Hlavní obsah

Seat León Cupra R – Konečně pořádné Auto emocion

Foto: Martin Tolar

První model Leónu byl pro mou generaci jedním ze nejlepších aut na platformě A4. Octavka byla služebákem našich tátů, Golf zase pro německé důchodkyně a Audi TT pro letušky. León měl styl a verze Cupra R nám připadala jako supersport. Teprve teď si ji konečně můžu vyzkoušet, tak uvidíme, jak moc jsem se v pubertě pletl.

Článek

Píše se rok 1999 a automobilka Seat uvádí na trh model nižší střední třídy, který se postupně stane jejím nejdůležitějším. Dostane jméno podle španělského města León. V nabídce byl jako hatchback a doplnil sedan Toledo. A aby naplnil slogan „Auto emocion“, nemohla Seatu chybět ostrá verze Cupra, ideálně ve výrazné žluté barvě. S tou mám smůlu, ale černý Leon, který mi dělá společnost, je zase ve vrcholné verzi R.

Jestli se Leónu nedá něco upřít, je to velmi povedený vzhled. Když se podíváme na jeho sourozence – druhé Toledo, čtvrtý Golf, Bora, New Beetle, první Octavia, první Audi A3 a první TT, vypadá León snad ze všech nejlépe. Také je pod ním podepsaný Giorgetto Giugiaro ze studia Italdesign. Měl být sportovnějším (nebo alespoň sportovněji vypadat) a levnějším rivalem německého sourozence a ten záměr vlastně vyšel. Alespoň u ostrého modelu Cupra určitě, jak mě přesvědčil jeden exemplář z roku 2004. Ten se mimochodem původně nabízel jen v červené, žluté a černé barvě dle barev španělské a německé vlajky.

Foto: Martin Tolar

Škoda té nenápadné barvy, jinak se mi totiž León líbil

Pod předním nárazníkem má být takzvané lízátko, které si rádi na auta montovali všichni, takže jej často potkáte na Fabiích, Octaviích RS nebo Golfech GTI. To je ta výhoda koncernu, vše vám tak nějak pasuje na všechna auta nebo to jde přizpůsobit. Tady bohužel nepřežilo převoz na kamionu, ale dá se dodnes dobře sehnat. Jenže to je tak nějak z úprav vše, León je i v ostré verzi hodně střídmý a jednoduchý, což mu hodně sluší. A jestli se něco na Leónu obzvlášť líbilo, bylo to otevírání kufru přes vyklápěcí znak.

Osmnáctipalcová kola jsou tak akorát velká, nárazníky sice trochu dramatičtěji vypadají, ale ve skutečnosti jsou pořád dost prosté, tmavší paraboly světel na černém autě jsou zase hodně nenápadné. Cupra R byla takový nenápadný hot-hatch a to i v době, kdy někteří konkurenti vypadali, jako kdyby je navrhoval dvanáctiletý kluk s neomezeným rozpočtem v tuning shopu.

Interiér je koncernový standard

Uvnitř najdete palubku, která připomíná spíš první Audi A3 než Golf. Koho to ale zajímá, hlavně že Španělé nešetřili na sedadlech a dali sem fantastické sesle Recaro s báječným bočním vedením a kontrastním prošíváním. Posez by sice mohl být lepší, ale pořád je ta pozice přirozenější než v prvním Focusu. Nechybí ani hliníkové pedály, bílé přístroje, černé čalounění, červené ozdobné proužky a kožený paket, zkrátka všechny nezbytné propriety připepřených hatchbacků. Kvalitou je na tom León stejně jako Golf nebo Octavia, což je příjemné. Ibizy z té doby totiž občas vedle Pola působily trochu odfláknutě, nebo alespoň většina kousků, které jsem řídil. Vzadu je to s místem tak nějak tradičně jako u všech aut na této platformě, takže žádná sláva. Kufr pojme 340 litrů, což je tak akorát na hot-hatch.

Foto: Martin Tolar

Seat vsadil na trochu jiný design pedálů, ale vypadají také dobře

Koncernová technika čtvrté generace Golfu a jeho platformy A4 (přesněji PQ34, poprvé se ovšem objevila u jiného sourozence - Audi A3) znamená motor vpředu napříč a pohon předních kol. Jde o známou dvacetiventilovou osmnáctistovku přeplňovanou turbodmychadlem, která měla u Cupry výkon 210 koní, ale tady ve variantě Cupra R už nabízí díky většímu turbu 225 koní v 5 900 otáčkách a 280 Nm v rozmezí 2 200 až 5 500 otáček. Nechybí ani dva mezichladiče stlačeného vzduchu. Ve své době šlo o jeden z nejsilnějších hot-hatchů a samozřejmě nejsilnější Seat. Zátah motoru je skoro až neuvěřitelný, ale jen pokud překonáte turbodíru. U verze Cupra R je motor spojen se šestistupňovým manuálem. Stovky auto dosáhne za 6,5 sekundy a maximálku má 237 km/h.

