Hlavní obsah

Sedm nejlepších ojetin do 200 000 Kč

Foto: Dalibor Žák

Ojetiny lehce zdražují, ale v rozpočtu do dvou set tisíc korun se dá pořád koupit dost slušných a spolehlivých aut s rozumnými provozními náklady. Navíc každý další model už bude složitější a servisně náročnější, což platí hlavně pro diesely.

Článek

Určitě vás v cenové kategorii do dvou set tisíc korun napadne plno dalších velmi dobrých aut, ale my jsme se snažili v následujícím abecedně řazeném žebříčku vybrat takové vozy, které prostě nejbližší konkurenty ve své třídě převyšují. A to jak celkovou spolehlivostí, tak třeba funkčností či prostě nízkými provozními náklady. Případně velice atraktivní cenou.

Neberte to tedy jako dogma, ale spíše jako doporučení. A možná v žebříčku najdete i vozy, které byste tam vůbec nečekali. Ale věřte, že i navzdory pověrám a mýtům jsou vybraná auta velmi dobrá a v zásadě spolehlivá. Stejně ale vždycky platí, že ojetiny jsou jen takové, jak se o ně staráme. I statisticky kvalitní auto bude stát za starou bačkoru, pokud s ním jezdil dobytek, který schválně vymetal každou díru a nevyměnil v autě ani olej.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDI

Foto: Dalibor Žák

Na tuhle druhou generaci Citroënu Grand C4 Picasso bude rozpočet 200 tisíc stačit asi jen těžko, ale ta první také vůbec není špatná. S dvoulitrovým dieselem a automatem je to pak jedno z nejlepších MPV

Mezi velkoprostorovými rodinnými vozy je králem Citroën C4 Picasso, ideálně ve větší verzi Grand. Cena mu první roky klesala rychle, ale špatné auto to není. Rozpočet 200 tisíc korun by sice stačil i na novější generaci (na fotce), ale pravděpodobně ne na motor 2.0 HDI s rozumným nájezdem. Spíše za to koupíte šestnáctistovku HDI, ale jestli vám to stačí, proč ne.

První generace je ale stále slušné a spolehlivé auto. Motor 2.0 HDI vyžaduje jen pravidelný servis a každých zhruba 200 000 km nový částicový filtr, který naštěstí mění automobilka za rozumné peníze. S klasickým automatem s hydrodynamickým měničem je Picasso s tímto motorem skvělý rodinný přepravník. Ucukanému robotizovanému automatu se vyhněte, to už je lepší obyčejný manuál.

Novější generace je modernější a designově asi zajímavější, ale jak už jsme zmínili, do rozpočtu se vejdou jen slabší motory s velkým nájezdem. U té první se ale nemusíte bát koroze, zemi původu naznačí spíše zmatečná ergonomie, pár hloupých detailů a povrzávání interiéru. Ale to, slovy klasika, „na funkci rostlináře“ vliv nemá. Picasso máme rádi, za ty peníze se lepší MPV sehnat snad ani nedá.

Mazda MX-5 (NC)

Foto: Mazda

Třetí generace MX-5 se dá používat jako normální auto každý den a na nájezdu některých kusů (těch levnějších) je to vidět. Pozor tak na stav spodku (koroze) a motoru (spotřeba a úniky oleje)

Ve třídě opravdu dobrých sportovních aut je ta nabídka dost omezená, hlavně když se chcete vejít do našeho rozpočtu. Třetí generace populární Mazdy se ale za ty peníze sehnat dá. Jen počítejte s tím, že do dvou set tisíc to nebude leštěnka ve vůni s nízkým nájezdem. Spíše naopak, navíc bude mít pravděpodobně slabší motor 1,8 l.

Generace NC je ale spolehlivé auto, pozor ovšem na servisní historii a hlavně celkový technický stav. Koukněte se na spodek, jestli není shnilá jako spadaná jablka na podzim. Velmi důkladně prověřte stav motoru. Utrápené kusy rády berou olej. Pokud vůz charakteristicky nekouří, má čistou koncovku výfuku a motor běží plynule a hladce, šanci mu klidně dejte.

Jakkoli bychom více doporučili klasickou látkovou střechu, tak skládací hard-top má svá pozitiva. Především se časem netrhá, je vhodnější do každého počasí a asi s ním budou klidněji spát ti, kteří se bojí vandalů. Dopřejte MX-5 nadstandardní péči a budete ji mít rádi. Je to zábavné auto, které vás naučí řídit.

