Článek
Věříme, že spoustu z vás ohlášení vývoje nějakého nového elektromobilu ze židle nezvedne. A co víc, pokud ten či onen světový výrobce oznámí, že bude čistě „all electric“, patrně pozdvihnete leda tak půllitr s pivem a popřejete mu hodně štěstí. Jenže v záplavě všech těch zvučných prohlášení najdete i souvětí, která se aktuálnímu bontonu vůbec nepodobají.
Podívejte se na Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover, Ford, Hyundai, Nissan, Alfu Romeo, DS Automobiles a další. Všichni ti oznámili, že se zaměří plně, případně alespoň velmi většinově na produkci elektrických automobilů.
No a pak tu máme třeba Toyotu, která před unáhleným bzučícím šílenstvím dlouhodobě varuje, a také BMW, jehož zástupci naopak prohlašují, že se spalovacími motory nekončí a do toho určitým způsobem vyzdvihují budoucnost zážehových osmiválců. Nevnímejte to však tak, že by bavorští do elektromobilů nešlapali, naopak v nich vidí budoucnost, což odhaluje i nedávno zveřejněná strategie Neue Klasse.
Co se u tedy Bayerische Motoren Werke skutečně chystá? Položili jsme pár konkrétních otázek tuzemskému zastoupení skupiny BMW, ovšem dostali jsme jenom nepříliš konkrétní odpovědi. Naše pátrání pokračovalo i v rámci různých individuálních prohlášení jednotlivých klíčových manažerů značky, takže nakonec pro vás máme nástřel určité budoucnosti, jakou se Mnichované pravděpodobně vydají.
Tak prvně automobilka očekává, že do roku 2030 bude alespoň 50 % jejich globálních tržeb pocházet z čistě elektrických vozidel. To znamená, že se v Mnichově bude do elektromobility šlapat o sto šest, ale zároveň souběžně s tím poběží produkce/prodej vozidel se spalovacími motory, byť většinově osazenými 48voltovou mild-hybridní technologií. Ono totiž těch dalších 50 % zisku z nebe samo nespadne.
Přes spalovací palubu však Bavorští hází značky MINI a Rolls-Royce. Stylové britské angličáky budou od roku 2030 čistě elektrické, zatímco luxusní modely Rolls-Royce to stihnou už dokonce do roku 2030. To znamená jediné – začínáme psát requiem za ikonický 6,75litrový zážehový vidlicový dvanáctiválec.
A nemyslete si, že se to dotkne pouze těchto okrajovějších značek. V příštích letech se na nás vyřítí plně elektrické deriváty BMW řady 5 a X1. Přidá se též limuzína řady 7, bzučící bude taktéž nástupce Countrymana a dalších modelů. Více prý uvidíme už v roce 2023, kdy nás má bavorák zasypat elektroauty.
Elektrifikací se tak automobilka pravděpodobně přehoupne bez masivních ztrát přes plánovanou emisní normu EURO 7 a flotilové emise si bude vylepšovat nejen mild-hybridy nebo plug-in hybridy, ale rovněž vodíkovými modely. Ostatně už teď se v Německu pilně testuje SUV X5 na palivové články.
Jelikož se BMW zavázalo, že bude uhlíkově neutrální, je jisté, že jednou pohony vyžadující naftu či benzin pohřbí úplně, a to i u ostré divize M. Předpokládá se ovšem, že tato drahá „emková“ auta zacílená na bohatou klientelu budou pro výrobce natolik rentabilní, že se zkrátka udrží v nabídce až do chvíle, kdy možná jednou Evropská unie zavelí dost.
Láska k osmiválcům
V moři plném bateriově poháněných novinek však Česko vyniká z úplně opačného konce. Milujeme zde totiž výkonné modely a osmiválcové jednotky.
V naší zemi se lidé na vlnu voltů zatím nijak zvlášť nehrnou, jelikož 56 % celkových tuzemských prodejů BMW tvoří diesely, 35 % benziny, 7 % plug-in hybridy a 2 % čisté elektromobily. Z hlediska obchodní úspěšnosti modelů dlouhodobě vedou matadoři X5, řada 3 a řada 5. Aktuálně nejpopulárnější plug-in hybrid značky je poté X5.
Podle tuzemského zastoupení BMW je český trh specifický v tom, že zde klienti preferují převážně silné motory, takže není divu, že se 4,4litrový osmiválec nejvíce prodává v SUV X5, zatímco nyní nejoblíbenější čistokrevné M nese označení M3.
Karty jsou tedy rozdané a myslíme si, že už neměnné. Kdekoho však může u srdce hřát fakt, že jako národ máme stále rádi silné spalovací motory a co víc, kupujeme je. Za pár let tak třeba budeme jednou z posledních zemí Evropy, kde bude ještě reálné pořídit si nějakou pěknou vysokootáčkovou osmiválcovou jednotku bez hrozby nesmyslné státní CO2 daně (viz Norsko). Tak uvidíme, času je zatím relativně dost, ale víte jak, nic netrvá věčně, ani oběd...