Článek
Jestliže řídíte nějaké moderní auto s automatem, určitě si všimnete, že po sundání z nohy plynu vám kolikrát klesnou otáčky takřka na volnoběh. U vybraných modelů (a přibývá jich) se samočinnou převodovkou dojde k takzvané jízdě setrvačností, kdy počítače samy vyřadí do neutrálu a nechají vozidlo volně plachtit. Důvod je prostý, v mnoha případech jde totiž o nejefektivnější metodu pro úsporu paliva.
Ale co když chcete vyřazování poroučet sami nebo váš automobil touto moderní funkcí prostě nedisponuje? Je vůbec bezpečné přesouvat za jízdy řadicí páku automatu do polohy N? Abychom věci přišli na kloub, oslovili jsme zástupce vybraných (známých) automobilek a vše pro vás zjistili.
BMW, MINI, Rolls-Royce
Návody k obsluze u vozidel skupiny BMW neuvádí, zdali tento úkon je, nebo není možné provést. Při stání je to dovoleno, například kvůli mytí auta v myčce nebo jeho posunu kvůli odtahu. V minulosti jsme tento úkon za jízdy sami vyzkoušeli a lze provést, nicméně není to nutné, jelikož většina nových bavoráků už jízdu setrvačností zvládá sama.
DS, Citroën, Peugeot
K problematice se vyjádřil Dalibor Krejčík, technický školitel DS, Citroën a Peugeot. „Vyřazování u hydraulických automatů je zakázáno. Respektive za jízdy lze vyřadit, ale pokud chcete znovu zařadit, měli byste zastavit. Pokud tak neučiníte, nadměrně zatěžujete volnoběžku reaktorového kola, která se nachází v hydrodynamickém měniči. Proto je vyřazení rovněž softwarově blokováno – po přesunutí voliče o jednu polohu z D se nevyřadí. Buď je nutné volič posunout „o dvě polohy“, nebo jej déle podržet, to pak záleží na verzi softwaru automatické převodovky,“ upřesňuje Krejčík.
Honda
Honda vsadila v rámci automatů výhradně na CVT a vyřazení z D do N za jízdy povoluje, avšak nedoporučuje – kvůli ztrátě brzdného účinku motoru, jehož míru ovlivňuje řídicí jednotka převodovky. Obdobně to platí i u hybridních aut japonské značky, tam ovšem řidič přijde o možnost rekuperace energie.
Škoda Auto
Škoda Auto vyřazení do neutrálu během jízdy povoluje, ale zároveň připomíná, že takzvaná funkce plachtění přináší kromě úspory paliva nebo lepší plynulosti jízdy (při správném použití) ještě snížení hluku od agregátu. Více prozradil Pavel Jína, tiskový mluvčí značky.
„U vozů s automatickou převodovkou lze za jízdy vyřadit do neutrálu. Tato funkce má ale za jízdy umožnit nouzové rozpojení přenosu hnací síly na kola. Například pokud by řidiče dostal za jízdy infarkt, může tento nouzový úkon provést třeba spolujezdec. Další použití pozice neutrálu je pro vlečení vozu nebo například pro mytí vozu v myčce. Pro funkci plachtění je optimálnější u novějších vozů používat hlavní automatický režim jízdy (D) nebo jízdní mód ECO než ruční vyřazování pomocí změny voliče do pozice N. Řidič tak dosáhne komfortnějšího, výraznějšího a rychlejšího výstupu z funkce plachtění. Automatický algoritmus dále optimálně zohlední všechny jízdní podmínky pro aktivaci, či deaktivaci funkce plachtění, které jsou pro řidiče ne vždy zcela lehko určitelné,“ upřesňuje Jína.
Hyundai, Kia
U vozidel skupiny Hyundai Motor Group je řazení do polohy N za jízdy u automatů návodem k obsluze zakázané. Důvodem je bezpečnost a ochrana před nadměrným namáháním součástí pohonného řetězce při opětovném zařazení rychlosti. Funkce plachtění je u modelů jihokorejského koncernu k dispozici pouze s inteligentní manuální převodovkou iMT. Úspora paliva je jejím hlavním přínosem.
Mazda
Jak je to u Mazdy, prozradila tisková mluvčí Markéta Kuklová: „Funkci „plachtění“ Mazda nemá. Zařazení N za jízdy je přímo v návodu zakázáno, jednak z důvodu možného poškození automatické převodovky a za druhé z bezpečnostních důvodů (samozřejmě není v takovém případě možno při zpomalování využívat brzdného účinku motoru),“ vysvětlila.