Renault Laguna III 2.0 dCi

Foto: Renault

Za dvě stě tisíc se slušný passat nebo mondeo už skoro koupit nedá. Superb taky ne. Naopak Laguna bývá i ve velmi pěkném stavu levná a překvapivě velice spolehlivá

V segmentu D moc bezproblémových aut za dvě stě tisíc korun nebude. Passat, Superb i Mondeo budou stočené utahané vydechliny, které sotva dojedou od tureckého bazarníka domů. A pak začne ten koloběh oprav, výměn, generálek, repasí, zoufalého bastlení a nakonec desetitisícových faktur za servisy. Slušný Opel Insignia pak stojí tak od 250 tisíc nahoru, takže mimo náš rozpočet.

Kupte si nějakou slušnou Lagunu třetí generace a budete mít klid. Všechny ty pověsti o nekvalitě a nespolehlivosti se týkají generace druhé, ta třetí je naopak velmi slušné auto. Navíc se s nimi moc nepodvádí, většina kusů má poctivé kilometry a historii. S motorem 2.0 dCi, klidně i s automatem, to bude příjemné a spolehlivé auto.

Lagunám III také už nezlobí elektronická výbava, nereznou a mají velmi odolný podvozek. Sem tam nějaká drobnost samozřejmě přijde (je to ojetina), ale celkově je to za ty peníze nadprůměrné auto. Jestli vám nezáleží na tom, co budou říkat chlapi v hospodě (až bude otevřená), jděte do Laguny. Oni se vám sice budou posmívat, ale zatímco pak budou ty svoje stočené passaty po bulharském taxikáři bez licence z Wuppertalu bastlit a ležet pod nimi, vy budete jediný, kdo jim na vsi svojí Lagunou dojede do Auto Kelly pro díly.

Renault Twingo/Smart

Foto: Dalibor Žák

My bychom spíše zvolili trochu veselejší Twingo, ale ani Smart není špatný, vždyť má skoro stejnou techniku. Do města je to perfektní auto, s ním byste pomalu mohli jezdit i mezi butiky uvnitř nákupního domu. Vejde se všude

Jestli potřebujete něco malého do města, příbuzná dvojčata Smart a Twingo jsou velmi slušná auta. Koncepce s motorem vzadu je zajímavá a především poskytuje vozům mimořádně malý poloměr otáčení. S nimi se otočíte úplně všude a hned, parkování je pak hračka. A na rozdíl od předchůdců mají tyhle vozy docela spolehlivou techniku.

Použité tříválce od Renaultu jsou jednoduché a spolehlivé, proto je najdeme i v Daciích. A tam spolehlivé a jednoduché být musí. Devítistovka s turbem pak jede opravdu slušně, navíc díky nepřímému vstřikování nekarbonuje. Jediné, na co jsou auta citlivá, je kvalita paliva a hlavně servisu. Olej a další provozní kapaliny měňte včas.

Smart možná působí až moc lacině, ale u Twinga ty tvrdé plasty nevadí, zejména když je pak barevné jako pastelky. Celkově design asi více sedne holkám. Jistě, za 200 tisíc koupíte i Fiat 500 či Mini (které je ze zmíněných aut asi nejrizikovější), ale Smart a Twingo jsou do města opravdu nejlepší. Koupíte za to i spolehlivé Citigo, Up! nebo Mii, ale to nejsou takové stylovky.

Suzuki SX4 1.6i 4×4

Foto: Dalibor Žák

Kašlete na všechna ta SUV. Nejlepší čtyřkolka na hory je Subar… aha, počkejte, my máme limit 200 000 Kč. Tak v tom případě je nejlepší čtyřkolka na hory tohle Suzuki

Zapomeňte na všechna zbytečná předražená SUV s vysokými provozními a servisními náklady. Jestli potřebujete praktickou čtyřkolku do hor, kupte si tohle Suzuki. Vyjede všude, jezdí za sedm až osm litrů na 100 km, díky nepřímému vstřikování zbaští jakékoli palivo (takže nemusíte dojíždět 50 km pro kvalitní benzin s vyšším oktanovým číslem a aditivy) a má spolehlivý motor a techniku.

Ke spolehlivé funkci vyžaduje jen běžný servis a s přibývajícím věkem také důkladnější péči hlavně o podvozek a dutiny, aby tohle spolehlivé Suzuki zbytečně nerezlo. I přes kompaktní stavbu je uvnitř spousta místa a vejdou se do něj i dlouháni. Je to takový trochu lepší Roomster, který poloterénní pohon nikdy neměl, ani v oplastované verzi Scout.

