Článek
Jsem na cestě do Jihlavy do MP-Sports na první test na Covid-19. Právě přemýšlím nad tím, že další test bude 26. prosince ráno a že jestli budou oba negativní, takže opravdu poletím na svůj druhý Dakar, a budu doufat, že po dvou dnech povinné karantény a dalším testu na Covid bude vše v pořádku a vyrazíme na to největší automobilové dobrodružství v dálkových rallye! A do toho mi volá kamarád, že jestli už vím, že Saúdská Arábie zavírá letiště i přístavy… Nevím. Ale vím, že tohle by mohl být konec dobrodružství ještě dřív, než začalo!
O hodinu a půl později jsem v MP-Sports, všichni v rouškách. Jindy to tady bývá veselejší. Jsou tady auta, co neznám, a hlavně je tady sestřička v tom podivném skafandru. Je tady kompletní tým, co má letět na Dakar, všichni už vědí, co se děje, všichni jsou připraveni na testování. A týmový doktor Petr Ivančák říká: „Vidím to tak padesát na padesát. Nepřekvapí mě, když se nepojede.“
Na druhou stranu, Dakar to je velká hra. Velká hra pro velké kluky a s velkými penězi. Saúdská Arábie má podepsanou smlouvu s organizátory na pět let, tohle má být druhý ročník a všechny ty smlouvy, televizní práva, reklamní bloky, investované prostředky organizátorů i týmů… Ne, tohle se musí jet. I když je pravda, že Saúdové jsou bohatí a zaplatit pokutu, byť by byla jakákoliv, by zrovna tady nemusel být problém.
Stojím ve frontě na testování, obvyklé vtípky jsou lehce křečovité. O pár minut později, se zakloněnou hlavou a špejlí v nose, mi vhrknou slzy do očí. Sestřička ve skafandru je drsná. „Spolehlivě rozbrečím každého chlapa do pěti vteřin,“ chvástá se. A pak, o poznání láskyplněji, pokračuje: „Omlouvám se, vím, že je to nepříjemné. Ale věřte, že když pak doktor na začátku dělal test mně, rozhodně tak jemný nebyl.“
O další půlhodinu později se všichni dozvídáme, že jsme negativní. Malý zázrak. Zbývá už jen ta druhá část – pustí nás tam?
Téměř celá česká výprava má letět 27. prosince večer charterovým letem. MP-Sports, Buggyra, Orion, Klymčiw… Prostě všichni Češi v jednom letadle. „Je to ekonomičtější a nejpohodlnější varianta pro všechny,“ říká Quirin Müller, manažer MP-Sports, který to všechno zařídil. „Podobně postupují i ostatní velké země, nikdo nechce nic riskovat při běžných letech a při přestupech na letišti.“ A o pár minut později se dozvídáme, že varianta charterových letů je taky ta nejlepší!
„Všechny charterové lety s účastníky Rally Dakar 2021 dostanou od vlády Saúdské Arábie výjimku na vstup do země,“ stojí v mailu, který nám všem právě přišel od pořadatele soutěže. „Platí povinná dvoudenní karanténa, dva negativní testy na Covid před odletem a pak bude další test před zahájením závodu.“ Paráda! Ale co ti ostatní, kteří měli letět normální linkou?
„Všechny ostatní závodníci, členové týmů a účastníci Rally Dakar 2021, kteří měli do Saúdské Arábie přiletět individuálně, budeme neprodleně kontaktovat a řešit následující postup. Nabízí se možnost vypravení dalších charterových letů,“ stojí dál v oficiálním mailu od organizátorů.
Většina týmů má v záloze náhradní mechaniky, navigátory a někteří i jezdce. Karanténa je teď všem víc než doporučená. Ale teď jsem si skoro jistý, že cirkus nakonec opravdu vypukne. Jak jsem už totiž psal, Dakar to je velká hra – velká hra pro velké kluky a s velkými penězi. Teď jen abychom mohli být všichni u toho, mě nevyjímaje.