Hlavní obsah

Sebastian Vettel prodává sbírku svých supersportů

Foto: Tom Hartley Jnr

Čtyřnásobný šampion Sebastian Vettel prodal část své sbírky. Jedním z exemplářů bylo i ikonické Ferrari F50

Německý závodník změnil nejen zaměstnavatele, změn se dočká také jeho garáž. Některé ze vskutku vynikajících sporťáků a supersportů posledních dvou dekád jdou do aukce, a všechny mají společného posledního majitele – a tím není nikdo jiný než právě čtyřnásobný mistr světa ve Formuli 1 Sebastian Vettel. Je nabíledni, že každý z vozů má něco do sebe, a proto se nabízí otázka: který je váš favorit?

Článek

Německý pilot Formule 1 Sebastian Vettel si svou práci rád bere domů. Jak jinak bylo možné vysvětlit obsah jeho garáže. Z vozů, kterých se v současnosti zbavuje v aukci, nechybí Ferrari, Mercedes-Benz či BMW. Jaký vůz se vám líbí nejvíce? Napište nám do diskuse.

1. Ferrari F50

Foto: Tom Hartley Jnr

F50 bylo ve své době Formulí 1 na značkách

Začněme rudými vozy z Maranella. Prvním je Ferrari F50, ve skutečnosti jde vlastně o první Ferrari, které Vettel koupil poměrně krátce po nastoupení ke Scuderii někdy v roce 2015. Tento kousek má najeto 6 939 kilometrů a je k němu snad všechno potřebné – nějaké ty cestovní kufříky, jeden rezervní klíček, odnímatelná střecha a pochopitelně veškerá servisní historie.

Šasi, karoserie, převodovka i motor, to vše je původní, a tak i díky tomu je k vozu rudá knížka s certifikací Ferrari Classiche. V době první editace článku už byla F50 prodána, takže přesnou cenu nevíme. Odhadujeme částku zhruba 50 milionů korun.

2. Ferrari Enzo

Foto: Tom Hartley Jnr

S vývojem modelu Enzo pomáhal Vettelův dětský idol Michael Schumacher

Bylo by skoro trestuhodné, kdyby tehdejší jezdec Scuderie Ferrari měl ve své garáži typ F50, a přitom by opomenul jeho nástupce, model Enzo. Je dokonce velmi příhodné, že vůz, který pomáhal vyvíjet jeho vzor Michael Schumacher, byl dokonce jako nový dopraven do jeho rodného Německa, posléze se však vůz přesídlil do Švýcarska, kde momentálně Vettel sídlí.

Je tu veškeré původní vybavení, včetně certifikát Ferrari Classiche. Asi nepřekvapí, že i po tomhle krasavci se zaprášilo ještě předtím, než jsme stihli dohledat cenu v dražbě.

3. Ferrari LaFerrari

Foto: Tom Hartley Jnr

S LaFerrari Vettel najezdil pouze 413 kilometrů

Když už, tak už – Vettel rovněž vlastnil i bájné LaFerrari, hybridní supersport o výkonu 950 koní. Jak se uvádí na stránkách aukční síně Tom Hartley Jnr, je zajímavý vývoj kilometráže tohoto konkrétního kousku. Stav k březnu 2017: 109 najetých kilometrů. Stav k dubnu 2018: opět 109 najetých kilometrů. Ovšem stav v květnu 2019 mírně povyskočil na 166 kiláků, a v červnu 2020 poměrně závratně vzrostl na strhujících 413 kilometrů.

Skoro se nabízí, že Vettel tehdy mohl tušit, že spolupráce s Ferrari brzy skončí, a tak si chtěl tento ohromující počin ještě pořádně užít na horských silnicích, které má „za barákem“. Kdo ví. My bychom to tak rozhodně udělali, vždyť LaFerrari má skoro stejný výkon jako jeho „služebák“ v F1. A rozhodně má lepší zvuk.

