Hlavní obsah

Saab 9000 – Luxusní seveřan s italskými geny

Foto: Archiv Garáž.cz

Jednalo se o první Saab, která nevznikl zcela samostatným vývojem švédské automobilky. Seveřani kývli na spolupráci s koncernem Fiat a nový model střední třídy postavili na platformě Tipo 4. Přesto to byl Saab se vším všudy.

Článek

Na konci sedmdesátých let začal Saab pracovat na vývoji zcela nového auta vyšší střední třídy s předním pohonem, který by v nabídce doplnil typ 900. Ale protože ve dvou se to lépe táhne, takže se Saab spojil s koncernem Fiat, který se do práce na podobném autě pustil také. Výsledkem byl projekt Tipo 4, ze kterého vznikl Fiat Croma, Lancia Thema a právě Saab 9000. Design všech mělo vytvořit studio Italdesign Giorgetta Giugiara. Během projektu ale pod křídla Fiatu přešla také Alfa Romeo a i ona měla vyrábět velký sedan 164 na této platformě, ten její ale navrhnul Pininfarina.

Foto: Archiv Garáž.cz

Právě o vzhled auta se Švédi s Italy pohádali poprvé. Björn Envall, šéfdesigner Saab,u vždy začínal od prostoru pro posádku, kde má být dostatek pohodlí a místo pro bezpečnostní prvky. Italy nejvíc zajímal vnější vzhled. Saab tedy odstoupil od smlouvy, i když základní tvar karoserii ponechal. V sériovém provedení se model 9000 představil v květnu 1984 a v Trollhättanu se rozeběhla sériová produkce. Pětimístný liftback měl dostatečný vnitřní prostor a kufr o objemu 625 litrů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jako první přišla na trh verze 9000 Turbo 16 s přeplňovaným dvoulitrem DOHC, který byl umístěn vepředu napříč a skloněn o 20 stupňů vpřed. S parametry 175 koní a 273 Nm se Saab dostal na 220 km/h, přičemž stovku překonal za 8,3 sekundy. Od roku 1986 se nabízela atmosférická verze 9000i s výkonem 132 koní. Prodeje podpořila také akce The Long Run, kdy na trati Talladega v Alabamě odkroužily tři namátkou vybrané exempláře 100 tisíc km bez větších závad průměrnou rychlostí 210 km/h. Pokus trval dvacet dnů a padlo při něm 22 rychlostních rekordů. Prodeje v USA šly ihned po akci nahoru a verze Turbo se zde nově prodávala ve sportovnější verzi Talladega se spoilery a litými koly.

Foto: Archiv Garáž.cz

Rok 1988 byl poznamenán příchodem verze 9000 CD. Až k C-sloupku bylo auto stejné, rozdíl byl v zádi. Model CD byl klasickým tříprostorovým sedanem se stupňovitou zádí. Liftback byl od té doby nazýván CC (Combi-Coupé). Sedan byl o 15 cm delší, na designu však rozdílnost od Giugiarova návrhu nebyl znát. Až tak dobrou práci u Saabu odvedli. Saab ale nezapomněl ani na motory a uvedl čtyřválec 2.3 16V s výkonem 146 koní a točivým momentem 207 Nm. I z tohoto motoru byla brzy odvozena přeplňovaná verze s výkonem 200 koní. Později přibyly ještě verze Ecopower s výkonem 170 koní a vrcholná Aero s výkonem 225 koní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Od roku 1990 byla značka Saab součástí koncernu General Motors a Saab byl odpojen od Scanie, jejíž jméno zůstalo ve znaku aut až do roku 2000. V roce 1992 proběhla další důkladná modernizace, kterou na karoserii poznáte podle nižší přídě s tenčími zdvojenými světlomety. Zadní část liftbacku se připodobnila sedanu CD, víko kufru sahalo až k nárazníku a karoserie byla více vyztužena. Doplněna byla i nabídka motorů, kde přibyl nový třílitrový šestiválec Opel s výkonem 210 koní. Saab s ním zvládnul 230 km/h, stovku za 8 sekund a průměrně spotřeboval 10 l/100 km.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nakonec ale i tohohle seveřana dohnal jeho věk. Dne 6. května sjel z výrobní linky poslední z 503 087 vyrobených kusů. Ten ale neputoval k dealerovi, ale do firemního muzea v Trölhattanu. Saab svůj vrcholný model poté nahradil novějším typem 95, který si ale nikdy nezískal stejnou popularitu. To zjistíte například i ze Švédské knihy Muž jménem Ove, kde se hlavní hrdina věnuje popisu svého vozového parku a jeho vývoji od typu 92 a také vozového parku souseda, který je zarytým Volvařem. Ačkoliv jde o příběh ze současnosti, Ove skončí v Saabu 9000 CS, protože nic lepšího už prý značka pod koncernem GM nikdy nevyrobila. Zda mu dáváte za pravdu nebo ne, to už nechám na vás.

Foto: Archiv Garáž.cz

Načítám