Článek
Čas od času na našich cestách narazíte na nějakou novou nivu, buchanku nebo třeba patriota. Odkud se tahle auta berou, kdo je kupuje a jak tenhle systém vlastně funguje? Popovídali jsme si s Karlem Štochlem, ředitelem skupiny AMC, která patří mezi přední evropské importéry ruských automobilů.
Pro koho jsou ruské automobily vlastně určeny?
Sorta zájemců se dělí do dvou skupin. První chtějí designově unikátní a konstrukčně jednoduché vozy, kterých na trhu postupně ubývá, zatímco další skupina hledá cenově dostupné pracovní stroje s vysokou užitnou hodnotou.
Tedy běžnému konzumentovi byste takovou buchanku nedoporučil?
Buchanka je velice specifický vůz a musíte být tak trochu dobrodruh, abyste si ji zamiloval. Tohle dvou až devítimístné auto je na tom podobně jako Fiat Multipla – buď buchanku milujete, anebo kategoricky odmítáte. Nic mezi.
V čem vidíte přednosti domácích vozidel z Ruské federace?
Především v konstrukční jednoduchosti a osvědčené technice. U off-roadů značky UAZ tím myslím například klasický žebřinový rám a tuhé nápravy, u osobních automobilů Lada zase atmosférické motory s vícebodovým vstřikováním paliva a bez filtrů pevných částic nebo systémů typu stop/start.
Jak je to se schválením těchto aut?
Drtivá většina vozů je upravovaná a schvalovaná individuálně, tedy každý jednotlivý automobil má svůj unikátní certifikát se všemi zákonnými náležitostmi, vydaný příslušnou schvalovací autoritou. Tyto informace se pak při registraci přenáší do technického průkazu.
Toto platí u seriózních prodejců. Čas od času se však najdou jedinci, kteří se při individuálním dovozu vozidla z Ruské federace snaží přísné evropské předpisy obcházet. Dříve či později se však na tyto nekalé praktiky stejně přijde.
Jste jediní, kdo ruské vozy v Evropě schvaluje?
Určitě ne. Jen v Česku funguje druhý import vozů Lada a GAZ, část Slovenska využívá vlastních zdrojů, a rovněž Nizozemsko i Polsko dováží a schvaluje na své bázi. Upravená auta od nás však putují do významných zemí EU, tedy například do Německa, Rakouska, Belgie, Itálie, Lotyšska, Litvy, na už zmíněné Slovensko a do dalších států.
Jak to funguje se servisy nebo zárukami?
Podobně jako u amerik, tedy každý importér má svoji smluvní síť autorizovaných servisů. Našich akreditovaných středisek byste napočítali asi 20, tedy se můžeme bavit o celorepublikovém pokrytí. Jako jedni z mála také nabízíme službu údržby svépomocí nebo nalezení vlastního autorizovaného servisu – to vše bez narušení záruky.
Prozradíte nejpopulárnější modely?
Budeme-li mluvit za značku UAZ, je to jednoznačně buchanka 2206, stíhaná Hunterem. V rámci Lady pak dominuje klasická Niva Legend (bývalá Lada 4×4) a její deriváty.
Je zájem o diesely, respektive přestavby na LPG?
Ruské diesely v současné době nedovážíme, modifikace vznětového motoru by byla z pohledu unijních předpisů velmi nákladná a nepřiměřeně by navýšila cenu vozidel. Toto neplatí v případě nákladních vozidel Kamaz, která jsou už z výroby osazována dieselovými motory Cummins, určenými pro evropské trhy.
LPG se těší popularitě více méně jen u uazů, především v rámci buchanek. U ostatních prodejců to bude nejspíše podobné.
Lze na území Česka přihlásit jakýkoli ruský vůz?
Pouze vybrané modely, které musí předem projít komplexní modifikací, příslušnými testy v technických zkušebnách a finální certifikací. Velkou roli hrají emise, proto je nabídka omezena také motorizacemi. Rovněž i auta ostatních producentů ve specifikacích pro ruský trh představují problém, jelikož jsou vyráběna z hlediska požadavků ruských zákonů, nikoli evropských. Nicméně jejich dovozem se drtivá většina prodejců v Česku včetně nás nezabývá.
A co ženské pokolení, zajímá se také o předmětné automobily?
Ženy jsou zpravidla ty, které určují, zdali dojde k nákupu, či nikoli. Většinou hrají roli tichých pozorovatelek, ovšem občas vás překvapí svěží padesátnice, která v lodičkách nebo žabkách vyskočí do buchanky a řídí jako nefalšovaný mistr volantu.
KAMAZ se nedávno vytasil elektromobilem KAMA-1, budete jej dovážet?
Vzhledem k minimálním ohlasům a složitosti všeho kolem se do této akce pouštět nebudeme. Rovněž si nemyslím, že by k tomu tíhnul někdo z ostatních dealerů/importérů. Ruská auta těží z konstrukční jednoduchosti a minima elektroniky a to už KAMA-1 nesplňuje.
A budoucnost, co plánujete během příštích několika měsíců?
Představit u nás evropskou verzi obytného automobilu UAZ Bajkal a schválit do provozu žhavou novinku Ladu Nivu Travel. Předpokládám také, že dojde k postupnému nasazení drobných inovací a zlepšení, které jsme vyvinuli zejména pro modely UAZ.
Vozy ruské produkce v Česku
Vozy ruské produkce lze v Česku koupit u řady dealerů. Podívejte se na část z nich v naší tabulce.
Vybraní čeští prodejci ruských vozů | Obec | Značky |
---|---|---|
AMC | Radíkovice (u Hradce Králové) | UAZ, LADA, GAZ, KAMAZ a speciální vozidla |
Eltrans Liberec | Liberec | GAZ a speciální vozidla |
CanoCar | Brno | LADA, UAZ |
GAZ AUTO PRAHA | Mokrá Lhota (Bystřice) | GAZ, UAZ |
SSKT | Rosice (u Brna) | speciální vozidla |
Milan Černín | Opava | GAZ, UAZ |
Auto Fousek | Praha | LADA |
AMK Most | Most | LADA |
B & M Auto Písek | Písek | LADA |
Remoraid Auto | Vyškov | LADA |
My jen dodáváme po vlastních zkušenostech v rámci testů, že zpravidla nejde o nijak zvlášť úsporné modely, především v případě terénních verzí. Málokdy se dostanete pod 10 litrů benzinu na sto (mimo osobních modelů Lada) a téměř vždy budete bojovat s určitými konstrukčními nedodělky.
Nicméně to k ruským (byť pravidelně modernizovaným) autům patří a mnozí lidé je právě kvůli jejich nedokonalostem doslova milují, zatímco jiní od nich se vztyčeným prstem veřejnost odhánějí. Naštěstí však v Česku stále existuje určitá svoboda trhu nepokřivená zvýhodňováním jediné sorty aut, takže si prostě můžete libovolně vybrat to, co vám vyhovuje.