Článek
Saab 900 nahradil hranatější model 99, ze kterého si ovšem půjčil základ podvozku. Byl velmi úspěšný a vyráběl se dokonce ve dvou generacích, což u Saabů nebývalo zvykem. Oproti devětadevadesátce má prodlouženou přední část, která lépe splňovala americké předpisy. Kromě sedanů se zajímavě tvarovanou zádí si zákazníci vybírali ještě kabriolet a nebo, pro Saab tak typický liftback.
Podle Saabu jste si v jejich showroomech nekupovali auto, ale stíhačku. Ať koukám, jak koukám, knipl a proudový motor ledám marně, je tu jen volant a zážehový čtyřválec. Sedačka se sice dá posunout, ale ne katapultovat. Přesto nebudu na Saab ošklivý. Jeho ostře řezané rysy, silueta s dlouhou kapotou, strmým čelním sklem a svažující se zádí vypadají senzačně. Typickou masku se čtyřmi otvory si s ničím nespletete, spojler na zádi zase dává tušit, že tady nejde o základní model. A pokud byste si chtěli zanadávat na "ten tuning", tak bodykit je z katalogu originálního příslušenství automobilky Saab. Výjimkou je jen přední nárazník, ovšem stále jde o dobový doplněk.
Do interiéru se dostanete přes vykousnutý práh, který nejenže usnadňuje vystupování a nastupování, ale zároveň zajistí, že si neušpiníte nohavice. V interiéru to voní jako v každém autě z osmdesátek a na rozdíl od většiny Saabů se tady neodlepuje stropnice, kterou majitel vyměnil. Co vlastně znamená stupeň výbavy Aero? Tak například palubní deska je orámovaná chromovaným proužkem, volant je tříramenný, a vlevo za ním je spínač světel. Ten můžete nechat trvale zapnutý, světla vždy naskočí až po nastartování.
Na otáčkoměru máte zeleně vyznačeno, kdy je nejvhodnější řadit. Vedle jsou klasické ručičkové hodiny a tachometr cejchovaný do 240 km/h. Chybět nesmí ukazatel paliva nebo teploty vody v motoru, ale hlavně je tu ukazatel tlaku turba. Tak to má být, vždyť tohle auto má slovo Turbo v názvu, protože tehdy mít motor s turbem bylo cool. Dnes má turbo každá druhá nákupní taška do města, a když už se tím chlubí nějaký warm-hatch, tak na budík zapomenou (zdravíme do Nošovic). Saab ale ve svém samostatném období dělal věci pořádně a nic se nesnažil odbýt.
Kvalitní a pohodlná jsou tak i kožená sedadla, ve kterých byste ani na delších cestách neměli pocítit únavu. Ono přejet Švédsko z jihu na sever je celkem dálka, takže se místní výrobci vždy snažili nabídnout zákazníkům auto, které tohle dokáže zvládnout výborně. Nezbytným dobovým doplňkem je držák MC kazet. Mít takovou věc v autě dnes znamená, že se zbytečně okrádáte o odkládací prostory a ještě riskujete otázky dětí, či poznámky puberťáků na téma, že pamatujete ještě dinosaury. Oni totiž neponocovali u kazeťáku a nenahrávali si oblíbené písničky a k tomu nenadávali na moderátory, kteří začátky a konce jejich oblíbených songů často prokecali. Kufr je hodně dlouhý, po sklopení zadních opěradel vhodný i ke spaní. Svažující se záď ale limituje výšku převážených předmětů, což je nejspíš důvod, proč Ikea prodává nábytek rozmontovaný.
Pod dlouhou kapotou se ukrývá celá ta brilantní strojovna. Panty kapoty jsou vpředu a systém otevírání je pro starší Saaby specifický. U levého podběhu je oddělený prostor, kde se ukrývá pojistkovka. Čtyřválec umístěný podélně vypadá celkem nenápadně , jen nápis Turbo Intercooler na sebe poutá pozornost. Původní výkon 160 koní už byl dávno překonán díky řídicí jednotce turbodmychadla Red Box od APC, sportovnímu výfuku a odlehčenému setrvačníku.
Zbývá najít zapalování uprostřed vedle kolena a nahodit motor. Ten naskakuje okamžitě a my vyrážíme vstříc krátké projížďce. Mimo asfalt to chce ale s velkou opatrností, protože auto je s dobovým bodykitem hodně nízké, nebo tak alespoň působí. Na silnici je čas zkusit zrychlení s plynem na podlaze. Do 3000 otáček auto pořádně ani nejede, ale překonejte turbodíru a najednou tenhle seveřan vystřelí vpřed. Vy naštěstí máte díky snadnému ovládání a perfektní řidičské pozici vše pod kontrolou. Je zajímavé, že jde vlastně o rodinný sedan a tam optimální posez za volantem prostě nečekáte. Nízko, s nohama před sebou a ve skvělých kožených sedadlech bych i já rád cestoval napříč švédskými lesy. Ani losů bych se tolik nebál, protože díky tenkým sloupkům máte z auta skvělý výhled. Asi byste žádného z těch postrachů severských řidičů nepřehlédli. Zas a znovu přidávám, roztáčím dmychadlo a nechávám tohohle elegána vystřelit vpřed. V přímce je rychlý, že leckdy překvapí i moderní auta, za což vděčí jistě faktu, že sebou netáhne půl tuny zbytečností. Ovšem díky dobře nastavenému podvozku funguje ladně i v zatáčkách a tak je jízda se Saabem opravdovou radostí.
Já měl tuhle severskou automobilku opravdu vždycky rád. Saaby totiž vždy splňovaly mojí touhu mít málo vídaný automobil. Něco, co nestojí na každém rohu a co navíc ještě dobře jezdí. Jsem rád, že když jsem vystupoval z modelu 900 Turbo, mohl jsem s klidným svědomím prohlásit, že je právě takový, jak jsem očekával. Pochopitelně tím myslím, že je právě tak dobrý.
Ve službách zákona
Saaby pochopitelně patřili v severských zemích k populárním služebním autům pro policii. Například ve finském Outokumpu mělo ve svých službách Saab 900i ještě v roce 2012. Šlo o model z roku 1993 který měl v den vyřazení z provozu najeto 322 817 km. Ke konci služby jej řídil inspektor Markku Airaksinen, který s ním byl i přes značné stáří velmi spokojený. Stejně jako jiné služební vozy, i Saab poté putoval do dražby.