Hlavní obsah

Seat Arosa Racer – Brutální nákupní taška zůstala konceptem

Foto: Archiv Garáž.cz

Seat se chlubil sloganem Auto Emocion a jeho modely Cupra těžící ze špičkové koncernové techniky jsou dodnes mezi fanoušky extrémně populární. Nejmenšímu modelu se tahle aura vyhýbá, ale nemuselo tomu tak být.

Článek

Předchůdcem Seatu Mii, který je jedním z koncernových trojčat ( Volkswagen Up! a Škoda Citigo) byl prcek Arosa (i ten měl dvojče – Volkswagen Lupo). Zatímco jeho německý sourozenec existoval také v ostré variantě GTI, u Seatu jsme se ničeho takového nedočkali. Navíc měla Arosa (nástupce modelu Marbella, vlastně jen velmi přepracovaného Fiatu Panda) i dost nudný vzhled, byť jej navrhnul Jozef Kabaň. Jenže všechno mohlo dopadnout jinak, kdyby verze Arosa Racer nezůstala jen u konceptu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod kapotu malého prcka dali v Seatu motor 1.6 MPI 16V a světu tak ve Frankfurtu 2001 představili ostrý koncept Arosa Racer. Dostal červený lak Flash, ale střecha a zpětná zrcátka byla lakována bíle. A bílá byla i patnáctipalcová kola OZ s pneumatikami 195/45. V nárazníku byl větší otvor, aby se motor lépe uchladil. Menší průduchy po stranách zase přiváděly studený vzduch k brzdám. Aerodynamiku zlepšoval splitter a zadní spojler. Slovo Racer pak přímo křičelo ze středu víka kufru, pod ním byl agresivnější nárazník s centrální koncovkou výfuku.

Foto: Archiv Garáž.cz

V zájmu úspory hmotnosti neměl tenhle koncept zadní lavici, abyste s sebou nevozili příliš těžkých kamarádů. Místo nich našla své místo rezerva a hasicí přístroj. Dvě přední sedadla však byla anatomická, nastavitelná a vybavená čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Také palubka konceptu vypadá docela chudě, z výbavy zbyly jen elektricky ovládaná okna, hliníkové pedály a kožený volant a řadička. Dveře mají látkové jednoduché výplně, obložení interiéru a koberce v autě chybí úplně. Mezi zadními podběhy je výztuha, ve které jsou ukotvené čtyřbodové bezpečnostní pásy pro přední sedadla.

Foto: Archiv Garáž.cz

A co že se ukrývalo pod přední kapotou? Šestnáctiventilová šestnáctistovka MPi s elektronickým vstřikováním paliva a výkonem 125 koní v 6500 otáčkách a točivým momentem 152 Nm ve 3000 otáčkách. S těmito parametry zvládala lehká Arosa 200 km/h a zrychlení na stovku za 8 sekund. Záleželo tedy na řidiči, jak si poradí se šestistupňovým manuálem. Pomáhal mu ale i tvrdší podvozek. Na takhle malý automobil měla Arosa opravdu velmi dobré jízdní vlastnosti. Spolehnout se řidič mohl i na brzdy s odvětrávanými kotouči.

Foto: Archiv Garáž.cz

Podle svědectví bylo svezení s Arosou senzační a podobné auto by si jistě našlo řadu fanoušků. K výrobě ale nedošlo, asi se u VW báli, že by auto příliš ohrozilo Lupo GTI. Mám ale pocit, že by si své zákazníky našla i táhle splašená Arosa.

Načítám