Článek
Na rychlých kombících je něco zvrhle přitažlivého. To, jak za maskou nejlepšího rodinného přítele zdařile skrývají svou temnou stránku nebezpečného zabijáka, je prostě fascinující – jako když v Mlčení jehňátek sledujete uhrančivého Hannibala Lectera. Tohohle antihrdinu prostě musíte milovat. A nemusíte si kvůli tomu pořizovat hned Audi RS6 za tři miliony, bohatě vám stačí Seat Leon Cupra ST.
Základ v podobě Seatu Leon znamená prostornou a ergonomickou kabinu plnou chytrých hraček a komfortních prvků, kde nebudete ani v nejmenším strádat vy, ani vaše rodina. V týdnu můžete jezdit do práce, do škol i po nákupech, o víkendu pak díky 587litrovému kufru do auta snadno sbalíte ženu, děti a všechno jejich harampádí, psa i s jeho boudou, na střechu dáte rakev, do ní zásoby a můžete klidně vyrazit na rodinný výlet. Jenže pak stačí Cupru rozdráždit přepnutím do sportovního režimu a rázem se ze spořádaného občana stane běsnící monstrum…
Proměny si všimnete hned – z výfuků se ozve basovější brumlání (ok, část toho zvuku mají na svědomí reproduktory, ale vůbec to nevadí), motor při automatickém podřazení zavyje a pak stačí jemné polechtání plynu, aby Cupra vyrazila kupředu s razancí rozzuřeného býka. Přece jen má výkon 300 koní a 400 Nm, takže ta stovka pod pět sekund není jen marketingový tahák, ale tvrdá a násilná realita – akcelerace Cupry vás zamáčkne do sedačky a rychlosti, které se budou míhat na tachometru na každé delší rovince, vás začnou trochu děsit.
Naštěstí to má Cupra celou dobu naprosto pod kontrolou. Brzdy Brembo se do vrtaných kotoučů zakusují jako pitbul, kterého zataháte za ocas, a podvozek je doslova přilepený k asfaltu. Cupra R ST má poháněná všechna kola a na nich nazuté 19“ pneumatiky, takže nemá problém ani s trakcí, ani s gripem – ve vinglu skvěle drží stopu, na výjezdu se kola zakousnou do povrchu a auto prostě vystřelí vpřed.
Přesným řízením v zatáčkách snadno trefujete apexy a opíráte se o sebejistý podvozek, na rovinkách pak drtíte plyn do podlahy a pádly pod volantem předhazujete motoru nové kvalty (rychlý hatchback si hlasitě říká o manuál, ale do rychlého kombíku se dvouspojkový automat hodí víc), které nenasytně polyká při letu s větrem o závod. Když se tak s pištěním gum a ryčením motoru plně pohlceni řízením řítíte okreskou, vůbec vám nepřijde, že sedíte v rodinném kombíku.
Všimnete si toho jedině uprostřed zatáčky – kde krátký Leon Cupra jede oddaně za předními koly, kombík ale díky delší zádi po povolení plynu ochotněji utahuje stopu a působí tak o ždibíček živěji a hravěji (a stále naprosto bezpečně). Je to maličkost, která však přidává zážitku trochu větší hloubku.
Pokud jde tedy o výběr mezi hatchbackem a kombíkem, my máme jasno – jednoznačně bychom sáhli po prodloužené verzi Leonu Cupra – kromě toho, že je praktičtější a vyváženější v zatáčkách, je také víc cool, protože svou pravou náturu dovedněji skrývá.
Ačkoliv pro testovanou verzi Cupra R to tak docela neplatí. Má totiž nepřehlédnutelná 19“ kola, řadu karbonových a v měděné barvě vyvedených doplňků, nahoře na zádi křídlo a dole difuzor ohraničený čtyřmi macatými koncovkami výfuku, takže bude podstatně těžší ji přehlédnout. Nicméně pořád se najde dost neopatrných okreskových závodníků i s daleko silnějšími vozy, kteří spláčou nad výdělkem, když tuhle dobře utajenou silniční zbraň vyzvou k tanci. Jen tu výzvu raději nepřijímejte s rodinou na palubě, jinak byste místo oslavy zaslouženého vítězství museli utěšovat plačící děti a omlouvat se naštvané manželce.
Pokud se vám Leon Cupra R líbí, o čemž vůbec nepochybujeme, rychle pro ni vyrazte k dealerovi, protože nová generace Seatu Leon už klepe na dveře a ta současná tak brzy zmizí z pultu! Tahle Cupra R ST je ale krásným rozloučením a taky jedním z nejlepších rychlých kombíků, které si můžete koupit.
Ceník Leonu Cupra začíná verzí hatchback (290 koní, DSG) s cenovkou 874 900 Kč, za kombi si připlatíte 30 tisíc, a pokud budete chtít i pohon všech kol (a 10 koní navrch), jste na částce 959 900 Kč. Za vyšperkovanou Cupru R ST pak dáte 1 199 900 Kč. Zvažte si sami, jak moc se chcete rozšoupnout...
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 984 cm3 |
Výkon | 221 kW (300 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 2 000 - 5 200 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 557 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 4,9 s |
Maximální rychlost | 265 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 235/35 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 548/1 816/1 431 mm |
Rozvor | 2 631 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 587 l |