Hlavní obsah

Sdílená auta HoppyGo – Cesta, jak sdílet své auto

Foto: HoppyGo

Český projekt sdílených aut vám umožní půjčit si snadno a rychle auto, jen když ho skutečně potřebujete, nebo naopak nechá vaše nevyužité auto si na sebe vydělat. Připojit se je navíc neuvěřitelně jednoduché…

Článek

Koupě auta (nového i ojetého) je jedna z největších investic v našem životě, která buď spolkne většinu úspor, nebo vás ponoří hluboko do bažiny dluhů. Ale když potřebujete být mobilní, tak není jiná cesta. No a co kdyby taková cesta existovala? Co kdybyste si mohli auto snadno a levně půjčit, jen když ho opravdu potřebujete? Nebo co kdybyste nechali vaše auto si na sebe vydělat? Evropské statistiky totiž říkají nepříjemnou pravdu, že 90 % celkového času vaše auto jen nečinně stojí v garáži, na parkovišti nebo na ulici – ten čas by si ho přitom mohl půjčit někdo jiný, kdo ho zrovna potřebuje a rád za to zaplatí. To zní dobře, ne?!

Přesně taková idea stojí za českým projektem HoppyGo. Nebudeme vás unavovat povídáním o principech sdílené ekonomiky, ale řekneme vám ten hlavní rozdíl mezi takovouto službou a klasickými půjčovnami aut – HoppyGo nemá žádnou vlastní flotilu vozů, auta půjčují soukromí vlastníci a HoppyGo je jen propojuje se zájemci o krátkodobou zápůjčku. „HoppyGo je přirozeným krokem v rychle rostoucí sdílené ekonomice. Čím dál tím víc lidí si uvědomuje, že je rozumnější auta nevlastnit a sdílet je s ostatními uživateli. Díky komplexnímu pojištění rizik je toto řešení navíc velmi bezpečné,” řekl při spuštění HoppyGo v březnu roku 2017 tehdejší šéf služby Edward Meegan.

Foto: HoppyGo

Mnoho obyvatel měst zjišťuje, že vlastnit auto je pro ně zbytečné. Zvlášť, když je tak snadné a laciné si nějaké půjčit, jen když ho potřebujete

Od té doby se skromný start-up, který si pod svá křídla v roce 2018 převzalo inovační centrum Škoda Auto DigiLab, rozrostl do úctyhodných rozměrů – z původních 700 vozů a 13 tisíc registrovaných uživatelů (v roce 2018) je nyní k mání více než 2 300 vozů od 1 400 pronajímatelů a přes 100 tisíc uživatelů.

Škoda Auto DigiLab

DigiLab je inovační centrum automobilky Škoda. Je koncipovaná jako flexibilní IT-start-up a vyvíjí nové obchodní modely, řešení a produkty pro oblasti digitalizace a mobility. Ve svém portfoliu mají více než 40 inovativních projektů z oblasti mobility, e-mobility, AI a Smart Cities. Jmenujme ty nejúspěšnější: Službu sdílených elektrických skútrů BeRider (v Praze má flotilu 150 skútrů), carsharing pro studenty a zaměstnance univerzit Uniqway, multimodální dopravní aplikaci pro Prahu Citymove nebo službu spojující mobilitu s péčí oděti, seniory, postižené a další CareDriver.

Foto: HoppyGo

Bránou ke sdíleným autům HoppyGo je mobilní aplikace

Začátky přitom nebyly jednoduché. „Celá myšlenka do jisté míry stojí na změně myšlení lidí a jejich přístupu k mobilitě – zejména pak na otázce, zda vlastnit, či nevlastnit auto,“ vysvětluje Robin Švaříček, výkonný ředitel HoppyGo. „Vlastnictví vozu postupně ztrácí důležitý společenský status, jak tomu bylo například ještě před 10 lety, a zároveň od vlastnictví auta často odrazují neustále rostoucí ceny nových vozů, náklady na provoz i pravidelný servis. Díky tomu se u nás peer-to-peer carsharing rychle adaptoval a dnes už je využívanou alternativou v oblasti cestování.“

Sdílení aut soukromých vlastníků (peer-to-peer casharing) přináší všem stranám celou řadu výhod. Pro majitele aut jsme už zmínili finanční přínos, který jim může pokrývat náklady na jejich vůz (provozní, ale i pořizovací). Uživatelům, kteří si auta půjčují, přináší velkou flexibilitu – auto si mohou půjčit, kdykoliv potřebují, a mají na výběr z široké nabídky značek a modelů, ale také druhů. Úsporný kombík na dovolenou, velkou dodávku na nákup v IKEA, sporťák pro radost, kabriolet na víkend, obytné auto na cestování nebo třeba hollywoodskou hvězdu či udržovaného veterána pro splnění životního snu? Volba je čistě na vás…