I auta z koncernu VW mohou být zábavná

Auto váží 1 350 kilogramů a jako všechny Seaty s výkonem nad 130 koní má už za všemi koly kotoučové brzdy. Tady jde ovšem o čtyřpístkové brzdiče Brembo. Přesto by mohly být ještě ostřejší. Celkově je podvozek tužší. Ne ale tak nepříjemně, aby se s Leónem nedalo normálně žít. Dozadu dal předchozí majitel dvoucentimetrové podložky, aby se mu v zatáčkách lépe kroužilo, podvozek o fous snížil pomocí tlumičů kW. Dělala se i čtyřkolka Cupra 4 s motorem 2.8 VR6 a pohonem všech kol přes Haldex, to pokud u vás často prší nebo se chcete bavit i v zimě.

Foto: Martin Tolar

Tady je vše při starém

Ve stopě drží León opravdu dobře a vůbec mi nepřipomíná předokolky na stejné platformě, kterých jsem projel už spoustu. Seat je v zatáčce opravdu krásně sebejistý. Řízení je navíc strmější a citlivější (ve srovnání s normálním Leónem, ale v rámci sportovních hatchbacků to pořád není žádná sláva), takže cítíte počáteční nedotáčivost. Můžete v zatáčce přidat a zkusit se z toho vyhrabat, protože León se tváří, že mu hrubější zacházení dělá dobře, jakoby pak fungoval ještě lépe. Nebo naopak klidně zkuste brzdit s natočenými koly, aby se rozhodil zadek, pak je tenhle León opravdu zábavný, i když jde o auto z koncernu, což podle mnohých nadšenců nemůže být zábavné nikdy, ale nevěřte jim, nemají pravdu.

Rychlejší jízdu mi usnadňuje tužší spojka, ale třeba řazení je stejně měkké a dráhy nepřesné, jako u normálních Seatů. Přitom při klidné jízdě se maskuje úplně a máte pocit jak v základní čtrnáctistovce. Tu nepřipomíná vlastně jen spotřeba kolem deseti litrů.

Fanouškem Cupry zůstanu i nadále

Model León je v nabídce španělské automobilky stále, jen jde už o čtvrtou generaci. Výroba té první, a podle mě nejhezčí, skončila v květnu 2006, načež ji nahradil větší model s tvary ne nepodobnými automobilům MPV. Ani tak se ale první León Cupra R nevytratil ze srdcí fanoušků a dostává se do žebříčků nejlepších hot-hatchů všech dob. Sice nemá 300 koní jako poslední model, ale zase je lehčí a o něco zábavnější, vlastně je neuvěřitelné, o kolik lepší než soudobý Golf GTI je a o kolik víc mě baví. Dokonce i víc, než mne před časem bavilo první Audi TT nebo i první S3 na stejné platformě.

Ceny se pohybují mezi stem až třemi sty tisíci, záleží na stavu. Nejlevnější kousky asi nebudou žádná výhra. Seat ale výrazně levnější než soudobý konkurent Focus RS. Navíc už se León dostal do věku, kdy pro něj koroze představuje problém a také do auta často zatéká, takže si zkontrolujte podlahu pod koberečky. Je také dobré se s autem před koupí projet a hledat, zda se předchozí majitel k autu choval odpovídajícím způsobem – hlavně k turbodmychadlu. Překontrolujte i stav hadic v motoru a počítejte, že spojka má životnost kolem 80 tisíc kilometrů. A samozřejmě zkontrolujte (a po koupi pravidelně měňte) olej, ale to je takové obecné pravidlo (nejen) u koncernových aut.

Uvnitř si vyzkoušejte funkčnost klimatizace a elektrických oken. Jelikož je León oblíbený i u tunerů, nejspíš narazíte na upravený kousek, a tak se podívejte, jak kvalitně a s jakými komponenty předchozí majitel pracoval. Provozní náklady se ale drží na rozumné výši a León krásně dokazuje, že i na základě Golfu se dá postavit opravdu zábavné auto, které přitom může fungovat i dnes jako auto pro každý den.

Načítám