Článek
Letošní ročník závodu „Pikes Peak International Hillclimb“ odstartuje 27. června, přičemž tréninky začínají zhruba týden dopředu. A Bentley si výlet do Skalistých hor rozhodně nenechá ujít, neboť se jim tu již zadařilo v disciplíně „Nejrychlejší SUV“ a „Nejrychlejší sériové auto“. Je tedy poměrně pochopitelné, že chtějí zamířit ještě výš, a opět tak posunout onu příslovečnou laťku.
Tento rok automobilka se sídlem v Crewe cílí na první místo ve třídě „Time Attack 1“, tedy, jak velí pravidla, „upravená a specializovaná vozidla s pohonem dvou nebo čtyř kol“. Nebude to však zrovna dvakrát jednoduché, bude muset překonat současného rekordmana z loňska, Davida Donnera, který tehdy řídil Porsche 911 GT2 Clubsport. 28letý Donner rozhodně není žádný amatér, podařilo se mu zde již pětkrát zvítězit v kategorii „Time Attack 2“.
Nezapomínejme však, že Bentley má v rukávu skutečně řidičské eso – tím není nikdo jiný než Novozélanďan Rhys Millen, kterému se v posledních letech pro jeho úspěchy na slavné a nevyzpytatelné trati přezdívá „Král hory“. Pokud je vám to jméno odněkud povědomé, není to náhoda. Byl to totiž právě Millen, kdo řídil v minulosti silniční Bentley Bentayga a Continental a se kterými si automobilka tehdy připsala oba výše zmíněné rekordy produkčních vozů.
Rhys Millen, kterému bude v září 40 let, závodí v seriálu Formula Drift, jedné z nejvyšších driftovacích sérií, několik let byl rovněž továrním jezdcem pro Hyundai v rallyecrossu, kde soutěžil se závodním Hyundai Veloster. A mimo to také svého času dokonce držel absolutní rekord Pikes Peaku se značně upraveným Hyundai Genesis Coupé. Takže jeho životopis bude asi poměrně slušné čtení.
Ano, vůz, se kterým Millen pojede letošní Pikes Peak, sice do určité míry vychází z produkčního Bentley Continental, ale co si budeme povídat – prakticky jde o závodní Bentley Continental GT3, zbavené jakýchkoliv regulací. A i díky tomu mohli v Bentley na jeho záď namontovat zatím největší přítlačné křídlo, jaké kdy kterékoliv Bentley mělo.
Pod kapotou je tu značně upravený motor V8 twin-turbo, který bude spalovat biopalivo – to by jednak mělo zajistit snížení emisí o 85 procent, ale, a to je hlavní, mělo by pomoci zvýšit výkon. A to se počítá, neboť jakmile závodní auta vystoupají po hoře Pikes Peak do ohromné nadmořské výšky, několik procent svého výkonu ztratí.
Pro Bentley má tato biotechnologie zřejmě velký význam: „Naším prvním krokem je odstartovat vývoj biopaliv paralelně s elektrickým pohonem, tyto technologie by mohly pohánět vozy Bentley vyrobené jak v současnosti, tak i v minulosti, a to vše udržitelným způsobem.“ Jinými slovy, v Bentley jsou si vědomi, jakým směrem se automobilový průmysl ubírá, ale za žádnou cenu se nehodlají vzdát rychlosti. Schvalujeme!
Neměli bychom však zapomínat na fakt, že Bentley směřuje svojí výrobu k plné hybridizaci v 2023, a od roku 2030 dokonce plánuje pohánět všechny své vozy výhradně prostřednictvím elektromotorů.
Speciál Continental GT3 s přídomkem Pikes Peak se momentálně nachází v Británii, kde v centrále Bentley v Crewe prochází testováním, na kterém spolupracují také závodní týmy jako Fastr, K-PAX Racing a M-Sport. Až koncem června na úpatí hory Pikes Peak odstartuje do 20 kilometrů dlouhého závodu, bude muset překonat rekord Davida Donnera s hodnotou 9:36,559. A my budeme držet palce. Absolutní rekord trati momentálně v kategorii příhodně nazvané „Unlimited“ drží francouzský jezdec Romain Dumas s elektrickým Volkswagenem ID.R s časem 7:57,148.