze bude startovat dokonce až na 1 850 000 Kč (ve vyšší výbavě). Bestsellerem má být NX 350h AWD našlapané výbavou za ceníkových 1 750 000 Kč, což je docela ambiciózní částka, ale srovnatelná s konkurencí (kterou chce Lexus trumfnout výbavou s bezpečnostními prvky a konektivními službami již v ceně).
Tak co, máte naspořeno? Pokud ještě ne, počkejte si na slibované akční ceny – nebo pospěšte pro současnou verzi, kterou můžete mít už za milion.