Článek
Seat Ibiza je jméno s dlouho tradicí. Od roku 1984 a šlo o jeden z prvních Seatů, který nebyl licenčním Fiatem. Nahradil typ Fura, který vycházel z Fiatu 127. Jméno získal po španělském ostrově a byl teprve druhým modelem značky, který k pojmenování používal španělský zeměpis (prvním byl typ Ronda).
Aby ale nestavěla auto z ničeho, spolupracovala španělská automobilka s firmami Italdesign, Karmann a Porsche. V případě druhé generace z roku 1993 už byl Seat pod křídly německého Volkswagenu a používal platformu A03 modelu Polo (dokonce dříve než německý model, ale šlo o modifikovanou platformu z Golfu třetí generace). Ostatně jako Polo Playa se Ibiza prodávala v Jihoafrické republice. Ve své domovině se nová Ibiza stala autem roku 1994.
I druhá Ibiza se dočkala designu od Gioretta Giugiara ze studia Italdesign. Navrhl pro španělskou automobilku tří- a pětidveřový hatchback. V roce 1996 proběhla modernizace, která vzhled trochu upravila. V roce 1999 se ale na trh dostala výrazně faceliftovaná verze označovaná jako 6K2. Tu poznáte podle přepracovaného vzhledu přední i zadní části. Vpředu se objevil nový tvar masky, vzadu zase logo automobilky sloužilo k otevírání kufru.
Modernizovaná verze se také v roce 2000 dočkala tří hvězdiček EuroNCAP. Verze Cupra k tomu přidala líbivý žlutý lak (jediný správný pro tuhle verzi), větší šestnáctipalcová kola, agresivnější nárazníky a nástavce prahů. Tady jsou navíc bílá kola, takže má auto trochu víc „rallye“ look a připomíná mi soutěžní speciály Kit Car, zrcátka jsou naopak černá.
V interiéru se budou jako doma cítit i majitelé Pola, protože tady určitě poznají dost věcí. Není to ale ke škodě, protože Volkswagen v té době neměl interiéry vůbec odbyté. Po modernizaci navíc Ibiza dostala hezčí palubní desku a v této verzi i velký displej palubního počítače. Moc sportovních doplňků ale Seat dovnitř neumístil, snad jen originální kovové pedály a kožený volant. Tady je pár dílů lakováno, aby už to tady nebylo tak jednotvárně černé a majitel vozu Kuba přidal i další ukazatele tlaku turba a voltmetr.
Uvnitř je i slušně velký prostor (jen vzadu je vzhledem k segmentu odpovídající místo pro nohy), ale hlavně se mi dobře sedí na sportovních sedadlech Sparco a líbí se mi připoutat se červenými bezpečnostními pásy. I Kubovi totiž připadalo boční vedení originálních polokožených sedadel nedostatečné, a tak je vyměnil. Budíky jsou bíle podbarvené a červeně podsvícené. Kufr pojme stále svých 250 litrů, což je na malé auto tak akorát.
Ibiza je samozřejmě předokolka s motorem vpředu napříč. Základem byl litrový čtyřválec, ale nás zajímá faceliftovaný model kvůli svému vrcholu. Právě u něj se objevila poprvé verze Ibiza Cupra, protože koncern Volkswagen se rozhodl značku profilovat jako sportovní a nabízející emoce. Cupra dostala přeplňovanou dvacetiventilovou osmnáctistovku AYP, kterou znají majitelé Octavie. Nabídla výkon 154 koní, ale později v roce 2002 se objevila i Cupra R s výkonem 178 koní v 5 600 otáčkách, 235 Nm v rozpětí 2 100 až 5 000 otáček (ano, jde o stejný motor, jaký má první Octavia RS) a čtyřpístkovými brzdiči Brembo.
Ze Seatu díky tomu dostanete 225 km/h. Tady je ale větší turbo K03S, intercooler a sportovní filtr Pipercross, takže se výkon i s původní řídicí jednotkou posunul na 189 koní. Na pohled je hezčí díky nabarvenému víku ventilů barvou VHT Wrinkle. Končí to pak dunivým výfukem od Vertigo Tuning s rezonátorem a koncovkou. Přijde mi to ideální, výfuk totiž nemá takové to otravné dunění v určitém spektru otáček, které se nedá delší dobu snést, ale jen hezký sportovní zvuk.
Pětistupňová převodovka má přesnější chod než v běžné Ibize (i když porovnávat takové věci u starých ojetých aut není vlastně vypovídající). Dlouhé dráhy ale trochu kazí sportovní dojem z auta. Udržování správných otáček ale ukáže, kolik potenciálu v sobě malý žlutý hatchback má. Zatímco sériové brzdy byly často kritizovány jako příliš jedovaté, tady naopak cítím dobrou odezvu a citlivost.
Podvozek je pochopitelně tvrdší, ale díky kolům v rozích si tam můžu v zatáčkách dost dovolovat. Rozhodně mám z auta lepší pocit, než mi nabídla Octavia RS sice se stejným motorem, ale také s dlouhým převisem na zádi. Kdyby mělo auto ještě o něco komunikativnější řízení (použité bohužel dost připomíná to v běžných verzích, ale je docela čisté), mohlo by se měřit s těmi nejlepšími hot-hatchi, takhle bych jej označil asi „jen“ za zatraceně dobré.
Ibiza se těší i velmi dobré pověsti o spolehlivosti, v testu AutoBildu dokonce dopadla lépe než sesterské Polo. Až nové generace se hodnocením propadají do nižších pater tabulky. Je nejprodávanějším modelem španělské automobilky, která si jej velmi cení. Dnes je k mání už její pátá generace a vždy jde o nejprodávanější model automobilky. Z této generace se prodával i odvozený sedan, kombi a kupé Córdoba nebo dodávka Inca. Nakonec se druhá Ibiza vytratila až v roce 2002 a počet vyrobených aut přesáhl 1,5 milionu aut.
Tento kousek z roku 2001 už je tedy skoro z konce výroby. Ceny od šedesáti do sta tisíc korun z ní teď dělají skvělou koupi. Sportovní pocit u ní zvedá existence soutěžních verzí Kit Car, které často startovaly ve stejně žluté barvě. V letech 1996, 1997 a 1998 z toho byl vždy titul mezi dvoukolkami a Seat porazil i českou Škodu a její kitové Felicie a později Octavie. Já měl Ibizu Cupra vždycky rád a potěšilo mne, že ani projížďka s ní mě nezklamala. Ostatně i Kuba ji vždy chtěl, a jelikož ji má od devatenácti a pořád je s ní spokojený, asi to auto nezklame ani vás.