Výdělky pronajímatelů:

  • Nejčastěji sdílenými vozy byly v roce 2020: Škoda Fabia, Škoda Octavia a Ford Transit
  • Průměrný aktivní majitel zapůjčí svůj vůz 14 krát za rok.
  • HoppyGo registruje méně než 1,3 % pojistných událostí z celkového počtu zápůjček.
  • Průměrná cena zápůjčky (za 1 den) v roce 2020: Praha – 486 Kč, Brno – 444 Kč, CZ – 470 Kč.
  • Průměrný výdělek na majitele v Praze (35 894 Kč) je o 47,83 % vyšší než v Brně (24 280 Kč).
  • Nejaktivnější pronajímatel (fyzická osoba) si v roce 2020 vydělal 248 338 Kč.
  • Během letní sezóny si majitel „standardního“ vozu např. Škoda Fabia může vydělat až 58 697 Kč.
  • Během letní sezóny si pronajímatel dodávky VW Transporter může vydělat až 91 118 Kč.
  • Během letní sezóny si majitel sportovního vozu Mazda MX-5 může vydělat až 89 533 Kč (Ford Mustang až 153 730 Kč).
Foto: HoppyGo

Prostřednictvím HoppyGo si můžete půjčit obyčejné auto, ale i dodávku, obytný vůz nebo třeba sporťák

Výhodou je i rychlost a jednoduchost celého procesu výpůjčky, kdy zákazníkovi stačí rychlá registrace se snadným ověřením dokladů. Dále jsou tu také přínosy pro celé okolí. „Na rozdíl od ostatních carsharingů, koncept peer-to-peer na ulice nepřináší nové vozy, naopak efektivně využívá již vyrobené, a tím pomáhá snižovat jejich počet ve městech a emise spojené s výrobou,“ vysvětluje Švaříček. Usnadnění a zlevnění pronájmu díky HoppyGo může navíc mnoho lidí přesvědčit, že si nové auto vážně koupit nepotřebují – a méně aut v ulicích je přesně to, co přetížené dopravní tepny velkých měst potřebují.

Foto: HoppyGo

HoppyGo nevlastní flotilu aut, do systému sdílení je nabízejí sami majitelé

Loni na všechny udeřila vlna pandemie (trvající dodnes), která vedení služby přiměla některé projekty pozdržet, přehodnotit nebo rovnou zastavit. Přesto má HoppyGo za sebou obchodně nejúspěšnější rok. „Meziročně u nás vzrostl zájem o rekordních 81 %, průměrná délka zápůjčky se prodloužila na 4,2 dne a zvýšil se i počet registrovaných uživatelů, který přesáhl hranici 100 tisíc. Uživatelé si u nás za loňský rok vypůjčili auto v souhrnu na více než 38 tisíc dní (104 let),“ potvrzuje Švaříček.

VÍTE, ŽE…

Po vypuknutí pandemie koronaviru stála platforma HoppyGo u zrodu iniciativy #SKODAAUTOpomaha a poskytla vozy z vlastní flotily pro neziskové a humanitární organizace, které pomohly s rozvozem léků, roušek, jídla a dalších materiálů. Společně se ŠKODA AUTO SE podařilo zajistit přes 200 vozů pro 89 dobročinných organizací po celé České republice.

Foto: HoppyGo

HoppyGo je úzce propojené s automobilkou Škoda

„Stále nás však čeká spousty práce například v oblasti boření ve společnosti zakořeněných stereotypů a předsudků vůči sdílení aut, pohled na naše současné výsledky a na trendy na světových trzích mě však utvrzuje v tom, že pohodlný, dostupný a udržitelný způsob cestování dává smysl nejenom nám a že máme s HoppyGo potenciál uspět i na dalších trzích střední a východní Evropy,“ uvádí Radka Šubířová, vedoucí marketingu HoppyGo.

Mobilita v centrech měst po celém světě se v budoucnu (i s nástupem elektromobility) velmi změní – auta budou čím dál víc překážet, jejich provoz se bude dál prodražovat, až většina lidí zjistí, že je skutečně nepotřebuje a bude považovat za zbytečné do nich neustále sypat peníze. Zvlášť, když krátkodobá zápůjčka pouze pro chvíli skutečné potřeby vyjde ve finále daleko laciněji. A tento trend moderní carsharingové služby podporují. Je proto potěšující, že ta největší a nejprogresivnější působící v tuzemsku má přímo české kořeny.

Načítám