Článek
Dobře, pojďme si v tom možná udělat trochu pořádek. Tahle motorka opravdu není Jawa – je to „RVM by Jawa“ a zkratka RVM znamená v téhle rovnici „Roberto Vicento Martinez“.
Když to funguje v Argentině, bude to fungovat u nás
RVM je rodinný podnik, který postupně přešel z otce Vicenta na syna Roberta a který už od roku 1950 prodával české Jawy v Argentině. Po mnoho let se společnost dokonce jmenovala Jawa Argentina a svého času se české motocykly v Argentině i licenčně vyráběly. Není tedy divu, že ačkoliv už se nové české Jawy do Argentiny nějaký pátek nevozí (dvoudobé 350 neplní emisní limity už ani tady), pan Roberto Martinez ale zůstal pro týneckou Jawu důležitým partnerem. RVM má v současné nabídce celou plejádu strojů, které si nechává pod svou značkou vyrábět v Číně, přičemž ta největší motorka je cestovní enduro o objemu 500 kubických centimetrů Tekken 500 (ano, jako ta bojová hra).
A protože Tekken 500 zvládá emisní limity nastavené pro EU, tak si v naší Jawě řekli, že by ho mohli prodávat i tady. Do Týnce nad Sázavou tak chodí hotové stroje z čínské továrny Tibet New Summit Motor Co., které stačí akorát vybalit. Dokonce i ten jawácký polep na nádrži už je z továrny, a proto se novinka nejmenuje Jawa, ale RVM by Jawa.
Už pod prvním úvodním článkem se zvedla vlna diskuze o tom, že je RVM 500 kopií Hondy CB 500, případně Benelli TRK (současná produkce italské značky Benelli pochází také z Číny). To je ovšem pravda jenom částečně. Ano, motor je skutečně řadový, kapalinou chlazený dvouválec o objemu 471 cm3 a výkonu 44 koní, na pohled zcela shodný s motorem CB 500 z Hondy. Motor by měl vyrábět čínský Loncin a původně zde byla informace, že se jedná o licenčně vyráběný motor starší generace. Proti tomu se však Honda důrazně ohradila stanoviskem, že své motory nikdy nenabízí žádným dalším výrobcům a jedná se tedy podle všeho o kopii motoru.
Vypadá to tedy, že po vzduchem chlazeném jednoválci původem z Hondy CB, a legendárním motoru Honda Monkey, našli si Číňané další motor japonského výrobce, který teď budou pár dekád kopírovat.
Podobnost se zmiňovanou Benelli už je ale pouze optická, protože původně italská značka dnes patří koncernu Qianjiang s vlastní továrnou, zatímco RVM se vyrábí v již zmíněné továrně Tibet New Summit Motor ve městě Čchung-čching. Když to tak píšu, říkám si, jestli on ten čínský drak neroztahuje křídla až příliš…
Není Čína jako Čína
Pokud se vám až dosud nezamotala hlava, gratuluji a taky slibuji, že odteď už to bude trochu přízemnější – budu se totiž věnovat motorce jako takové. Když jsem si ji jel vyzvednout, byl jsem trochu rozpačitý a naprosto jsem netušil, co bych měl od tohohle stroje s překomplikovaným původem čekat. Dost čínských motorek už jsem za život viděl, a přestože se od doby před patnácti lety jejich kvalita obecně razantně zvedla, pořád umí být dost liknavá.
Jaké ovšem bylo moje překvapení, když jsem přišel k motorce, které bych na první pohled úplně bez zaváhání věřil i japonský původ v nižší cenové relaci. Veškeré materiály i zpracování jsou docela slušně na výši. Konkrétně třeba díly a ovládací prvky kolem stupaček (řadička, páka zadní brzdy, boční stojan apod.) jsou všechno solidně a pěkně vypadající odlitky, nikoliv kus naohybané pásoviny s šílenou povrchovou úpravou. Na pohled slušná je i kyvka nebo rám z odlitků, jehož sváry nevypadají, že za ně někoho vyhodili z učňáku. Plasty mají hezký lak a jsou pěkně slícované, z kapotáže se za těch 400 kilometrů, co jsem najel, neozývalo žádné vrzání nebo drnčení.