Mitsubishi
Robin Babický, technický ředitel českého zastoupení, nám sdělil, že libovolné vyřazení z D do N u samočinných převodek Mitsubishi (standardní i variátor CVT) není povoleno. Věc zdůvodňuje: „Při tomto úkonu by mohlo dojít k nechtěnému posunutí páky do poloh R nebo P. U standardních automatů brání nežádoucímu posunu voliče vymezení drah, ve kterých se řadicí páka pohybuje. Navíc by při zařazení do N přišel řidič o funkci brzdění motorem, což je také nežádoucí,“ vysvětluje Babický a dodává, jak je to se zabezpečením u CVT.
„Nechtěnému posunu brání tlačítko na řadicí páce, které je potřeba před posunem zmáčknout. U variátoru by díky velkému rozsahu převodů takový režim (N za jízdy) vlastně ani neměl význam, protože pokud dá řidič nohu z plynu, auto fakticky přejde do režimu plachtění,“ doplňuje.
My ještě dodáváme, že volitelná intenzita jízdy setrvačností je u vlajkového plug-in hybridního Outlanderu klíčová a reguluje se pádly pod volantem, nikoli nepovoleným manuálním vyřazením do neutrálu.
Nissan
Petr Burián z Nissanu se vyjádřil následovně: „Převodovky Nissan plachtícím režimem vybaveny nejsou. Manuální vyřazení do neutrálu nedoporučujeme, jízda na volnoběh může vyústit ve vážné poškození automatické převodovky.“
Subaru
V Subaru problém s neutrálem nemají, jak potvrzují slova tiskového mluvčího Zdeňka Zikmunda. „Výrobce Subaru u automatických převodovek AT i Lineartronic CVT nezakazuje za jízdy „vyřadit“ voličem převodovky z polohy D do polohy N, nespecifikuje blíže tuto manipulaci. Ani není nikde psáno, zda je doporučena, či nedoporučena, osobně myslím, že je to zbytečné při opětovném připojení z N do D vystavovat převodovku rázu. U zpátečky R je k dispozici zámek, tedy nelze ji zařadit za jízdy.“
Suzuki
Japonská automobilka má všechny evropské modely (mimo Jimny) elektrifikované mild-hybridní formou. Pavel Schejbal z oddělení poprodejních služeb Suzuki vyřazení za jízdy do neutrálu u samočinných převodovek negoval. „Výrobce toto nedoporučuje. Poklesem otáček dojde i k poklesu tlaku oleje v převodovce, což může mít vliv na její funkčnost. Řídicí jednotka motoru a řídicí jednotka převodovky udržují správné otáčky pro optimální spotřebu paliva v poloze D,“ vysvětlil.
Dále nám osvětlil postoj Suzuki k jízdě setrvačností: „Funkce „plachtění“ při běžných rychlostech mimo městský provoz jako taková není k dispozici. Úspora paliva při „plachtění“ může být chápána jako poměr mezi dodanou energií a energií spotřebovanou na ujetí určité dráhy. Tedy nelze tvrdit, že při vyřazení a „plachtění“ automaticky šetřím palivo. Plachtění se zhasnutým motorem dává smysl jen u takového vozidla, které by mělo dostatečnou baterii pro zajištění všech funkcí vozidla během vyřazení, kdy motor bude v klidu. Tedy přesně tak, jako to umí naše vozy s mild-hybridním pohonem, klesne-li rychlost vozu pod 15 km/h,“ dodal.
Toyota, Lexus
Na náš dotaz pozitivně odpověděla tisková mluvčí Jitka Jechová. „Ano, je to možné. A některé hybridy jako Camry nebo ES dokonce v režimu ECO při uvolnění akceleračního pedálu mají přímo funkci nazvanou plachtění, která šetří palivo,“ vysvětlila.
Přepnutí do neutrálu u vozidel s automaty je tedy během jízdy výrobci většinou zakázáno, respektive nedoporučeno. V rámci specifických modelů lze pro vyřazení využít ještě pádel pod volantem, například zmáčknout obě naráz. U moderních převodovek umožňujících jízdu setrvačností, vybraných CVT nebo u některých hybridů pak předmětný úkon nedává praktický smysl.