4. Ferrari 458 Speciale

Foto: Tom Hartley Jnr

458 Speciale bylo poslední Ferrari, které poháněl atmosférický osmiválec

Vettel prodával ještě další dvě ferrari. A přestože nešlo o vrcholné hypersporty své doby, pořád jde o velmi lákavé sběratelské artefakty – první je typ 458 Speciale, poslední Ferrari, do kterého se montoval atmosférický osmiválec. V této verzi dával vůz výkon 605 koní, a protože si jej Vettel koupil jako nový, nechal si jej naspecifikovat zcela dle svého vkusu, včetně vyšívaného emblému „S. Vettel“ na hlavových opěrkách. Se Speciale z roku 2015 najezdil 3 077 kilometrů, exemplář se prodal za 350 tisíc liber, tedy téměř 10,5 milionu korun.

5. Ferrari F12 TDF

Foto: Tom Hartley Jnr

F12 TDF má téměř stejný motor jako LaFerrari, nemá však hybridní pohon

I typ F12 TDF je jedním z posledních svého druhu. Jde o vrcholnou iteraci modelu F12 a pohání jej atmosférický dvanáctiválec ne nepodobný tomu, který pohání vrcholný supersport LaFerrari. Vettel s ním najezdil pouhých 1 183 kilometrů a vůz se prodal za 725 tisíc liber, tedy na naše 21,7 milionu korun.

6. BMW Z8

Foto: Tom Hartley Jnr

Z8 se vyráběla v letech 2000–2003. Poháněl ji 4,9l atmosférický osmiválec

Vettelovu sbírku samozřejmě netvoří pouze vozy značky Ferrari. Jedním z jeho teď už bývalých vozů bylo také tohle BMW Z8 z roku 2002. Tato Z8 byla původně doručena majiteli ve Spojených státech, od kterého vůz Vettel později koupil. Má najeto 21 700 kilometrů, je ve výborném stavu a změnilo majitele za 175 tisíc liber, tedy 5,2 milionu korun.

7. Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series

Foto: Tom Hartley Jnr

SL65 Black má motor příbuzný s tím, který pohání epický supersport Pagani Huayra

Jak jednou zmínil Jeremy Clarkson při testu typu CLK Black Series, který si posléze také koupil, vozy z divize „Black“ jsou auta na zbrojní pas. A v případě tohoto monstra tomu není jinak. Kus z roku 2009 vlastnil pouze Vettel, který jej dostal darem po vítězství v Grand Prix Abú Zabí v témže roce. Ačkoliv je verze Black Series oproti „standardní“ a poněkud buclaté SL65 odlehčená o zhruba 200 kilo, pořád váží tento drobek bez metráku rovné dvě tuny.

I přesto však jde pořád o vůz, který v přímce dokáže vystrašit leckterý supersport – jeho 6,0l V12 biturbo je jaderný reaktor mezi motory, v této specifikaci disponuje výkonem 670 koní, což je dokonce více než v případě Ferrari Enza o několik řádků výš. Kvůli životnosti převodovky byl jeho mamutí točivý moment omezen (!) na rovných 1 000 Nm. Není divu, že si tuto jednotku zvolil dokonce sám Horacio Pagani pro svůj model Huayra.

8. Mercedes-Benz SLS AMG

Foto: Tom Hartley Jnr

SLS poháněla burácející 6,2l atmosférická V8

Ačkoliv nejsou všechny bývalé kousky ze sbírky Sebastiana Vettela italská super-GT nebo dokonce hypersporty, jistě se shodneme, že jde stále o zajímavé kousky. Jedním z nich je rovněž typ SLS AMG. Jde o jedno z posledních AMG a rovněž o jeden z posledních mercedesů vůbec, které kdy poháněl plnotučný 6,2l atmosférický osmiválec. Dle informací ze stránek aukční síně se prodal tento kus z roku 2010 za stejné peníze jako výše zmíněná Z8. Tedy za zhruba 5,2 milionu korun.

Kompletní galerii si můžete prohlédnout zde:

Jde o úchvatnou sbírku, že? Nevěříme, že by si tu snad někdo nevybral. Tak schválně, které je váš favorit? Ital, nebo Němec? Osmiválec, nebo dvanáctiválec? Atmosféra, nebo twin-turbo?

Načítám