Hlavní obsah

S redakční Jawou 300 CL poprvé v servisu: Jen běžná údržba

Foto: Dalibor Žák

Naše redakční dlouhodobě testovaná Jawa 300 CL má za sebou první plánovaný servis. Objevili jsme nějaký velký problém? Žere olej? A co to chcípání motoru? Už víme vše důležité.

Článek

To, že v redakci celý rok testujeme model 300 CL, už víte. Kolegové vás s ní seznámili v rámci možností velmi detailně. Ačkoli já sám se věnuji hlavně autům, tak k motorkám čas od času přičuchnu a tuhle novinku od Jawy jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít.

To, abych se v klidu svezl, jsem si ale musel nějak zasloužit, takže bylo v redakci rozhodnuto, že předepsanou servisní prohlídku s „naší“ Jawou absolvuji já a rovnou o tom uděláme stručnější reportáž. Inu, určitě bude někoho zajímat, jak se vlastně o tuhle mašinu starat a co to obnáší. S plánovanou prohlídkou nám pomohli kluci v servisu R-Moto v pražských Modřanech, který využívá branický prodejce MR43.

Redakční Jawa už má „namotáno“ přes 5 000 km, takže se kolegové v redakci od doby, co jsem s touhle Jawou jezdil naposled, opravdu činili. Nicméně žádné větší opravy se dělat nemusejí, a motorku tak vlastně čekala jen klasická první prohlídka, výměna oleje a všechny ty drobnosti, které s pravidelnou údržbou motocyklu souvisí, takže třeba mazání a napínání řetězu.

Jen připomeneme, že tahle Jawa má vodou chlazený čtyřdobý jednoválec a elektronicky řízené vstřikování paliva a zapalování, což samozřejmě přináší na jednu stranu zjednodušení údržby, pokud jde o palivovou směs a zapalování, ale na straně druhé pak zase chlazení vodou vyžaduje kontrolu a preventivní péči.

A protože vy se na docela dost věcí ohledně Jawy ptáte, na konci článku najdete v bonusovém odstavci nejčastější otázky a naše stručné odpovědi na ně.

Jen olej a filtry, nic víc

I když bychom se v dílně R-Moto dovedli kolem motorek vykecávat hodiny, tak je potřeba něco dělat, takže kluci jdou rovnou vypouštět olej a napojovat diagnostiku, což je trochu komplikovanější, ale tihle šikovní mechanici si vždycky nějak poradí.

Foto: Dalibor Žák

K některým důležitým věcem není úplně dobrý přístup, ale olej budete měnit zřejmě jen jednou za rok, tak to nějak přežijete

Foto: Dalibor Žák

Stav vypouštěného oleje ukázal, že ten interval 6 000 km nebo 6 měsíců je hodně hraniční. Hladina ale byla pořád nahoře, takže motor olej zatím nebere

Osobně jsem byl překvapen trochu horším přístupem k výpusti oleje. Stejně tak olejový filtr a otvor pro nalévání oleje je schovaný, v tomto případě za designovým krytem. Na druhou stranu běžný motorkář s nájezdem do 5 000 km za rok tohle řešit nebude, maximálně jednou ročně svépomocí. Klasické kontrolní okénko pro sledování hladiny oleje tu samozřejmě je snadno přístupné a čitelné.

Navíc se nezdá, že by tahle Jawa měla se spotřebou oleje problém a hladina se během testu držela nahoře. Nicméně stav vypuštěného oleje naznačuje, že to chce k výměnám přistupovat proaktivně. Přeci jen je tohle malý motor s malou olejovou náplní (jen 1,5 l), který často pracuje pod plným zatížením, takže k té degradaci oleje bude docházet rychleji.

Foto: Dalibor Žák

Olejový filtr a hlavně otvor pro doplnění jsou schované pod designovým krytem. Není to zrovna praktické řešení, pokud potřebujete dolévat v polních podmínkách

Foto: Dalibor Žák

Olejový filtr je opravdu mrňavý, měňte ho při každé výměně oleje. A pozor, dostat ho zpátky je překvapivě docela obtížný úkon vyžadující trpělivost

Foto: Dalibor Žák

V motoru je jen 1,5 l oleje. Pravidelně kontrolujte hladinu, i když naše testovací Jawa olej podle všeho nebere. Nebo aspoň ne tak, aby to bylo vidět

Oficiální servisní plán říká měnit olej po 6 000 km a určitě bychom tuhle hranici nepřekračovali. Pokud najezdíte třeba jen pár tisíc kilometrů za rok, měňte olej nejpozději po tom roce, i když těch 6 000 km nedosáhnete. Naopak jezdci, kteří nakroutí za rok třeba 10 000 km, by měli měnit olej ideálně dvakrát. Jawa doporučuje výměny i po 6 měsících. Výrobce doporučuje olej Motul H-Tech 100 4T či Castrol JASO MA-2, případně jakýkoli s vyhovující normou, vždy ale specifikace 10W-50. Samozřejmě se vždy mění i olejový filtr.

