Hlavní obsah

Rychlých WRC speciálů jsme si neužili. FIA je chce omezit!

Foto: Archiv Garáž.cz

Kdo doufal po letošním nástupu nových pravidel v alespoň částečný návrat masakrů jako z dob Group B, může přestat držet palce. FIA si po švédské rally uvědomila, že každá sranda má své meze.

Článek

Analýza, která se před pár dny objevila na serveru Jalopnik.com, mluví poměrně jasnou řečí. FIA tancuje mezi omezeními na straně jedné a snahou přilákat k motorsportu fanoušky na straně druhé. To se bohužel týká nejen Formule 1, ale také WRC. Mnoho fanoušků např. neví, že má WRC stanovený pro erzety rychlostní limit. Ano, v pravidlech se o něm naposledy mluvilo v letech 2007-2008, pak se tak nějak vytratil, protože i předtím měl spíše charakter doporučení. Ten limit je mimochodem 130 km/h, což při pohledu na finské či švédské erzety působí maniakálním dojmem. A švédská rally přitom patří k těm vůbec nejrychlejším, jak lze vidět na loňském ročníku, kdy se na deseti erzetách onen doporučený rychlostní limit o fous překonával. Jak to dopadlo letos, se silnějšími a schopnějšími vozy? Můžete třikrát hádat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Poté, co Ott Tänak projel devátou erzetu průměrnou rychlostí 138 km/h, došlo k preventivnímu zrušení dvanácté erzety, u které se dalo předpokládat, že bude stejně rychlá a tudiž nebezpečná. V souvislosti s tím se začalo mluvit o tom, že oficiálně-neoficiální limit 130 km/h stále platí, a že je možná na čase ho opět natvrdo vepsat do pravidel.

Co to znamená pro samotné jezdce? Vcelku nic, ti totiž pořád pojedou nadoraz s pedálem plynu zaraženým do podlahy. Jinak to ani neumí a navíc by jakákoliv změna v tomto ohledu zničila motorsport jako takový, stačí se podívat na omezení rychlosti na Nordschleife během závodů. Naprostý nesmysl, na který všichni nadávali. Ne, FIA má samozřejmě jiné řešení - pořadatelům vzkazuje, aby své erzety přizpůsobili tak, že na nich k překračování rychlosti nebude docházet. Nabízí se volba užších a klikatějších silniček, případně nepopulární vyrábění úzkých hrdel s pomocí slaměných zábran. Možná to ale na většině podniků WRC nebude potřeba, protože švédská rally patří k nejrychlejším a i tady se překračovalo jen o pár km/h. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Jisté ovšem je, že letošní speciály jsou znatelně rychlejší, jinak by na tuhle debatu vůbec nepřišla řeč. Jen doufejme, že ve jménu bezpečnosti nepřijdeme o některé slavné erzety, které by případně musely být nahrazeny pomalejšími nebo zatáčkovitějšími. Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě, ale když fanoušek motorsportu slyší pojem "překročení povolené rychlosti", připadá si tak trochu jako v Kocourkově.

Načítám