Článek
Když se na něj podíváte, řeknete mi hned, že rozhodně má. Ty díly karoserie, které jsou běžně z šedivého plastu, jsou totiž ve verzi FR lakované a Ateca tak najednou vypadá o poznání hodnotněji. Taky má dvě koncovky výfuku, trošku větší střešní spojler, a když ji zaparkujete vedle běžné Atecy, s překvapením zaregistrujete ještě jinou masku chladiče, mlhovky a zadní nárazník. Překvapení, co? A to samé se děje i uvnitř interiéru, kde hrají prim sportovní sedačky čalouněné Alcantarou a příjemným doplňkem je i kontrastní prošívání. Ano, tohle je opravdu hezké auto, vzácně se na tom shodují všichni, proto to sem klidně napíšu, i když víte, že jinak se této disciplíně záměrně vyhýbám. Jo, a přidejte si k tomu ještě pěkná a prostorná zadní sedadla a speciální lišty FR…
Už dost! Je fajn, že se ti Ateca FR líbí, ale o vzhledu to fakt není. Co je pod kapotou?
Dvoulitrový přeplňovaný benzínový čtyřválec, obdoba motoru z GTI. Naladěný je na výkon 190 koní a má točivý moment 320 Nm, tedy jen o dvacet Nm méně, než má dvoulitrový turbodiesel.
To zní ale taky dobře!
Ano, nejen zní, ale i jede. S pohonem všech kol a všude přítomnou převodovkou DSG se Ateca pohybuje plynule, dynamicky a tiše. Ve městě v nízkých otáčkách má dost síly, ale když přišlápnete pedál plynu, pocítíte nárůst výkonu a s tím, jak se otáčky derou nahoru, Ateca dál přesvědčivě zrychluje. Vlastně mě až překvapilo, že má zrychlení z nuly na sto za 7,4 s, protože ve skutečnosti mi přišla ještě o kousek svižnější. Může za to skvělé pružné zrychlení, ale i příjemný zvuk. Ale pozor, chce si to na charakter motoru trochu zvyknout a nebát se občas vzít i za pádla řazení. Speciálně při potřebě prudkého zrychlení totiž dvojspojková převodovka DSG občas zaváhá, protože má předřazený vyšší rychlostní stupeň. Je zajímavé, že u VW T-Roc jsem si podobného chování nevšiml.
Takže dobré nebo špatné?
Dobré! Jen nesmíte zapomínat na pádla řazení, byť jsou drobná a plastová. Alespoň nezapomenete řídit.
A co spotřeba?
Jak už je u nových přeplňovaných aut zvykem, ta záleží extrémně na tom, jak těžkou nohu na plynu máte. V režimu Sport a při neustálých hrátkách s plynem klidně atakuje deset litrů, ale taky se lze klidně dostat na šest litrů. Ostatně průměr 7,4 l/100 km v průběhu testu hovoří za vše.
Bavilo tě s ním jezdit rychle?
Asi víte, jak to mám s těmi SUV... Prostě nemyslím si, že by zrovna tento typ aut musel mít za každou cenu přídomek sportovní. Nicméně kvituji s povděkem, že jízda je sice pevná, ale ne zbytečně tvrdá. V zatáčkách si dokonce uvědomíte, že se Ateca FR i naklání. Ale přesvědčivým způsobem drží stopu, a díky pohonu všech kol nastupuje nedotáčivost poměrně pozdě. Řízení má tolik moderní proměnlivý převod, že v důsledku toho může Ateca FR působit trochu nervózně třeba ve chvíli, když s ní jedete rovně po dálnici. Ale do stopy v zatáčce jde přitom posadit s naprostou jistotou.
Vlastně když nad tím vším přemýšlím, dokonce bych řekl, že jezdí spíš jako vyšší kombík než SUV, což berte jako pochvalu.
Mám si ho koupit?
Už obyčejnou Atecu bych si hned koupil! I když jsem jezdil s verzí s benzínovým motorem o objemu 1,5 l, měl jsem z ní sakra dobrý pocit. Vlastně je to jeden z mála crossoverů, který si umím představit, že bych jej vlastnil, i když raději bych byl, kdyby s ním jezdila moje žena nebo máma. Verze FR s pohonem všech kol je dražší o nějakých devadesát tisíc, což je hodně i málo zároveň. V tom rozdílu je totiž nejen silnější motor, ale taky pohon všech kol, adaptivní podvozek a ty moc povedené sportovní sedačky v Alcantaře. Ve finále bych se tedy klonil k tomu, že je to vlastně dobrý kup. Ateca FR s dvoulitrovým motorem, DSG a s pohonem všech kol stojí 822 900 Kč, ale aktuálně je dostupná za akční cenu 804 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | benzínový přeplňovaný čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 984 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) při 4 200-6 000 ot./min. |
Točivý moment | 320 Nm při 2 450-4 200 ot./min. |
Převodovka | automatická dvojspojková, sedm stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 536 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,4 s |
Maximální rychlost | 212 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 225/50 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 363/1 841/1 625 mm |
Rozvor | 2 630 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 485 l |