Interval pro výměnu vzduchového filtru je jeden rok nebo 12 000 km, v našem případě stačila jen kontrola a vyfoukání filtru. Dá rozum, že motorka provozovaná v prašném prostředí bude za pravidelně měněný vzduchový filtr ráda.

Interval pro výměnu zapalovací svíčky je až 48 000 km, ale tady bychom asi přistoupili k opatrnějšímu intervalu a měnili svíčku častěji. Ta jedna svíčka Bosch UR 3CP30 s odtrhem 0,7 až 0,8 mm vás finančně nepoloží.

Ventilové vůle se kontrolují poprvé po záběhu po 1 000 km a pak až každých 24 000 km. Sací ventily mají mít za studena vůli 0,08 až 0,11 mm, výfukové 0,15 až 0,18 mm. Takže to jsme v rámci našeho servisu neřešili.

Pamatujte na chladič a řetěz

Hladina chladicí kapaliny byla také v pořádku, stejně tak její barva. Servis R-Moto ale doporučuje kapalinu každý rok vyměnit, ačkoli v oficiálním servisním plánu je pouze její inspekce. Ta litrová náplň není žádná závratná finanční položka. Hlavně ale zkontrolujte stav chladiče. Má sice ochrannou mřížku, ale jedna nešťastně mířená rána kamínkem ho dokáže poškodit.

Provozní náplně a filtry jsou vyměněné či zkontrolované a teď už jen provézt poslední úkony, jako je kontrola brzd, podvozku, seřízení vůlí, namazání řetězu a můžeme zase jet. Dá se říci, že právě to mazání řetězu je v případě Jawy 300 CL asi nejšpinavější a nejotravnější práce. Tady tu údržbu komplikuje výfuk a stojánek, není tam dost místa.

Foto: Dalibor Žák

Údržba řetězu je největší „opruz“. Tady navíc čištění a mazání dost komplikuje nedostatek prostoru pro aplikaci různých přípravků a sad. Zaděláte sebe, garáž, podlahu… Ale to už k tomu patří

Foto: Dalibor Žák

Samozřejmě se kontrolují brzdy, vůle v táhlech, seřizuje se spojka a plynové lanko… I když je to pořád jen obyčejná motorka, seznam inspekčních úkonů je opravdu rozsáhlý

Ale zkušený servisák si poradí a každý si brzy najde vlastní postup, jak řetěz efektivně vyčistit a namazat. Jen připomínáme, že řetěz je potřeba pravidelně kontrolovat. U motorek provozovaných v každém počasí a prašném prostředí maximálně po 500 km, „leštěnky“ jezděné jen za sucha a po čisté silnici vystačí s intervalem 1 000 km.

Jestli vás zajímá, co je na Jawě rozbité a co nefunguje, abyste se měli o čem hádat v hospodě u piva, tak vás musíme zklamat. Žádný zásadní problém se neobjevil. Přesto mají kluci z R-Moto výhrady k řešení palivového čerpadla, které je nevhodné konstrukce a může dojít k jeho zanášení a nedostatečnému přívodu paliva.

Vlastně i to by mohlo být důvodem, proč nám naše Jawa poměrně často chcípá při dojíždění ke světlům či při běhu na volnoběh. V servisu R-Moto prý už z jiné Jawy vyndali z nádrže a čerpadla snad hrst nečistot, písku a prachu. Jak se tohle do nádrže dostalo, je ale samozřejmě otázkou.

To zhasínání motoru ale bude mít zřejmě ještě jiný důvod, pravděpodobně příliš chudou směs, na kterou ukazují data z diagnostiky. To už by ale chtělo hraní si s diagnostikou a řídicí jednotkou, aby motor neběžel moc chudý (jen tak zřejmě proleze eurounijní emisní normou) a dalším řešením by mohla být úprava snímače polohy škrticí klapky. Ale to my na půjčené motorce dělat nemůžeme. Každopádně řešení tu je, i když asi trochu neoficiální… Ale prý plně funkční.

