Článek
Doba se za posledních několik let hodně změnila a ten, kdo není neustále online a na příjmu, jakoby ani nebyl. Mimo auto je to každého věc, ale za volantem bychom se měli opravdu věnovat jen řízení a mobil na chvilku odložit. Bohužel se tak ale neděje. Stačí se občas rozhlédnout kolem sebe a zjistíte, že si s mobilem za jízdy hraje takřka každý. Zajímavé je se na problematiku mobilů za volantem podívat podle vzdělání řidičů. Podle průzkumu společnosti STEM/MARK se telefonátu v autě vzdá pouze necelá třetina vysokoškolsky vzdělaných řidičů a zbytek jich běžně telefonuje. Tito lidé pak bourají pětkrát častěji než řidiči bez maturity. Větší sklon k používání mobilu za volantem mají také řidiči s vyššími příjmy, kteří si z auta dělají pojízdnou kancelář a svoje chování omlouvají tím, že se jedná o neodkladné pracovní záležitosti.
Konkrétně k telefonování za volantem se přiznávají více než dvě třetiny řidičů s vysokoškolským vzděláním. O něco lépe jsou na tom řidiči s maturitou. Ti za jízdy přijímají hovory v šedesáti procentech případů. Nejzodpovědnější jsou pak v tomto ohledu řidiči bez maturity, kterých za jízdy volá „jen“ polovina. Přitom je to právě nepozornost při řízení, často způsobena právě mobilem, co je jednou z nejčastějších příčin nehod. Řidič, jehož pozornost je rozptýlena telefonickým hovorem, hůře vnímá zrakové i akustické vjemy, ale snížena je i jeho mentální a fyzická kapacita pro řešení dopravních situací.
Pokuta je příliš nízká
Důvod, proč stále tolik řidičů za volantem používá mobilní telefon, je nastavení sankcí za tento přestupek. K tomu se vyjádřil přímo ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR plk. Tomáš Lerch, a to takto: „Pokuta za držení mobilního telefonu je v České republice nastavena poměrně nízko. Zatímco u nás se za tento přestupek platí v příkazním řízení na místě do 1 000 Kč, na Slovensku to může být v přepočtu částka až 3000 Kč. V Nizozemí a Velké Británii se pak pokuta může vyšplhat až k šesti tisícům korun, v Itálii může být telefonujícím řidičům udělen navíc i zákaz řízení na dva měsíce. Je ale otázka, jak vysoká by pokuta a související opatření musely být, aby řidiče přiměly ke změně návyků“.
Průzkum se zabýval také tím, na koho by nejvíce zapůsobilo navýšení pokuty za tento přestupek. Výsledky logicky říkají, že nejvíce by si používání mobilů v případě vyšších pokut rozmysleli lidé s nejnižšími příjmy. Ti by byli ochotní své chování zásadně změnit. Vyšší postih za telefonování za volantem by však vůbec neovlivnilo celé tři čtvrtiny řidičů s příjmy domácnosti nad 40 tisíc korun. A v tom bude „jádro pudla“. Dokud úřady u nejnebezpečnějších přestupků, což je právě používání mobilu za volantem, nesáhnou k tvrdším sankcím, nic se nezmění. Takovou změnou by ale politici mohli rozzlobit řidiče, tedy své voliče a do toho se nikomu nechce. Prostě začarovaný kruh, který má ale stále více obětí na zdraví, majetku a bohužel i životech.