No a pak je tu faktor komponentů a výbavy, protože za svoje peníze dostanete na RVM věci, za které se jinde mnohdy připlácí. Jsou tu přední nastavitelné vidlice Kayaba, vpředu dvojice kotoučů s brzdiči Nissin, bezdušové vyplétané ráfky obuté do kvalitních pneumatik Metzeler Tourance (vpředu 19“, vzadu 17“), bytelně vypadající „šusplech“ pod motor, centrální stojan, kryty rukou, trubkový padací rám, USB zástrčku nebo zadní nosič. Prostě velmi slušně nakonfigurovaná motorka.
Daleko a za levno
Klíček ve spínačce působí sice trochu vachrlatě a „plandavě“, ale po otočení se už rozebíhá velká kombinovaná přístrojovka s analogovým otáčkoměrem a digitálním displejem. Čitelnost kontrolek na přímém slunci sice není nic moc, ale to není nic, s čím by se nedalo žít. Podstatnější je, jak tahle motorka vlastně jezdí. Honďácký dvouválec, který na volnoběh skrz velkou výfukovou koncovku jen tiše poblafává, se za jízdy projevuje velmi kultivovaně. Na nízké kvalty mu nevadí ani nízké otáčky pod třemi tisíci, ale nejlépe je motoru ve středním pásmu mezi třemi a šesti a půl tisíci. Výš nemá smysl jej točit, protože se žádná další lavina výkonu beztak nedostavuje a nahoře začíná akorát brnění do stupaček.
Se 44 koňmi a 178 kilogramy suché hmotnosti to pochopitelně není na žádné závodění, ale motorka jede důstojně a nenáročného cestovatele, který se spokojí s cestovkou kolem 120 km/h, RVM možná i nadchne. Spojka jde zlehka, šestikvaltová převodovka funguje s charakteristickou precizností Hondy, brzdy vyžadují trošku víc síly, ale příjemně přesně se dávkují, a dokonce jim jde vypnout ABS (buď jen zadek, nebo komplet), které tu a tam zasáhne, i když by zrovna nemuselo.
Na tlumičích se mi potom docela líbilo základní nastavení, kdy motorka není příliš měkká, jako to mají některá cestovní endura ve zvyku, ale zároveň zůstává pořád dost pohodlná. Prostě univerzál, který se na mizerných cestách nenatřásá, ale taky neprotestuje, když ho vezmu v zatáčkách trochu pod krkem. Přiznám se, že do terénu jsem se ani nepouštěl. Nepochybuji, že RVM na nezpevněných cestách něco málo zvládne, ale primárně je to cesťák na silnici.
Dobrou zprávou je taky spotřeba, potažmo dojezd. Do velké nádrže se vejde 20 litrů, a přestože jsem jel se spotřebou 4,2 litru vlastně dost neekonomicky (klidnější výletníci mohou být o půl litru níž), najel jsem do rezervy slabě přes 400 kilometrů. Já sám bych si jenom musel na delší cestu nějak poladit větrný štítek, protože takhle mi v rychlostech nad 70 kilometrů v hodině vedl turbulence přímo na helmu. I když je pravda, že jsem ještě neobjevil štítek, který by mi to nedělal, tak možná je chyba u mě.
Sečteno podtrženo, tahle motorka je docela fér. Za 154 900 korun dostanete pěkně vybavený a pěkně fungující stroj, proti kterému jen o kousek dražší Honda CB 500X, ze které RVM nepřímo vychází, vypadá poněkud chudě. Jak to bude s dlouhodobou spolehlivostí, to ze dvou dnů ježdění bohužel neposoudím, ale jako nové funguje naprosto uspokojivě a vážně nemám větších negativ k vytýkání.
Na úplný závěr si nicméně dovolím malé rýpnutí do Jawy, ještě než se ke mně přidá zástup čtenářů v komentářích. Jasně, tahle motorka je pěkná a funkční, ale pořád to není tak úplně to, na co všichni čekáme a co bychom chtěli – není to nová česká Jawa z továrny v Týnci. A jakkoliv dobře vím, že Jawa ve své pozici nemá zrovna na růžích ustláno a nemůže hrnout potřebné miliony do vývoje, stejně si říkám (a spousta lidí se mnou), že už je opravdu čas na něco úplně nového. Na něco vlastního.
Náš testovací jezdec má na sobě | |
---|---|
Přilba | LS2 Challenger C Solid Carbon |
Bunda | Macna Hurracage |
Kalhoty | Trilobite Parado |
Boty | Falco 412 Mixto 3 |
Rukavice | Five Sport City |