Článek
Seat Arona je upečená podle obvyklého receptu – vezmete městský hatchback (v tomto případě Ibizu), trochu ho zvýšíte, povolíte uzdu designérům, kteří nově obléknou již prověřenou sdílenou techniku, do kabiny přihodíte nějaké vtipné praktické řešení et voilá, nový crossover je na světě! A teď ještě poslední trik – pověsíte na něj o trochu tučnější cenovku, protože lidé si za něco nového a fešného rádi připlatí. Arona tak oproti Ibize stojí nějakých 40 tisíc navíc.
Za své peníze dostanete pochopitelně hlavně stylovější auto. Aronu můžete mít ve výrazných barvách laků s kontrastním lakováním střechy a odlišuje se i řadou drobných, vkusných detailů – drsným oplastováním, střechou s prolisy a ližinami nebo chromovaným zářezem do D-sloupku s logem X (to abyste nezapomněli, že je to crossover). S barevným laděním si můžete pěkně pohrát, aby sedlo přesně vašemu vkusu. V žádné variantě „neřve“ do světa tolik jako třeba C3 Aircross nebo Juke, ale určitě ji nepřehlédnete.
Interiér má Arona prakticky zcela shodný s Ibizou, jenže to vůbec nevadí, protože je vážně povedený. Přehledný a intuitivní, ergonomicky promyšlený a kvalitně zpracovaný. Dobrý základ si můžete ještě vyšperkovat třeba ambientním LED osvětlením, sportovními sedadly, 8“ infotainmentem (se dvěma USB porty a indukčním nabíjením telefonu) nebo 300W audiem Beats se 6 reproduktory a subwooferem. Výhled je výborný, sedí se tu o 5 cm výš než v Ibize, místa pro posádku je zhruba stejně, kufr je větší o 45 litrů (hlavně na výšku).
Seat očekává, že nejprodávanější motorizací bude 1,0 TSI se 115 koni, která představuje ideální kompromis výkonu, úspornosti a pořizovací ceny (ušetřit 18 tisíc na základní 95koňové verzi se moc nevyplatí). Spořílci si budou moci vybrat mezi motorem na CNG (1,0 TGI 90 k) nebo klasickou naftou 1,6 TDI (95 a 115 koní), pro marnotratné je pak připravený benzinový 1,5 TSI Evo. A ten se vážně povedl – je perfektně tichý a kultivovaný, díky technice vypínání dvou válců při nízkém zatížení (statistiku jsem si nevedl, ale výkon dvou válců bohatě stačil klidně třetinu celého jízdního času) umí být opravdu úsporný (v průměru kolem šesti litrů) a se 150 koni taky dokáže pěkně uhánět, když je potřeba. Stačí ho trochu pobídnout plynem a s rozhýbáním 1,2 tuny těžkého (vlastně spíš lehkého) auta nemá žádnou velkou práci, předjíždění je hračka.
Na žádné velké sportování to ale není, protože zbytek auta je docela nesportovní – řízení je netečné, podvozek tupý a ani motor nemá na vršku zvláštní radost ze života. Těžko říct, proč se obtěžovali se sportovním režimem, je tu úplně zbytečný. V běžném režimu pohodové rodinné jízdy však malá Arona umí působit velmi dospěle a řidičsky uspokojivě. Žádné velké naklánění, žádná nejistota, jezdí jistě, obratně a pohodlně – akorát ta 18palcová kola bych si asi rozmyslel, na velkých hrbolech už jsou od nich slyšet rázy. Jenže vypadají tak dobře, že…?
Nepochybuji, že to bude právě design, co vás přitáhne do showroomu k Aroně místo k Ibize. SUV a crossovery jsou prostě trochu víc cool. A Arona nepřináší žádné nevýhody – jezdí podobně jako Ibiza, nežere o moc víc, má stejnou výbavu i techniku a jako bonus o trochu víc místa. To vše za rozumný příplatek, takže proč ne? A protože je Arona jedno z nejlepších a nejdospělejších aut v tomto mladém segmentu, nebudu vám její výběr vymlouvat.
Seat Arona s motorem 1,5 TSI Evo je dostupný pouze ve sportovnější výbavě FR za cenu 448 900 Kč. Při volbě motoru 1,0 TSI (115 k) ve stejné výbavě můžete ušetřit 31 tisíc korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | benzinový čtyřválec, turbo, uložený předu napříč |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 000 - 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 224 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,2 s |
Maximální rychlost | 207 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kola a pneumatiky | 215/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 138/1 780/1 552 mm |
Rozvor | 2 566 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 400 l |