Vyhněte se rizikovému dieselu, tahle šestnáctistovka je bezproblémová a zcela dostatečná. Auto jede lépe, než by se mohlo pohledem do technických údajů zdát. Jistě, na dálniční etapy to není úplně ono, ale jestli většinu času trávíte mezi horskými vesnicemi, na chalupě a na nákupech v nejbližším městě, tohle je asi nejlepší auto na trhu. Pro ještě skromnější je tu kompaktní Swift, také dostupný ve čtyřkolce. Alternativně lze doporučit ještě malá Panda, ale to je Fiat, tak u jednotlivých ojetin opatrně.

Škoda Fabia III 1.2 TSI

Foto: Dalibor Žák

A jéje, to zase dostaneme v komentářích „kartáč“. Ale Fabia je skvělé a spolehlivé auto. Když se budete starat, vydrží opravdu dlouho. S motorem 1.2 TSI starosti nebudou, maximálně vám kuny překoušou kabely u lambda sondy

Říkejte si, co chcete, ale třetí generace populární Fabie je snad nejlepší obyčejné auto, které se dá na trhu koupit. Servis je dostupný, seženete na ni všechno a je to navíc praktické a spolehlivé auto. Naším favoritem je pak motor 1.2 TSI, který už tady tolik nezlobí, všechny dětské nemoci už vyřešily servisní akce a záruky a navíc opravdu hezky jede. A za málo. Rozumný řidič s Fabií 1.2 TSI zvládne jezdit mimo město za pět litrů na 100 km.

Hezkou Fabii do 200 tisíc koupíte i ze značkového programu Škoda Plus a s nájezdem do 100 000 km. Ale ani větší porce kilometrů se bát nemusíte. Nezakazujeme ani základní litrový tříválec MPI, který se hodí na krátké trasy po městě, ale v dálničním provozu mu bude chybět šťáva. Naopak se vyhněte automatu 7DSG, který si umí po vyšším nájezdu říci o drahou opravu. Diesel 1.4 TDI vůbec nedává ve Fabii smysl.

V rozpočtu do 200 000 Kč se dá s povedeným motorem 1.2 TSI koupit i Rapid či Octavia, ale bude mít za sebou vyšší nájezd a bude s opravdu základní výbavou. Ale pokud vám takové auto stačí, a v našich testech ojetin jsme si ukázali, že člověk reálně nic víc k životu nepotřebuje, lze doporučit i Octavii. Rapidů je v této specifikaci a cenové hladině překvapivě málo. S motorem 1.2 TSI EA 211 se jedná o auto, které si lidé drží. Je to totiž poslední opravdu jednoduchá škodovka.

Toyota Auris Hybrid

Foto: Dalibor Žák

Na málo ojetý Auris v kombíku nebude rozpočet stačit, ale předchozí generaci (nebo i hodně jetou poslední) za dvě stě tisíc koupíte. A s tím hybridním pohonem najedete klidně milion dalších kilometrů

Jak skončily ty jednotlivé obecní pobídky pro hybridní vozy (parkování na modré zóně a podobně), ceny klasických hybridů starší koncepce začaly zase klesat. Povedený Auris od Toyoty se tak dá s hybridním pohonem sehnat za dvě stě tisíc. Bude mít najeto víc, ale pokud má za sebou servisní historii (a to zřejmě bude), není se čeho bát.

Hybridní pohon od Toyoty využívá spolehlivý Ni-MH akumulátor, který zabije jenom bazarník, jenž ho nechá stát celou zimu ve vybitém stavu v koutě pod nánosem ptačího trusu. Pokud v planetové hybridní převodovce s integrovaným elektromotorem vyměníte každých 90 000 km olej a necháte auto každý rok nebo po 15 000 km prohlédnout a vyměnit mu v motoru olej, najede klidně milion kilometrů. Nebo dva. Opravdu, nepřeháníme.

I kdyby bylo potřeba tu hybridní baterii někdy měnit, stojí čtyřicet tisíc, což je jako investice jednou za 300 000 km ještě zcela akceptovatelné. Stačí se podívat, co všechno hrozí u bazarových dieselů: vstřiky za třicet, DPF za čtyřicet, dvouhmota se spojkou za pět a dvacet… Toyotí osmnáctistovka s planetovou převodovkou a baterií je naopak ten nejspolehlivější pohon, jaký kdy kdo do osobního auta vyrobil.

Související témata:
Načítám