Hlavní obsah

Šampionát Formule 1 rozšiřuje flotilu safety carů

Foto: Aston Martin

Vozy Aston Martin budou sloužit na podnicích Formule 1 společně s Mercedesy od AMG

Formule 1 je na prahu velkých změn. Počínaje sezonou 2021 má docházet nejen k postupnému snižování maximálního rozpočtu v zájmu atraktivity závodů, ale změn dozná i vozový park, jen nepůjde zrovna o závodní vozy, ale o safety car a zdravotnické vozy. Flotilu Mercedesů od AMG teď rozšíří také vozy od Aston Martinu, konkrétně o model Vantage a zbrusu nové SUV jménem DBX.

Článek

Hlavními poznávacími znaky těchto Astonů bude britská závodní zelená barva doplněná o limetkově zelené pruhy na předním splitteru pod předním nárazníkem, bočních prazích a zadním difuzoru – podobné schéma se kdysi objevilo i na závodním Aston Martinu DBR9, který jezdil seriál GT1, jenž skončil zhruba před deseti lety.

Foto: Aston Martin

Všechny provedené úpravy na modelu Vantage jsou účelové, nikoliv (jen) pro parádu

Jako správný safety car musí samozřejmě mít tento Aston Martin i maják, samozřejmě pro použití na závodní trati patřičně aerodynamický – je dokonce uzpůsoben tak, aby vytvářel pokud možno co nejmenší aerodynamický odpor, a dokonce ještě směřuje tok proudícího vzduchu na zadní karbonový spoiler, který zvyšuje přítlak na zadní poháněné nápravě. Na zádi je rovněž ukrytá kamera, která bdí nad neposednými a nedočkavými formulemi v závěsu a tento obraz posílá rovnou řidiči do kabiny.

Když je řeč o řidiči, tím nebude nikdo jiný než Bernd Mayländer, který už na pozici oficiálního řidiče safety caru působí od roku 2000. V kabině má vybavení plně vyhovující regulím FIA, takže nechybí skořepinové závodní sedačky s šestibodovými bezpečnostními pásy. Upraven byl i středový panel modelu Vantage, přes ni teď může řidič ovládat řadu funkcí, jako je již zmíněný aerodynamický maják, siréna nebo například radiová komunikace s vedením závodu a traťovými maršály.

Tento safety car je vlastně Vantage skvěle uzpůsobený pro jízdu po okruhu – kromě závodních sedadel a šestibodových popruhů také zvýšili výkon 4,0l osmiválce twin-turbo z 510 na 530 koní, je tedy nejen o něco málo lehčí, ale také výkonnější než standardní Vantage. V neposlední řadě se sluší říct, že ten nový přední splitter s jasně zelenou linkou je zároveň efektivnější, neboť zvyšuje přítlak na přední nápravě o citelných 60 kilogramů a to už se na trati počítá, zejména při nájezdu do zatáček. Adekvátně vůči tomu také v Aston Martinu přizpůsobili nastavení řízení, odpružení a tlumičů.

Jak zaznělo v úvodu, safety caru Vantage bude sekundovat ještě model DBX. Ten rovněž dostal typické „válečné“ zbarvení, maják a sirénu, bude však plnit roli čistě zdravotnického vozu, takže na trať bude vyjíždět (doufejme) ještě méně často než jeho kolega Vantage.

To však neznamená, že by původní flotila Mercedesů odešla do důchodu, ba naopak. I v jejich řadách došlo na nějaké ty změny – roli safety caru stále zastává supersport AMG-GT R a zdravotnickým autem bude typ C63 S v karoserii kombi. Nově tyto vozy ponesou o dost výraznější sytě červené zbarvení s polepy od nového hlavního sponzora týmu Mercedes-AMG Petronas, společnosti CrowdStrike – neplést s akční počítačovou hrou.

Foto: Mercedes-AMG

V případě služebních mercedesů došlo jen na změnu barvy a polepů, jinak je vše vesměs při starém

Výkonovou převahu tu pochopitelně bude mít AMG-GT R, které je doplněno ještě o takzvaný Track Package, okruhový balíček rozšiřující „výbavu“ o bezpečnostní klec pro případ převrácení a keramické brzdy. v tomto případě nedošlo k žádným mechanickým změnám. To znamená, že opět 4,0l V8 twin-turbo tu dává výkon 585 koní a na stovku zrychlí za 3,6 sekundy, přičemž nepoleví až do rychlosti 318 km/h.

Zahanbit se ovšem nenechá ani kombi C63 S se svými 510 koni, a ačkoliv tu motor zůstal rovněž v původním stavu, má tato C63 S volitelné karbon-keramické brzdy, jako má i AMG GT R, a všechna původní sedadla z C63 letěla do koše, aby byla nahrazena čtyřmi sportovními se čtyřbodovými pásy.

I Mercedesy mají nové vybavení interiéru v podobě multifunkčních obrazovek, zde vždy jednu pro přímé vysílání závodu a druhou zobrazující momentální pozici závodníků na trati. Astony a Mercedesy by se dle všeho měly ve svých službách střídat, přičemž Vantage a DBX by se měly představit již na zahájení sezony 28. března v Bahrajnu a AMG-GT R a C63 S budou letos poprvé sloužit 18. dubna v Imole.

Jak již zaznělo, vykonavatelem jednoho z dost možná nejlepších zaměstnání na světě (příležitostné řízení Aston Martinu Vantage a Mercedesu AMG GT-R po okruzích na celém světě) bude Bernd Mayländer, za volant zdravotnických vozidel (DBX a C63 S) by měl usedat chlapík jménem Alan van der Merwe.

Související témata:
Načítám