Článek
Předchůdcem Seatu Mii, který je jedním z koncernových trojčat ( Volkswagen Up! a Škoda Citigo) byl prcek Arosa (i ten měl dvojče – Volkswagen Lupo). Zatímco jeho německý sourozenec existoval také v ostré variantě GTI, u Seatu jsme se ničeho takového nedočkali. Navíc měla Arosa (nástupce modelu Marbella, vlastně jen velmi přepracovaného Fiatu Panda) i dost nudný vzhled, byť jej navrhnul Jozef Kabaň. Jenže všechno mohlo dopadnout jinak, kdyby verze Arosa Racer nezůstala jen u konceptu.
Pod kapotu malého prcka dali v Seatu motor 1.6 MPI 16V a světu tak ve Frankfurtu 2001 představili ostrý koncept Arosa Racer. Dostal červený lak Flash, ale střecha a zpětná zrcátka byla lakována bíle. A bílá byla i patnáctipalcová kola OZ s pneumatikami 195/45. V nárazníku byl větší otvor, aby se motor lépe uchladil. Menší průduchy po stranách zase přiváděly studený vzduch k brzdám. Aerodynamiku zlepšoval splitter a zadní spojler. Slovo Racer pak přímo křičelo ze středu víka kufru, pod ním byl agresivnější nárazník s centrální koncovkou výfuku.
V zájmu úspory hmotnosti neměl tenhle koncept zadní lavici, abyste s sebou nevozili příliš těžkých kamarádů. Místo nich našla své místo rezerva a hasicí přístroj. Dvě přední sedadla však byla anatomická, nastavitelná a vybavená čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Také palubka konceptu vypadá docela chudě, z výbavy zbyly jen elektricky ovládaná okna, hliníkové pedály a kožený volant a řadička. Dveře mají látkové jednoduché výplně, obložení interiéru a koberce v autě chybí úplně. Mezi zadními podběhy je výztuha, ve které jsou ukotvené čtyřbodové bezpečnostní pásy pro přední sedadla.
A co že se ukrývalo pod přední kapotou? Šestnáctiventilová šestnáctistovka MPi s elektronickým vstřikováním paliva a výkonem 125 koní v 6500 otáčkách a točivým momentem 152 Nm ve 3000 otáčkách. S těmito parametry zvládala lehká Arosa 200 km/h a zrychlení na stovku za 8 sekund. Záleželo tedy na řidiči, jak si poradí se šestistupňovým manuálem. Pomáhal mu ale i tvrdší podvozek. Na takhle malý automobil měla Arosa opravdu velmi dobré jízdní vlastnosti. Spolehnout se řidič mohl i na brzdy s odvětrávanými kotouči.
Podle svědectví bylo svezení s Arosou senzační a podobné auto by si jistě našlo řadu fanoušků. K výrobě ale nedošlo, asi se u VW báli, že by auto příliš ohrozilo Lupo GTI. Mám ale pocit, že by si své zákazníky našla i táhle splašená Arosa.