Článek
Příběh třídy velkoprostorových rodinných vozů (MPV) se začal psát v roce 1984, kdy se objevil revoluční Renault Espace (a na druhé straně oceánu Dodge Caravan) a okamžitě se z něj stal prodejní hit. Žádné jiné tehdejší auto nedokázalo nabídnout tolik prostoru v tak kompaktní karoserii, žádné nepřišlo s tolika chytře praktickými nápady. Není proto divu, že tento koncept začaly všechny ostatní automobilky kopírovat.
Mezi nimi i koncern Volkswagen, který v roce 1995 přišel se svým želízkem do ohně. Vlastně hned dvěma – modelem Sharan a jeho španělským sourozencem Seatem Alhambra (vyvinuli je spolu s Fordem, který tak měl své první Galaxy). A dařilo se jim dost slušně, celkem se obou modelů za těch 25 let prodalo přes 1,5 milionu kusů.
Jenže prodeje v posledních letech padaly střemhlav dolů (i přes loňské mírné polepšení), a tak koncern podle britského Autocaru a dalších zdrojů přistoupil k bolestivému rozhodnutí ukončit jejich výrobu – Alhambra by měla skončit ještě tento rok, Sharan bude brzy následovat stejný osud.
Seat se však proti těmto zprávám ohradil. V tuto chvíli prý jde pouze o vyjmutí z prodeje na některých trzích, což se toho tuzemského netýká – v nabídce zůstává nejoblíbenější varianta s turbodieselovým motorem 2,0 TDI, skončila pouze benzinová 1,4 TSI. Jenže oběma dvojčatům už táhne na desátý rok a nástupce stále nebyl oficiálně ohlášen. Nezbývá tedy než doufat...
Pokud se ptáte, kdo za to může, tak musíme prstem ukázat na neustále rostoucí popularitu SUV – právě tyhle zvýšené kombíky převzaly roli rodinných aut, přestože jen málokteré z nich dokáže nabídnout tolik prostoru a praktičnosti jako geniální MPV.