Článek
Bitva mezi hot hatchi opět přituhuje, na scénu přijíždí nový Focus ST, který vždy patřil k horkým favoritům na příčky nejvyšší. Ty momentálně okupuje divoká Honda Civic Type-R a perfektně sladěný Hyundai i30 N, na které zle dotírá rychlý Seat Leon Cupra, talentovaný Renault Mégane RS a nenápadný Peugeot 308 GTi. Kam se mezi ně vklíní Focus ST?
Papírově je na tom rozhodně dobře – přeplňovaný čtyřválec 2,3 EcoBoost má výkon 280 koní (v 5 500 ot./min.) a 420 Nm (mezi 3 000 a 4 000 ot./min.). To je o 12 % víc koní a o 17 % točivého momentu než u předchozího dvoulitru. Nové ST tak zvládne sprint na stovku pod 6 sekund, tedy minimálně o půl sekundy rychleji než minulé ST. Motor bude navíc vybavený antilag systémem (vyvinutým pro supersport Ford GT), který bude proti prodlevě turbodmychadla bojovat mírným pootevřením plynu, i když z něj řidič sundá nohu. Tak se turbo udrží roztočené a natlakované, takže pak rychleji zareaguje na další přidání plynu.
Další chytrou novinkou je elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál (který tolik chyběl minulému ST), který zajistí nejlepší trakci na výjezdu ze zatáček. Nové ST bude mít také adaptivní tlumiče, které se dokáží přizpůsobit zvolenému jízdnímu režimu (na výběr bude Mokro, Normal, Sport a Track), a automatické meziplyny pro šestistupňový manuál (sedmistupňová dvouspojka bude za příplatek). Ta bude mít o 7 % kratší dráhy než standardní verze, ST bude mít také o 15 % rychlejší převod řízení, podvozek snížený o 10 mm a přitvrzený o 20 % vpředu a o 13 % vzadu. Zadní nápravu bude pochopitelně mít sofistikované víceprvkové zavěšení, takže určitě bude působit dost jistě i při hodně ostré jízdě.
Designové odlišnosti exteriéru jsou poměrně decentní (upravené nárazníky, zadní spojler a dvojkoncovka výfuku, 18“ nebo 19“ kola se specifickým designem a pár znáčků „ST“ navrch), interiéru jakbysmet (sportovní volant, anatomická sedadla Recaro a „zhutňovač“ zvuku motoru). Některým to bude připadat škoda (designéři si asi šetří nápady na ještě ostřejší RS), ale vlastně je to docela dobře, protože budete moci lovit pouliční závodníky velmi nenápadně, až zákeřně.
Zvlášť, pokud místo pětidveřového hatchbacku sáhnete po praktičtějším kombi (nabídne až 608 litrů objemu kufru místo 375 l hatche). ST také můžete místo benzinového motoru mít i s dieselem (stejně jako u minulé generace) – čtyřválec 2,0 EcoBlue je se 190 koni a 400 Nm nejsilnější a určitě taky nejrychlejší diesel, jaký se kdy do Focusu dodával, jenže ani to z něj opravdu sportovní auto neudělá.
Správnou volbou nadšenců tak pořád bude benzinový hatch. Jeho parametry a reputace rychlých Fordů v nás vzbuzují vysoká očekávání. Doufáme, že ho Ford vyzbrojil nejen čísly, ale i skutečným talentem, protože konkurence má zbraně nabroušené a každou slabinu bez milosti odhalí a potrestá. Navíc řady soupeřů již brzy rozšíří nová generace geniálního všeuměla Golfu GTI. Zdá se, že nás na okreskách čekají hodně horké měsíce!