Hlavní obsah

Sbírce aut v Lánech kraluje dělnický Ford a karbonová Praga

Foto: Michal Sakař

Králem muzea je hrubý dělník z Detroitu a o patro výše pak má své místo karbonová Praga. Neváhejte a ochutnejte s námi atmosféru závodů a vůni benzinu

Dvoupodlažní areál muzea sportovních vozů v Lánech nabízí unikátní pohled na staré sporťáky, okruhové speciály, formule a raritní kousky, nad kterými zaplesá srdce každého benzinového nadšence. Mezi hlavní lákadla však patří dělník z Detroitu a karbonová Praga. Že nevíte, o co jde? Tak čtěte dál.

Článek

Při příjezdu na parkoviště Muzea sportovních vozů v Lánech se sice budete cítit trochu osamělí, protože většina návštěvníků nechává vůz na spodním stání. Vidíme v tom však výhodu, že můžete pohodlně zaparkovat i širokého motorového oře bez obav z nových škrábanců od nezodpovědných řidičů.

Foto: Michal Sakař

Na horním parkovišti sice budete sami, ale zase minimalizujete riziko odření auta

Hrdina z Detroitu

Ihned po vstupu vás zaujme Ford  model T – jeden z prvních sériově vyráběných automobilů světa. Dále by vašemu oku nemělo uniknout několik modelů značky Porsche a v rohu schovaný vzácný Mercedes-Benz. Majitel muzea nezapomněl ani na závodní exponáty, proto si můžete prohlédnout třeba Ford Escort upravený pro závody do vrchu.

Foto: Michal Sakař

Veterány značky Ford

Pokud by se vaše děti už nudily, můžete je uklidit do dětského koutku nebo posadit za herní automaty se závodní tématikou.

Uprostřed přízemní expozice se rozcapuje hrdina dělnické třídy z Detroitu – Ford GT. Jeho masivní přeplňovaný 5,4litrový osmiválec nabídne výkon přes 550 koní a sílu 678 Nm. Celá karoserie a spousta vnitřních i vnějších komponentů je vyrobena z karbonu nebo hliníku. Dostali jsme možnost nahlédnout i dovnitř, kde na nás čekala strohá palubní deska a pár ukazatelů. Všechny tvary i křivky odpovídaly syrovému zaměření – Ford GT zkrátka demonstruje hrubou sílu dělnické třídy každým coulem.

Foto: Michal Sakař

Ford GT je dokonalou ukázkou strohé syrovosti

Cestou po schodišti minete dva motocykly, závodní kombinézy a několik pohárů. Jestli jste spíše na formule, nadchne vás sbírka rozličných monopostů. Muzeum nabídne i několik unikátních speciálů, například Trabanta s technikou Mercedesu-AMG nebo model Ford Puma Cup.

Foto: Michal Sakař

Okruhový speciál Ford Puma Cup

100% karbon

Opět uprostřed však najdete zlatý hřeb muzea – model Lotus Praga T128. Speciál vyrobený z kompozitních materiálů byl vyvinutý ve spolupráci s Němci a pohání ho osmiválec s objemem 3,6 litru od firmy Lotus. Vůz váží jen 900 kilogramů a dočkal se také startu na legendárním 24hodinovém závodu v Le Mans. Co jde, je samozřejmě nastavitelné a karbonové brzdy jsou od společnosti Brembo.

Foto: Michal Sakař

Charismatický hrdina druhého patra – Lotus Praga

Muzeum je plné jedinečných závoďáků a má otevřeno od dubna do konce září, a to od 10.00 do 17.00 hodin – mimo pondělí. Od října do března pak můžete areál navštívit ve středu nebo o víkendech, a to v časech od 10.00 do 16.00 hodin, přičemž jednotné vstupné činí 70 Kč. Děti, senioři, rodiny a držitelé ZTP mohou využít zvýhodněných vstupenek.

Ne všechny modely jsou na místě vystaveny pořád. Sbírka se točí, exponáty střídá a spousta krásných exemplářů čeká v depozitáři, proto se výstava může v průběhu sezony měnit.

Načítám