Článek
Čtvrtá generace Seatu Toledo vyrazila do boje s těžkým úkolem napravit pošramocené jméno dříve úspěšného modelu. Je otázkou, na kolik se jí daří, protože v českých ulicích je logicky spíše vidět české jednovaječné dvojče – Škoda Rapid. A to je podle mě trochu škoda, protože Toledo je zcela určitě hezčí - líp se na něj kouká. A navíc bojuje i pro Čechy důležitým parametrem – cenou. Základní verze s motorem 1.2 TSI stojí v Seatu 291 900 korun, což je méně, než domácí Rapid (o celých 23 tisíc korun).
Testovaný kus je v nejvyšší výbavě Style Advanced, což reálně znamená dvoubarevná sedadla čalouněná kůží a alcatarou s lepším bočním vedením, automatická klimatizace a sedmnáctipalcová kola. A nechybí ani nové přední diodové světlomety, které nejen že hezky vypadají, ale opravdu dobře svítí. Celková cena je 460 600 korun, což už ale není málo.
Interiér je přehledný a ergonomicky zvládnutý. Použití tvrdých plastů nevadí, protože mají dobrou povrchovou úpravu, navíc vzhled zlepšuje černá ozdobná lišta. Sedadla v kombinaci krémové Alcantary a černé kůže vypadají dobře, zlepšené boční vedení opěradla jsem v zatáčkách také ocenil. Jen sedák by mohl být delší, nebo alespoň vybavený funkcí svého prodloužení, při dlouhých cestách mi tam totiž pár centimetrů k dobru chybělo. Nechybí ovšem výhřev.
Pod kapotou je také dvanáctistovka TSI, ovšem s vyšším výkonem 110 koní a manuální šestistupňová převodovka. Díky zvolené kombinaci je auto svižné, byť nástup výkonu je trochu ostřejší, pak už turbo pracuje lineárně. Turbodmychadlo se natlakuje okolo 1500 otáček, a pak auto zrychluje až k 5500 otáčkám, celé je to doprovázeno specifickým zvukem motoru TSI. Ten není zrovna příjemně sportovní a možná by Toledu slušelo lepší odhlučnění motoru. Když budete často řadit a udržovat otáčky okolo 3000, dá se jet i dost rychle a předjíždění není navzdory malému objemu motoru nijak problematické. Dřívější dvanáctistovka se 105 koňmi se nám ale zdála živější a výbušnější. Nejlepší svezení nabízí Toledo na okreskách, kde lehká příď a dobře reagující řízení zaručují zprostředkování nějakých těch emocí. Zase ale Toledo nepřeceňte, není to žádná Cupra. Netrpí však nedotáčivostí, má příjemně zvládnuté náklony a komfortně nastavený podvozek zvládající dobře delší nerovnosti. Na těch krátkých ovšem auto odskakuje. Pokud ale jedete ostřeji, lehká a dlouhá záď jde snáze utrnout a pomůže vám nasměrovat nyní už nedotáčivější předek požadovaným směrem. Zajímavé, u koncernu VW jsem zvyklý spíše na ostře neutrální auta, která nikoho neurazí a nadšence nenadchnou, ale u Toleda se nějakým omylem (chtěl jsem napsat zázrakem, ale pro cifršpiona z Wolfsburgu šlo jistě o omyl) povedlo postavit auto, které vás na klikaté silničce dokáže pobavit. Ne, není to nadšení jako u Cupry, ale rozhodně se za volantem nenudíte. Mimo město se můžete pohybovat se spotřebou okolo pěti litrů, což je sice více, než kolik slibuje výrobce, ale méně, než by se u svižné jízdy dalo čekat. Reálná spotřeba na dálnici byla zhruba 7 litrů, ve městě pak okolo 7,4 litru.
Stejně ale u mě Toledo v souboji koncernových dvojčat vyhrává. Je rozhodně hezčí a navíc neokoukané, protože jich jezdí méně. Dobrým argumentem pro jeho koupi je i příjemnější cena. Další výhody pak sdílí se svým bratrem, tedy zábavné svezení mimo město a celkem akceptovatelnou spotřebu. A protože stejné jsou i zápory (kvalita interiérových materiálů a odhlučnění auta), stále Seat vede.
Technické údaje: Seat Toledo 1.2 TSI | |
---|---|
Motor | přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec |
Objem | 1197 |
Výkon | 81 kW (110 k)/4600 ot. |
Točivý moment | 175 N.m/1400-4000 ot. |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,8 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 6,8/4,3/5,2 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1176/460 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4482 x 1703 x 1461 mm |
Rozvor | 2602 mm |
Objem nádrže | 55 l |
Objem zavazadelníku | 550/1490 l |
Základní cena | 291 900 Kč |
Z vrcholu až na dno
Prvn Toledo bylo autem, na kterm Seat poprvpracoval pod dohledem novho majitele – značky Volkswagen. Ukrvalo tehdy techniku druh generace Golfu, ovšem zabalenou vmodernějš prostornějš karoserii liftbacku (či několika mlo raritnch kombi). U ns šlo o velmi populrn vůz. Vroce 1998 bylo vystřdno druhou generac, kter se stala sedanem a použvala techniku čtvrt generace Golfu. Technika byla lepš, ale design mně uniktn. Napotřetse zToleda stalo trochu podivn MPV, takov Altea s kufrem,což mělo drtiv dopad na prodeje. Nakonec se vytratilo bez nstupce vroce 2009. O dva roky později se Toledo vrtilo jako liftback, snad mu to pomůže vrtit se opět na vslun.