Sympatická motorka, která poutá pozornost

Tak máme hotovo, klukům z R-Moto moc děkujeme a můžeme zase jezdit. Mimochodem, Jawa by měla mít samozřejmě servis u každého prodejce, takže nemějte strach, že by nebylo kde o tuto motorku pečovat. I když jak nám kluci z R-Moto ukázali, krom běžného nářadí a trochy zručnosti nic navíc nepotřebujete, takže nadšenec si tuhle jednoduchou motorku určitě zvládne servisovat i sám.

Jinak já mám tuhle Jawu rád. Je to opravdu pěkná motorka s velmi zajímavými detaily. Samozřejmě by více výkonu neuškodilo (nějaký dvouválec s objemem 500 cm3 by jí slušel víc), ale i takhle to na ty pohodové projížďky krajinou stačí.

Foto: Dalibor Žák

Kdekoli Jawu zaparkujete, hned se kolem ní vytvoří hlouček zvědavců, kteří chtějí pomalu znát i velikost vašeho spodního prádla

Zjistil jsem, že takové to tempo kolem 70 km/h mezi vesnicemi na silnicích nižšího řádu je naprosto vyhovující. Motorka se nekroutí, slušně brzdí a nechá se naklopit, až drhnou stupačky. Díky nízkému těžišti a rozumné hmotnosti je velmi obratná a docela mrštná. Osobně bych ale obul na stroj trochu lepší pneumatiky než to, co tam teď je. Já vím, že to na tuto motorku stačí, ale osobně mám vždycky raději nějakou konstrukční rezervu.

Není toho moc, co bych chtěl zlepšit. Ani mi nevadí ten nepříliš čitelný tachometr a kontrolky. Na motorce jsem se naučil jezdit podle citu a na stroji s výkonem okolo dvaceti koní si tu rychlost stejně moc hlídat nemusíte. Není to cestovní bavorák s velkým plexi, u kterého nevíte, jestli jedete 100 nebo 170 km/h. To je pak něco jiného.

Jestli ale chcete, aby vás lidi nechali na pokoji, tak tohle není motorka pro vás. Kamkoli přijedete a zaparkujete, hned se kolem Jawy udělá hrozen zvědavých lidí, kteří hned vzpomínají na svá dobrodružná mladá léta v době hlubokého socialismu a normalizace. Dokonce se dost lidí nechá i nachytat a na první pohled nepoznají, že jde vlastně o novou moderní motorku. Až tak je ten design se všemi těmi detaily povedený.

I tak si ale myslím, že s aktuální cenovou politikou to bude mít Jawa 300 CL na trhu hodně těžké. Cena se blíží přeci jen vymakanějším japonským motorkám s vyšším výkonem a moderním designem, které asi mladé začínající motorkáře osloví víc. A fanoušci retro stylu asi spíše půjdou do nějakého silnějšího Triumpha. Ale v garáži nadšence, který má k Jawám citové pouto a prostě se mu tahle motorka líbí, si určitě své místo najde.

Bonus: Vaše nejčastější otázky k Jawě

Kde to budu servisovat?

Pokud jste četli pozorně, tak už víte, že prakticky každý prodejce Jawy má i smluvní oficiální servis, kde se vám o motorku postarají a budete na to mít vždy standardní záruku. Jako u jiných motorek.

A kde seženu díly?

Nebojte, i s dostupností dílů je to v pořádku, Jawa je k nám vozí. Samozřejmě se může stát, že nějaké drobnosti nemusí být hned skladem, ale většinou všechny běžné díly jsou ihned k dispozici.

Udělám si na tom všechno sám?

My bychom sice práci svěřili partnerskému servisu, protože i ti kluci musejí platit složenky a něco jíst, ale pokud vás to baví, určitě s běžným nářadím tuhle motorku zcela bez problémů oservisujete.

Vydrží to něco? Je to spolehlivé?

Když to musí fungovat v Indii, bude to fungovat i tady. Nás krom toho občasného zhasínání motoru (což půjde vyřešit) vlastně nic netrápí. Starejte se o motorku v rámci servisního plánu a fungovat bude.

A co kvalita zpracování?

K některým detailům a konstrukčním řešením lze mít výhrady, ale jinak je zpracování v pořádku. Třeba přepínače a ovladače jsou robustní, kvalita lakování se zdá být velmi dobrá. Například přední světlo je velmi účinné a svítí líp než kdejaká dražší motorka.

Dá se na tom jezdit?

No jasně! Tahle Jawa sice není žádný supersport, ale je to normální maloobjemová motorka. Brzdí, zatáčí, dobře svítí a můžete ji používat každý den zcela bez omezení. Potěší i nízká spotřeba a velká 13l nádrž umožňující docela velký dojezd.

Související témata:
Načítám